Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 5

Publicerad 2015-02-11 14:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
 
Statliga bolaget Swedavia slår sig gärna på bröstet och anser sig vara en föregångare inom miljötänkande. Men nedläggningsbeslutet av Säve flygplats rimmar faktiskt rätt illa med den bilden. I The Battle Of Säve - 4 skrev jag bland annat följande:

Sen betyder detta också att bolagen som trafikerar Landvetter måste planera för alternativa landningplatser längre bort, vilket betyder större volymer vad det gäller bränslereserver...och man kan då grunna över miljöaspekten. Swedavia tänker ju så mycket på den...

Faktum är att det faktiskt ligger mer i detta än vad man kanske först tror. Att Säves nedläggning kostar grovt och lågt räknat cirka 3 miljoner kilo i ökade koldioxidutsläpp - då trafik till Landvetter måste ha alternativflygplats längre bort - är inget som Swedavia tänkt på, men det är inte desto mindre ett faktum. Så här förklarar Anders Bohlin det hela:
  

En sak som jag tycker har tappats bort i debatten är den miljöpåverkan som stängningen av Säve orsakar. Låt oss som ett exempel titta på Novairs flight från Lanzarote till Landvetter som landar 18:45 ikväll. En kommersiell flygning måste planeras med en alternativ landningsplats och med tillräckligt med bränsle för att kunna flyga till detta alternativ. Det naturliga valet hade varit att ha Säve som landningsalternativ. Eftersom Säve är stängt så tvingas man välja en flygplats längre bort, exempelvis Aalborg, Gardemoen eller Köpenhamn. Då flygplatsen är längre bort så behöver man tanka mer bränsle för att kunna flyga till sitt alternativ. Nu undrar du kanske vad det spelar för roll. Det är ju ytterst sällan som en flygning behöver utnyttja sitt landningsalternativ. Tyvärr är det så att bränsleförbrukningen ökar om vikten på planet ökar. Att ta med 1000 kg extra bränsle kostar alltså i form av högre förbrukning och mer utsläpp.

 

Åter till Novair. Dom flyger alltså från Lanzarote till Landvetter med en Airbus 321. Om vi antar att dom väljer Aalborg som alternativ så behövs cirka 1000 kg bränsle för att flyga mellan Landvetter och Aalborg (jämfört med 500 kg för Landvetter till Säve). Den extra bränsleförbrukningen för att bära dessa 1000 kg är cirka 80 kg. 80 kg jetbränsle motsvarar knappt 240 kg CO2. För referens så är den ungefärliga förbrukningen 14.5 ton för en A321 mellan Lanzarote-Landvetter.

 

Landvetter har cirka 30000 landningar om året. Många av dessa flygningar tvingas nu planera med ett mer avlägset landningsalternativ.

 

För säkerhets skull, kan jag nämna att jag jobbar med flight planning så att du inte tror att jag pratar i nattmössan. Vill också nämna att Novair bara var ett exempel ur dagens lista över ankomster och att jag absolut inte riktar någon kritik mot Novair.
 

Detta är graverade för Swedavia, man har inte ens tänkt på detta när nedläggningsbeslutet togs. Varför ska flygbolag hålla på med kurvade så kallade gröna inflygningar etc när Swedavias eget förfarande äter upp miljövinsterna....och det med råge!?

 

Med andra ord, de nationella miljömål som man satt upp kommer inte på långa vägar att nås, tack vare Swedavias beslut angående Säve. Snacka om skenhelighet, om okunskap, om - jag säger det rakt ut: dumhet. Det är inte svårt att konstatera att Swedavia inte är bra för för Sverige och det ut flera aspekter.
Nej tack, rädda Sverige från Skurkavia.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela