Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 7

Publicerad 2015-05-26 11:09:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Jaha, det börjar hända saker. Ovan kan ni se ett nyhetsinslag sänt igår av SVT Väst:

Uppgifter till SVT Väst säger att Swedavia själva satte priset till 100 miljoner kronor. En summa som ägarna till Nolvik konferens accepterade. Men när man trodde att affären var klar hände sen inte mycket.
 

– Man kom tillbaka efter någon månad och hade höjt budet. Och då var det var inte intressant för oss.
 

Hur mycket dyrare blev det?
 

– 3-4 gånger dyrare

Så de ville plötsligt ha 300-400 miljoner. Vad tänker du om det?
 

– Det är skandal. Det är oförskämt och ett statligt företag gör inte affärer på det viset.
 

Tror du de vill sälja överhuvudaget?
 

– Nej det tror jag inte. Flygplatsen är inte till salu, säger Lars Jochnick.
 

 
I korta drag: Göteborgs kommun ville sälja Säve flygplats och delägaren Volvo hänger på. En intressent - Nolvik konferens - dyker upp, någon som kan och vill satsa på flygplatsen. Den tredje delägaren Swedavia löser ut de övriga delägarna med tvång enligt avtalet skrivet under LFV-tiden (då LFV - Luftfartsverket -  togs in som delägare för att garantera driften av Säve, en andel som Swedavia sedan "ärvde").

Vad det handlar om: Swedavia vill blockera möjligheten för en konkurensflygplats till Landvetter. Den dåliga bärigheten i vissa bitar av Säves bansystem är inte hela sanningen, det är inte ens hälften... det är inte ens hälften av hälften...
 
För apropå problemen med bärigheten på taxibanan etc - undersökningarna och dess resultat i detalj är något som inte Swedavia inte vill släppa ut, detta trots flera påstötningar. Med tanke på vad som relateras i nyhetsinslaget så borde en oberoende part få göra om markundersökningen. Det ryktas nämligen att det var  Swedavias egna tekniker som gjorde just den där illavarslande bärighetsundersökningen...   


Uppdaterat kl 18.25

SVT Väst följer upp gårdagens inslag med ett även idag. Denna gång handlar det om just bärigheten...och kostnader för renovering av bansystemet; de av Swedavia angivna kostnaderna visavi ett expertutlåtande...
 


Se även denna artikel i Göteborgs-Posten.

Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Hanteringen av Bromma (och nu senast av Flygande Veteraner) samt Säve talar sitt tydliga språk. Från ett tidigare inlägg:

Swedavia snackar gärna om sin fina miljöpolicy, om ditten å datten och slår sig för bröstet som moralisk föregångare, men när det kommer till kritan vad det gäller kärnverksamheten - att ta hand om landets infrastruktur - ja, då är man snarast att likna ett veritabelt rövarpack. Deras sätt att bete sig anstår inte på långa vägar ett företag som du och jag, såsom svenska medborgare, faktiskt kan sägas vara delägare i. Hur länge ska Sverige stå ut med Swedavia?

Tidigare inlägg om Swedavias misshandel av Säve flygplats: The Battle Of Säve - 1,  The Battle Of Säve - 2The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5 och The Battle Of Säve - 6.


Uppdaterat 150527

Från en artikel i GT:
 

Theo Papaioannou, partiledare för Vägvalet, blir upprörd över att Swedavia höjde priset på Säve flygplats efter att Nolvik lagt grundbudet.
 

– Jag tycker att Swedavia beter sig oerhört illa och jag tycker att staden har lagt sig väldigt platt i den här frågan. Sedan man gick ut och sa att flygplatsen behövde stängas ner ifrågasatte och efterfrågade jag beslutsunderlaget till detta. Jag har kämpat i två månaders tid och till och med gått till förvaltningsdomstolen med att jag inte får ut de papper jag anser att jag ska ha, säger han om att han inte fått ta del av beslutsunderlaget.
 

Theo Papaioannou tycker att Swedavia skött hela affären på ett dåligt sätt.
 

– Det är inte seriöst och framför allt inte från ett statligt bolag att hålla på det sättet. De ska föregå med gott exempel, jag tycker att det är väldigt dåligt skött och jag tycker att staden också borde ha skött hela situationen bättre, säger Papaioannou.
 

Uppdaterat 150529   

Från SVT Väst och sänt/publicerat igår. Det handlar om att inom Göteborgs kommun/BRG är nöjda med det pris som Swedavia (tvångsmässigt) förvärvade resterande aktier i Sävebolaget för - 1 krona per aktie. Man hade egentligen inte mycket välja på, så var ju avtalet var ju skrivet. Men det under fullständigt helt andra premisser....
 


En krona, tycker du att det är ett okej pris idag också?
 

–Ja, jag gör ingen annan bedömning, jag är trygg i det.
 

Men den ifrågasatta bärighetsundersökningen av landnings- och taxibanorna som ligger till grund för flytten av lågprisflyget från Säve till Landvetter, den undersökningen har inte ens Business Region Göteborgs styrelse fått se, inte ens inför försäljningen av kommuns ägarandel på 20 procent.
 

– Nej, säger Patrick Andersson.
 

Är inte det av intresse att se bärighetsrapporten?
 

– Swedavia har ju beslutat sig nu för att offentliggöra den vad jag har förstått, så då kommer vi lyssna till det, säger Patrick Andersson som är vd på Business Region Göteborg.




Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela