Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 2

Publicerad 2015-01-15 00:01:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Med tanke på gårdagens inlägg om nedläggningshotet mot Säve flygplats (ESGP) i Göteborg plockade jag fram ovanstående artikel publicerad i Flygrevyn 1979. Se den som en slags referens till vad som nu sker, med tanke på vilken flygplats man byggde då, visavi hur det utvecklade sig, främst under de senaste 15 åren. Klicka på artikeln så öppnas den i större format i ett nytt fönster.

Från Aeroseums facebook saxar jag följande uttalande:
 

Hej Alla intresserade!

Formulering "Säve flygplats läggs ned" är felaktig! Svedavia lämnar flygplatsen med den tunga flygtrafiken som flyttas till Landvetter. De erbjuder flygplatsen till försäljning. Den tunga trafiken står för 20% av flygrörelserna vid Säve men 80 % är kvar och är då de mindre flygplanen inklusive Businessjet och alla helikoptrar. ESF, EMS, Sjöräddningshelikoptern, Blue Chip Jet, Polisen, Ambulanshelikopter, Flygplansverkstäder, Chalmers Flygklubb, Aeroklubben Göteborg, Jivegård, Svensk Pilotutbildning, Helikopterföretag,Flygambulans etc... kolla på Göteborg City Airports hemsida vilka verksamheter som finns vid Flygplatsen. Jag ställer mig frågan hur taxibana och platta nu hux flux blivit så dåliga att de inte bär de tunga flygplanen. Märkligt?
 

Roger Eliasson
Stiftelseordförande

  
Från Swedavias facebook saxar jag följande:

Alla regelbundna tester som gjorts både före ESGP började ta emot tungt flyg (ex. vid Ryanairs etablering 2001) och fram till slutet av förra året har visat att banorna skulle klara belastningen, så att hävda att man skulle veta detta på förhand stämmer inte. Dessutom hade inte ESGP överlevt ekonomiskt utan det tunga flyget och risken hade då varit att flygplatsen fått läggas ned för flera år sedan.

Exakt hur det kommer bli för allmän- och samhällsnyttigt flyg går i dagsläget inte att säga men det kommer att genomföras en utredning om hur framtiden på bästa sätt ska ordnas för samtliga parter. Den utredningen beräknas ta tre månader. /ML

Hur kan man i överhuvudtaget säga något om Säves överlevand utan "det tunga flyget"? Det är helt omöjligt att sia om. Och förresten, samhällsnyttigt flyg ingår väl i begreppet allmänflyg. Hur ska det gå? Handlar nedläggningen om driftbolaget Göteborg City Airport AB eller handlar det om den fysiska flygplatsen? Eliasson verkar inte tro att detta kommer drabba det sistnämnda. Vad tror andra som är drabbade?


Från Aeroklubben i Göteborgs nyhetssida:

 
I dag hölls ett informationsmöte på Säve flygplats av Annika Nyberg, VD för Göteborg City Airport, angående informationen som gick ut igår om nedläggningen av flygplatsen.

 
Vi var naturligtvis där från Aeroklubbens sida för att bevaka våra intressen.

 
Det var dystra besked, Swedavia kommer avveckla flygplatsen totalt.

Dvs, inte ens allmänflyget blir kvar.

 
Enda lösningen som Swedavia ser, är om någon annan intressent köper flygplatsen och driver den vidare utan tung trafik.

 

Swedavia betalde alltså de övriga delägarna, Göteborgs kommun och Volvo, en (1) krona var. Jag ska vara generös, fem spänn är bjudet! Men då vill jag att en ny opartisk markundersökning görs.
Edit.: Priset var tydligen 1 kr/aktie och Göteborgs kommun fick 2622 kr för sin andel på 20%. Mitt erbjudande står kvar.
 
Osökt börjar man grunna på motiven till att ta in dåvarande Luftfartsverket som delägare i bolaget som ägde Säve flygplats för cirka 15 år sedan. Luftfartsverket ombildades 2010 och det statliga bolaget Swedavia bildades samt tog då över ägarandelen. Swedavia har en helt annan inriktning för verksamheten, huvudsyftet är att driva och utveckla (alternativt läs misshandla) tio flygplatser som ingår i det så kallade "basutbudet" i landet. Säve är en direkt konkurerent till det i detta basutbud ingående Landvetter, så att man vill lägga ner är inte direkt förvånade. Även här är alltså Swedavia något av en ulv i fårakläder som tillkommit tack vare ombildningen av Luftfartsverket. Det är mycket tydligt att Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1!

Skulle inte förvåna att Swedavia-löften angående byggnationer på Bromma till PEAB har "fåtts revideras" och nu ska de få köpa Säve som plåster på såren...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela