Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 9

Publicerad 2015-06-11 12:13:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Igår publicerades Vägvalets Theo Papaioannous slutreplik i Göteborgs-Posten i debatten om Säve flygplats. Debatten lär knappast ta slut nu, så jag börjar detta inlägg med att citer Theos avslutning:
 

Vår politiska ståndpunkt är att staden ska vara med och styra inriktningen på flygplatsverksamheten på Säve vilket då även ska innefatta kommersiell trafik. Det är det klara beskedet då Swedavia i sin replik uttrycker att den ska bort. Därför ska inte den mark kommunen äger säljas vind för våg utan det ska regleras så att nästa aktör som träder in arbetar för att behålla flygtrafiken. Staden bör kanske till och med köpa loss Swedavias del av marken i stället.
 

Tills sist. Swedavia borde kika på Stadens klimatstrategi som vill reglera flygtrafiken och minska flygresorna med minst 20 procent till år 2030 jämfört med år 2012. Det går sådär i linje med Swedavias utökning av flygkapaciteten på Landvetter.
 

Texten är ett svar på de för några dagar sedan publicerade replikerna författade av Swedavias Karl Wistrand och Charlotte Ljunggren och Business Region Göteborgs (BRG) VD Patrik Andersson.
 
Att Göteborgs stad i stället för att sälja den sista återstående biten mark till Swedavia (för, som det heter "underlätta försäljningen") skulle köpa flygplatsen, var något som framfördes häromdagen av kommunalrådet Martin Wannholt. Läs denna artikel hos SVT Väst.

  
I dagens pappersupplaga av Göteborgs-Posten finns också en insändare skriven av Per Armstrong. Även denna ska jag citera ett stycke ur:

De längsgående sprickorna i bansystemet har uppstått genom att asfalteringen förhindrar nedträngande regnvatten, varvid underliggande lera så småningom torkar ut, minskar i volym och spricker. Därmed spricker även den täckande asfalten. Sprickorna var välkända för all flygande personal och oförändrade i tid, således inget att bry sig om.

Vem är jag, som uttalar mig så tvärsäkert om såväl flygplatsens bansystem som de geotekniska förutsättningarna beroende av markens lerlager? Undertecknad har följande bakgrund: stridspilot i Flygvapnets reserv med tidsvis förläggning till F 9 Säve, civilingenjörsexamen på Chalmers Väg- och Vattenbyggnad samt geoteknik, och anställd på Statens Geotekniska Institut som geoteknisk expert i Göta Älvdalsområdets instabila lermassor. 
 
Karusellen kring Swedavias inlösen av Säve och snabba nedläggningsbeslut snurrar alltså vidare. Jag tror inte det kommer sluta med detta. Skandalen har varit ett faktum länge, men nu börjar den bli synligjord tack vare media. Nu kommer fler experter uttala sig, fler politiker och andra intressenter se vad Swedavia sysslar med och agera därefter. Och detta ju förr desto bättre, för det står ju redan sedan tidigare klart att Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer ett! Om det nu bara räcker med svenskt flyg....

Läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias misshandel av Säve flygplats: The Battle Of Säve - 1,  The Battle Of Säve - 2The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6, The Battle Of Säve - 7 och The Battle Of Säve - 8.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Lars Tell

Publicerad 2015-06-11 12:27:23

Swedavia planerar att fixa ett bra resultat genom att överlåta mark till exploatörer och på så sätt dölja att de är urusla på att göra vad de ska göra !!!! Inte okänt fenomen bland statliga verksamheter där ledningen fått storhetsvansinne ( Vattenfall, Vägverket, Banverket, osv osv, Fortifikationsförvaltningen inte att förglömma !)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela