Systemhaveriet inom svenskt flyg - 5
Björn kom inte ända fram - jag saxar ett stycke:
Lärdomen av denna resa är att dels så är det svårt att planera en resa på helgdagar då det är svårt att få bra väderinformation. Men den största lärdomen är att många fält numera kräver PPR i god tid innan en resa och att det, liksom hos oss, kan vara svårt att få tag på bränsle. Nu var detta ändå i södra Sverige där det fortfarande finns gott om fält, men uppe i Norrland så kan det vara ännu svårare att planera en resa.
LFK har via KSAK årsmöte lyft upp ett par viktiga frågor som vi vill att man driver på centralt:
- Myndighetsavgifter och regelverk
- Bränsleskatt
- Tillgängliga flygplatser för allmänflyg
Tyvärr så innebär bl.a. Transportstyrelsens och Swedavias agerande att flygsäkerheten sänks hos allmänflyget. Avgifterna och bränslepriserna resulterar i att folk flyger mindre och därmed är i sämre flygtrim. Hur många olyckor beror på tekniska fel och sjukdomar och hur många beror på pilotfel? De allt färre öppna flygplatserna resulterar i att det blir längre och längre mellan varje punkt där man kan landa och fylla på bränsle och det i sin tur riskerar att piloter tvingas flyga på sina marginaler. I kombination med dålig flygtrim så är de kanske inte ens medvetna om vilka risker de tar.
Läs hela Björns text som bär rubriken Jakten på bränsle.
Svensk infrastruktur räddas med hjälp av ideella krafter, det är tack vare att det finns folk på Sveriges flygklubbar som man kan ta sig fram i lufthavet. Visst, på sätt och vis har det alltid varit litegrand så, men nu känns det som att tyngdpunkten på senare år har klart förskjutits till det ideella. Att Swedavia "bara" ska hantera ett grundutbud bestående av tio flygplatser - och dessutom saboterar för andra flygplatser och verksamheter (läs Bromma, läs Säve) - är en påfallande faktor i denna utveckling.
Riksdag och regering säger att hela landet ska leva, men här har de styrt utvecklingen i rakt motsatt riktning. Utan förståelse, utan analys - utan en genomtänkt svensk luftfartspolitik, och det även ner till gräsrotsnivå. För det hänger ihop. Jag säger det igen:
Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.
Och flyget är viktigt för att knyta ihop vårt rätt stora och avlånga land. Eller om du så vill; med Europa och världen, vilket inte alls behöver gå via Arlanda...
Men bristen på ställen som man kan tanka är faktiskt inte bara något som de, vilka flyger de vanliga kolvmotorflygplanen, fått känna av. Historien om en ambulanstransport med helikopter i södra Sverige för ett tag sedan är också väldigt belysande. Jag hoppas kunna återkomma till just den berättelsen i ett separat blogginlägg.
Läs gärna de tidigare inläggen Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 3 och Systemhaveriet inom svenskt flyg - 4.