Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 8

Publicerad 2015-06-04 15:28:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

  
Tidigt i morse publicerade Göteborgs-Posten en debattartikel på sin webb om turerna kring Säve flygplats. Den är skriven av Vägvalets partiledare Theo Papaioannou. Jag citerar följande:
 

Alltså, ingen i BRG:s styrelse hade insikten att faktiskt begära att få se utredningen som låg till grund för att lägga ned en flygplats. En flygplats som inte bara inhyser över 100 anställda och flera företagare utan också bidrar till stadens infrastruktur för turism och näringsliv. Det är under all kritik.
 

Jag frågade därefter Säve flygplats och Göteborg stad om de hade utredningen. Jag begärde ut de tidigare protokollen från Säve flygplats. Min fråga nådde ända till det kommunala moderbolaget, Stadshuset AB. Ingen hade utredningen. Alla hänvisade till Swedavia. Ingen av de ledande i staden vet, eller vill veta, något över huvudtaget gällande utredningen.
 

När jag pratade med personer som arbetade på Säve flygplats så hade inte heller de sett utredningen. Jag förstår därmed inte hur styrelseledamöter i BRG och Säve flygplats tagit beslutet att gå med på att lägga ned Säve flygplats. Vad har man tagit beslutet på? Hörsägen?
 

Vidare har det funnits intressenter som velat rädda Säve flygplats och som därför gett sig i kast med att göra en affär med Swedavia. Det statliga bolaget har minst sagt betett sig underligt under denna process. Som vi kunde läsa i tidningarna så trissade Swedavia upp priset på sin ”förlustflygplats” med 300 miljoner kronor! Man kan spekulera vidare i varför detta sker men en uppenbar sak är att Landvetter Airport med alla säkerhet vill ha flygtrafiken till sig för att motivera sina expansionsplaner. Må så vara, men var öppna med det i så fall.
 

BRG är en förkortning för Business Region Göteborg.

Swedavia hade enligt avtalet rätt att lösa ut Göteborgs stad och Volvo ur "Sävebolaget", Detta enligt en klausul som tillkommit när Luftfartsverket i sin dåvarande form kom in som delägare av Säve flygplats i slutet av 90-talet (våren 2010 överfördes denna andel till nybildande Swedavia). Något som inte riktigt har framkommit är att det stod inget pris i ägaravtalet. Detta satte Swedavia egenmäktigt efter att man skrivit ner värdet, eftersom - enligt uppgift; PCN-värdena var så dåliga och underhållet på fastigheterna eftersatt.
 
 
Vid lunchtid publicerade Göteborgs-Posten ytterligare en artikel, detta med rubriken Hemlig Säve-rapport - slutsatser ifrågasätts. Så här sägs det i en del av texten:
  

Men på torsdagen fick GP ta del av "Åtgärdsrapport för att öka bärigheten på färdområdet, Göteborg City Airport".
 

Där framgår att det är Swedavia Konsult som fått i uppdrag av Göteborg City Airports styrelseordförande att ta fram en kostnadsuppskattning för att öka bärigheten på färdområdet på Göteborg City Airport.
 

Rapporten grundar sig på den befintliga dokumentation som finns tillgänglig vid skrivandet av rapporten, heter det.
 

För att göra en mer detaljerad kalkyl krävs en större omfattande utredning som har presenterats i dokumentet ”Utredning för att identifiera åtgärder för att säkra bärigheten på färdområdet, Göteborg City Airport” daterad 2014-12-02.
 

"Det finns risker som kan medföra oförutsedda kostnader som vi inte har tagit höjd för i denna kostnadsuppskattning som till exempel miljörelaterade åtgärder, schaktdjup och sänkning av grundvattennivå etcetera," står det i rapporten.
 

Entreprenadtiden då flygplatsen behöver vara stängd beräknas till cirka 6 månader.
 

Det sammanlagda kostnaden för en kompletterande geoteknisk undersökning, vatten- och dräneringsarbeten, bärighetshöjande åtgärder, banljus och elarbeten med mera uppskattas till 259,5 miljoner kronor.

 
Swedavia Konsult?! En second opinion på det, tack! Annan tillfrågd expertis har i media kallat denna kalkyl för orimmlig. Liknande arbete på Västerås/Hässlö lär ha kostat cirka 30 miljoner kronor. Nej, det här handlar egentligen om något helt annat, och det har Theo Papaioannou hintat i texten innan: Swedavia vill tvinga över all trafik som det går att tjäna (stora) pengar på till Landvetter.

                       
Uppdaterat kl 19.15

Detta inslag sändes av SVT Västnytt för en liten stund sedan.



Från SVT Västs artikel:

Allt på pränt i en sjusidig åtgärdsrapport som saknar diarienummer, saknar underskrift av handläggare och ansvarig chef, en rapport som dessutom är daterad 17 december 2014. Det är en månad efter Swedavia gick ut med nedläggningsbeslutet som då baserades på kostnaden - 250 miljoner kronor.
  
                               Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1!
         

Ifall du inte gjort det
, läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias misshandel av Säve flygplats: The Battle Of Säve - 1,  The Battle Of Säve - 2The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6
och The Battle Of Säve - 7.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela