The Battle Of Säve - 12
I detta blogginlägg kan ni ta del av det tidigare ”hemliga” dokumentet som är den enda kommunikationen som Näringsdepartementet haft med Swedavia i ärendet kring Säves stängning. Detta faktum är bekräftat från Näringsdeparementet i samband med att man släppte dokumentet.
Mest intressant är de frågor och svar som ska användas mot media. Till exempel:
Mest intressant är de frågor och svar som ska användas mot media. Till exempel:
Bakgrunden till detta beslut är att de investeringar som är nödvändiga i bansystemet är så pass stora, omkring en kvarts miljard, att alla övriga alternativ inkl. försäljning är uttömda.
Det är skrämmande att kunna notera hur enkelt och lätt Swedavia kan handskas med dyrbar infrastruktur. Ett ynka dokument som detta räcker (!?). När det alltså handlar om att minska tillgängligheten, öka utsläppen och minskad konkurrens är det minst sagt skandalöst att det enda som har kommunicerats mellan Swedavia och Näringsdepartementet är en (hemligstämplad) pressrelease, tillsammans med ett antal egna noteringar som ska användas om obekväma frågor dyker upp...
Vi kan alltså dra den slutsatsen att Swedavia har bestämt sig, för att oavsett vem som kan vara intresserad av att köpa flygplatsen, så ska den läggas ner. Allt handlar om Landvetter: Genom att få Säve att försvinna kan Swedavia skapa sig en monopolställning i Göteborgsområdet och på så sätt maximera sin egen vinst, ingen annan vinner på detta.
I sina uttalanden säger allt som oftast Swedavias representanter att de letar efter "en långsiktig lösning" vad det gäller Säve. Denna långsiktiga lösning är bra enkom för Swedavia, inte för samhället i stort - tvärtom! - och just detta dokument styr ju som sagt Swedavias kontakt med media i frågan. Hur länge ska vi behöva stå ut med dubbelmoralisten Swedavia och deras nyckfulla samt kortsiktiga behandling av vår infrasturktur?
Läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias hantering av Säve flygplats: The Battle Of Säve - 1, The Battle Of Säve - 2, The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6, The Battle Of Säve - 7, The Battle Of Säve - 8, The Battle Of Säve - 9, The Battle Of Säve - 10 och The Battle Of Säve - 11.
I sina uttalanden säger allt som oftast Swedavias representanter att de letar efter "en långsiktig lösning" vad det gäller Säve. Denna långsiktiga lösning är bra enkom för Swedavia, inte för samhället i stort - tvärtom! - och just detta dokument styr ju som sagt Swedavias kontakt med media i frågan. Hur länge ska vi behöva stå ut med dubbelmoralisten Swedavia och deras nyckfulla samt kortsiktiga behandling av vår infrasturktur?
Läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias hantering av Säve flygplats: The Battle Of Säve - 1, The Battle Of Säve - 2, The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6, The Battle Of Säve - 7, The Battle Of Säve - 8, The Battle Of Säve - 9, The Battle Of Säve - 10 och The Battle Of Säve - 11.