The Battle Of Säve - 1

Idag tillkännager statliga Swedavia att de lägger ner Göteborg City Airport.
Så vad händer i morgon? En sak är säker: Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1 - kan det bli mer tydligt? Detta är ett dråpslag mot hela FlygSverige!
Tidigare ägdes Cityflygplatsen i Göteborg AB gemensamt av Göteborgs kommun, Volvo och Swedavia. I november förra året framkom att den tunga linjefarten förorsakat stora sättningar i bansystemet på flygplatsen och somliga flygbolag "evakuerades" därför till Landvetter. Om denna trafik skulle fortsätta på Säve behövdes det göras investeringar (Redan tidigare var det dessutom känt att flygplatsen var till salu.). Ett talstreck från en artikel i Göteborgs-Posten:
– Det skulle landa på ungefär 250 miljoner kronor. Från Swedavias sida har vi sagt, då, att den investeringen är vi inte beredda att bära. Det innebär att vi successivt kommer att avveckla flygplatsen, säger Swedavias vice vd Karl Wistrand.
Vad betyder "successivt kommer att avveckla flygplatsen"? Kommer Säve var kvar som allmän- och affärsflygplats? Det som den 1978 byggdes om för, då Torslanda lades ner. Man undviker att vara tydliga om nedläggningen gäller bolaget Cityflygplatsen i Göteborg AB, som svarar för driften, eller om det - också - handlar om den fysiska flygplatsen.
Betänk att man i samband med nedläggningen av Torslanda delade på det den tunga luftfarten och allmän-/affärsflyget. Det förstnämnda gick till den nybyggda flygplatsen Landvetter där man självklart gjort de för ändamålet adekvata arbeten med bärigheten på bansystemet. Säve var en militärflygplats anlagd på en leråker på 40-talet, det vill säga i grunden byggd för ett helt annat ändamål. Men visst, nog gjorde man vissa förstärkningsåtgärder - men knappast genomgripande. Med andra ord, det förvånar alltså inte att det blivit sättningar i banorna på Säve. Snarare har det väl varit en tidsfråga...
Att Swedavia hellre vill satsa på Landvetter, som de redan äger, är inte förvånande. Varför ha två flygplatser i Göteborg när man säkert kan tjäna mer pengar på att bara ha en? Swedavia är ett vinstdrivande företag, som - har det visat sig - inte har några som helst skrupler. Som det sägs skulle det kosta 250 miljoner kronor att lägga ny asfalt och ordna bärigheten på Säve. Detta kan jämföras med de åtskilliga miljarderna som Swedavia utan att blinka vill plöja ner i Bromma flygplats, för att inte tala om Arlanda. Vidare förstår man att när marken på Säve nu ska säljas kommer den gå till högstbjudande, vilket med allra största sannolikhet inte är någon aktör som driver en flygplats. Alltså även "hej då" till allmän- och affärsflyg. Från Swedavias pressrelease:
Kommersiella flygbolag som har verksamhet vid Göteborg City Airport kommer att erbjudas etableringsmöjligheter vid Göteborg Landvetter Airport. Därtill kommer dialoger inledas med kvarvarande verksamheter, bland andra allmänflyg och samhällsnyttigt flyg, med syfte att finna långsiktiga lösningar. Tills vidare kan dessa dock fortsätta att nyttja infrastrukturen.
Apropå infrastruktur: Swedavia är inget infrastrukturbolag - man bygger inte vårt lands infrastruktur. Tvärtom, Swedavia förgör den!
När Göteborgs-Posten frågar flygplatschefen på Säve om hon ser någon möjlighet till fortsättning med enbart lättare flyg i mindre skala blir svaret:
- Det är inte lätt för en annan aktör att ta över. Jag är inte den som vill stänga den dörren, men det kanske inte känns jättehoppfullt, säger Annika Nyberg.
Vidare står det i samma artikel följande:
Swedavia ska under tre månader försöka hitt en lösning för det icke-kommersiella flyget. I mindre skala kan en del flygverksamhet eventuellt pågå året ut.
Ett stort hån med tanke på vad Säve flygplats egentligen är byggd för. Swedavia förnekar sig inte.
Man kan också i denna stund undra över andra bakomliggande orsaker. Det är lätt att fundera över Göteborgs kommuns inställning? Vi har dessutom en infrastrukturminister från Göteborg som knappast inte varit underrättad på förhand om vad som var på gång. Kanske hör vi av henne under morgondagen? Bromma lär ju ändå vara på tapeten...
Gilla Vi säger NEJ till nedläggning av Göteborg City Airport på facebook.
