Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 1

Publicerad 2015-01-13 19:38:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Igår köpte statliga Swedavia samtliga aktier i Cityflygplatsen i Göteborg AB som äger Göteborg City Airport, det vill säga Säve.

Idag tillkännager statliga Swedavia att de lägger ner Göteborg City Airport.

Så vad händer i morgon? En sak är säker: Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1 - kan det bli mer tydligt? Detta är ett dråpslag mot hela FlygSverige!

Tidigare ägdes Cityflygplatsen i Göteborg AB gemensamt av Göteborgs kommun, Volvo och Swedavia. I november förra året framkom att den tunga linjefarten förorsakat stora sättningar i bansystemet på flygplatsen och somliga flygbolag "evakuerades" därför till Landvetter. Om denna trafik skulle fortsätta på Säve behövdes det göras investeringar (Redan tidigare var det dessutom känt att flygplatsen var till salu.). Ett talstreck från en artikel i Göteborgs-Posten:

– Det skulle landa på ungefär 250 miljoner kronor. Från Swedavias sida har vi sagt, då, att den investeringen är vi inte beredda att bära. Det innebär att vi successivt kommer att avveckla flygplatsen, säger Swedavias vice vd Karl Wistrand.

Vad betyder "successivt kommer att avveckla flygplatsen"? Kommer Säve var kvar som allmän- och affärsflygplats? Det som den 1978 byggdes om för, då Torslanda lades ner. Man undviker att vara tydliga om nedläggningen gäller bolaget Cityflygplatsen i Göteborg AB, som svarar för driften, eller om det - också -  handlar om den fysiska flygplatsen.
 
Betänk att man i samband med nedläggningen av Torslanda delade på det den tunga luftfarten och allmän-/affärsflyget. Det förstnämnda gick till den nybyggda flygplatsen Landvetter där man självklart gjort de för ändamålet adekvata arbeten med bärigheten på bansystemet. Säve var en militärflygplats anlagd på en leråker på 40-talet, det vill säga i grunden byggd för ett helt annat ändamål. Men visst, nog gjorde man vissa förstärkningsåtgärder - men knappast genomgripande. Med andra ord, det förvånar alltså inte att det blivit sättningar i banorna på Säve. Snarare har det väl varit en tidsfråga...
 
Att Swedavia hellre vill satsa på Landvetter, som de redan äger, är inte förvånande. Varför ha två flygplatser i Göteborg när man säkert kan tjäna mer pengar på att bara ha en? Swedavia är ett vinstdrivande företag, som - har det visat sig - inte har några som helst skrupler. Som det sägs skulle det kosta 250 miljoner kronor att lägga ny asfalt och ordna bärigheten på Säve. Detta kan jämföras med de åtskilliga miljarderna som Swedavia utan att blinka vill plöja ner i Bromma flygplats, för att inte tala om Arlanda. Vidare förstår man att när marken på Säve nu ska säljas kommer den gå till högstbjudande, vilket med allra största sannolikhet inte är någon aktör som driver en flygplats. Alltså även "hej då" till allmän- och affärsflyg. Från Swedavias pressrelease:

Kommersiella flygbolag som har verksamhet vid Göteborg City Airport kommer att erbjudas etableringsmöjligheter vid Göteborg Landvetter Airport. Därtill kommer dialoger inledas med kvarvarande verksamheter, bland andra allmänflyg och samhällsnyttigt flyg, med syfte att finna långsiktiga lösningar. Tills vidare kan dessa dock fortsätta att nyttja infrastrukturen.

Apropå infrastruktur: Swedavia är inget infrastrukturbolag - man bygger inte vårt lands infrastruktur. Tvärtom, Swedavia förgör den! 

När Göteborgs-Posten frågar flygplatschefen på Säve om hon ser någon möjlighet till fortsättning med enbart lättare flyg i mindre skala blir svaret:

- Det är inte lätt för en annan aktör att ta över. Jag är inte den som vill stänga den dörren, men det kanske inte känns jättehoppfullt, säger Annika Nyberg.

Vidare står det i samma artikel följande:
 
Flygplatsen har också legat ute för försäljning i ett år. Men de enda intresserad köparna har krävt för stora garantier, till exempel kring miljötillstånd, enligt Swedavia. Det slutade med att Göteborgs kommun och Volvo i måndags sålde sina andelar till Swedavia för en krona styck, så avvecklingen blir mer praktisk att genomföra.

Swedavia ska under tre månader försöka hitt en lösning för det icke-kommersiella flyget. I mindre skala kan en del flygverksamhet eventuellt pågå året ut.

Ett stort hån med tanke på vad Säve flygplats egentligen är byggd för. Swedavia förnekar sig inte.
 
Man kan också i denna stund undra över andra bakomliggande orsaker. Det är lätt att fundera över Göteborgs kommuns inställning? Vi har dessutom en infrastrukturminister från Göteborg som knappast inte varit underrättad på förhand om vad som var på gång. Kanske hör vi av henne under morgondagen? Bromma lär ju ändå vara på tapeten...

Gilla Vi säger NEJ till nedläggning av Göteborg City Airport på facebook.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2015-01-13 21:13:24

Som ett brev på posten.

Jag sa tidigare rörande Bromma-debatten att det är läge för oss allmänflygare att prata ihop oss, lägga nån flygtimme-slant på att hyra in advokat (Vi kan ta en från USA där de vet hur man går tillväga !) & stämma SWEDAVIA.
Är det kanske nån fler som ser behovet nu ?


Postat av: F

Publicerad 2015-01-14 08:14:09

Från http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2600725-sa-avvecklas-en-cityflygplats

"PÅ tisdagen avslöjade ledningen för Swedavia att Göteborg City Airport på Hisingen läggs ner.

Åtminstone försvinner den tunga linjetrafiken med Ryanair, Wizzair och andra lågprisbolag

Det är svårt att hitta någon annan flygplats för helikoptrar och privatflyg, därför blir troligen polisens, Sjöfartsverkets och VG-regionens helikoptrar samt de lätta planen som inte belastar taxibanorna för mycket kvar på Hisingen."

Ska bli intressant och se OM detta betyder något?

Postat av: Claes

Publicerad 2015-01-14 11:54:27

Naturligtvis borde överlåtelsen till Swedavia varit villkorad med att de fortsatt skulle drivs Säve som den GA-flygplsts den 1978 inrättades som. Då gjordes valet att i Göteborg hålla en flygplats för GA (Säve) och en för tung luftfart (Landvetter) i stället för samexistens som tidigare på Torslanda eller som man några år tidigare valde i Malmö där Sturup byggdes och fortfarande används för allt det flyg som gick lämna Bulltofta. Att lämna resurser till Swedavia utan förhållningsregler är som att sätta räven att vakta hönshuset.

Idén med civila Säve var ju inte att tjäna pengar utan att tillhandahålla infrastruktur. Ett för Swedsvia främmande koncept. Taxibanorna på Säves civila sida dimensionerades därför aldrig för tung luftfart vill jag minnas. Tänkte man inte på det eller är beräkningsmodellerna tokiga?

Postat av: Gösta Frödeberg

Publicerad 2015-01-14 14:33:23

Jag när en tanke om att Swedavia är Miljöpartiets förlängda arm där vältalighetens mästare Gustav med "hon som inte lever som hon lär" präktiga Åsa får dra i tåtarna som dom så innerligt önskar. Men det är åt helt fel håll tyvärr....

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-14 14:48:31

"Fattas miljoner

Enligt statliga Swedavia fattas det 250 miljoner kronor för att reparera landnings- och taxebanorna på Göteborg city airport, så att de större planen kan lyfta och landa. Pengar som i stället ska läggas på Landvetter flygplats där det ska satsas sju miljarder kronor under 30 år.

Även på Arlanda är satsningarna stora, här räknar Swedavia med att satsa 13 miljarder fram till 2023. På Bromma flygplats, som ju under många år levt under ett nedläggningshot satsar man också – med en miljard kronor i nyinvestering.

På Facebook har över 1 400 personer gått med i gruppen "Vi säger NEJ till nedläggning av Göteborg City Airport" de senaste sexton timmarna. "

Postat av: Erik

Publicerad 2015-01-14 16:02:52

Swedavia i all ära *host* men frågan är om inte GBG kommun är den största boven i dramat ? Det är under deras ägo som Säve utvecklats som flygplats åt lågprisflyget, med Airbusar o 737or, och bärigheten i banan och taxibanor därmed börjat ge vika. Det är konstigt att man inte brytt sig om att denna flygtrafik ska betala sig så att man kunnat genomföra det underhåll som behövts. Det var väl GBG kommun som ordnade med bl a underarbete och afalt till anläggningen som öppnades i slutet av 70-talet. Med andra ord kan man säga att kommunen kört flygplatsen i botten medvetet.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-14 16:13:12

Rävspel av Svedavia för att försvåra för en konkurrent som vill köpa flygplatsen och utveckla och konkurrera med Landvetter
80% av flygtrafiken är kvar när de tunga trafikflygplanen försvinner

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-14 16:34:49

"Swedavias beslut att lägga ner Göteborg City Airport för tungt flyg möts av förståelse från kommunen."

Men för "lätt flyg" då?

Postat av: BaraPengarSomStyr

Publicerad 2015-01-15 08:08:07

Eftersom det gäller hela västra Sverige är det ju inte av intresse för dessa Makthavare, som här verkligen vill visa vem som har makten, att tänka på Räddningstjänstens Polisens Helikoptrar, har för mig att det även förekommer Pilotutbildning på Säve. Vart är det tänkt att dessa ska ta vägen? Kanske det är bättre att ha allt samlat till Stockholmregionen!!För där är ju Landvetter otänkbart att använda. Har heller inte sett någon reaktion från Polis och Sjöräddningshelikopter-folket! Man häpnar över Bossens uttalande om att han inte ser hur detta drabbar Västsverige, och Infrastrukturministern verkar bara jamsa med , inte oväntat!!

Postat av: John Hancock

Publicerad 2015-05-27 19:25:35

Försök att få svar från Hultén.

De tänker upperbarligen på inkomster från turism.
Eller?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela