Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 6

Publicerad 2015-04-11 12:55:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Igår hade Swedavia kallat till informationsmöte angående Säve flygplats framtid. Föga förvånade ställs nu fler frågor än innan mötet, det hör ju till när Swedavia är i gång och styr å ställer med vårt lands infrastruktur. Följande är saxat från en artikel publiceras av SVT Västnytt:
 

Det var fler frågor än svar på det välbesökta mötet. Det ska enligt Swedavia finnas intressenter som vill köpa flygplatsen och andra som vill arrendera.  Det hetaste alternativet verkar vara en verksamhet utan trafikledning utan business-jet och utan kommersiellt flyg, och att landningsbanan kortas till 1200 meter. Allt detta för en undersökning man inte vill visa resultatet av.
 

Eddie Thore på Chalmers Flygklubb tror inte på Swedavias förklaringar.
 

– Nej, om man inte visar resultatet av proverna tror inte jag på det.

– Vi är ett aktiebolag och ligger under det regelverket, därför visar vi inte resultatet, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter.
 
Visst är Swedavia ett aktiebolag, men det är via medborgarskapet ägt av dig och mig. Det är intressant att Swedavia vägrar att offentliggöra dessa provresultat från markundersökningarna rörande bärigheten som gjordes förra året. Kanske är det läge att en opartisk aktör gör om dessa, varför inte nu i sommar? Har Swedavia rent mjöl i påsen? Nej, knappast. Snarare lär det nog vara så att det är Swedavia som begränsar Säves huvudbana till 1200 meter, för att på så vis tvinga över den trafik som behöver längre bana till Landvetter.

Sveriges Radio P4 Göteborg rapporterade också från mötet i Nolvik. I deras artikel står det följande: 

Stephen Diapère är chef på ett av de företag på Säve som hyr ut business jets med 60 anställda i Göteborg och han var inte särskild nöjd med dagens besked:
 

– För oss var det ingen öppning till ett fortsatt som Säve är idag. Det var mer en begränsad verksamhet som de presenterade idag, som inte passar vår verksamhet.
 

Flera av de alternativ som Swedavia presenterade idag var med en kortad start och landingsbana till 1200 meter - det räcker att landa på men inte att starta på för businessjetsen. Dessutom krävs stöd som flygledning, instrumentflygning, radio, räddningstjänst och annat för jetsen.
 

Det finns två spår för Swedavia - antingen försäljning eller att hyra ut den säger Charlotte Ljunggren chef över Landvetter och City Airport:
 

– Utifrån ett Swedaviaperspektiv kommer inte vi att driva flygplatsen vidare, men hur det ska se ut är upp till aktörerna därute. 
 

Finns det idag någon intresserad köpare som vill driva den som en flygplats? 
 

– Idag finns intresserade köpare, men ingen vill driva flygplatsen som den är idag utan kanske som en mindre nedskalad flygverksamhet.
 

Men det räcker inte säger alltså Stephen Diapère European Flight Service som har 60 anställda i Göteborg: 
 

– Kan vi hitta en lösning på Landvetter så är det option 1, annars får vi flytta vår verksamhet till Stockholm.

Uttrycket "utifrån ett Swedaviaperspektiv" - jag ryser. Swedavia har inget perspektiv, man har snarare ett tunnelseende som hänger ihop med att man allt som oftast skyller på "sina uppdrag", som i sin tur kan tolkas lite olika.....om man har lite perspektiv, det vill säga...    
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-04-11 18:06:25

Det här är ju rena skojet från början till slut. Visst är Swedavia ett aktiebolag vars främsta uppgift är att generera vinst till aktieägaren, dvs staten och i förlängningen det svenska folket. Det är helt enkelt en fråga om business. Tittar man på de kriterier som gällt tillsättandet av "flygplatsdirektörer" på senare tid är det smått häpnadsväckande. Alla är "ekonomer"... och ingen av dem vet eller kan något om flyg eller flygverksamhetens villkor. Charlotte, flygplatsdirektör på Landvetter, har sin bakgrund på STENA-line. Vad Annika Nyberg (VD för Göteborg City Airport) har för bakgrund vet jag inte, men hon valdes in som styrelseledamot i stiftelsen Aeroseum. Inte pga sina flyg- eller flyghistoriska kompetenser, utan snarare att hon var bra affichnamn för verksamheten. När frågan om Säves nedläggning kom upp ersattes hon av en moderat riksdagsledamot som nytt affichnamn.
Går man tillbaka i historien och tittar på dåtida flygplatschefer hade de en gedigen erfarenhet och kunskap om flyget och dess förutsättningar. Här kan exempelvis nämnas Bertil Florman på Bromma, Stig Andersson på Torslanda och senare flygplatsdirektör på Landvetter. Han flög bl a B 5 på F 4. Det var han som verkade för att allmänflyget och affärsflyget skulle flyttas till Säve. Sist men inte minst måste man även nämna den förste egentlige flygplatschefen på Säve Kurt Klausson med sin bakgrund som fältflygare vid det forna F 9.
Under 50-talet, till följd av "kalla kriget", förlängdes och förstärktes bana 01-19 på F 9 som blev huvudbana ersättande 04-22. Bana 01-19 håller än idag. Att Swedavia vill förkorta banlängden är märkligt. Än märkligare är att man inte vill redovisa mätvärderna.... Sjukt? - Nej Politik!

Postat av: F

Publicerad 2015-04-12 12:51:07

Word Weiron! Håller med i ditt resonemang till fullo! Och detta med mätvärdena, det är nyckeln till vad som sker - men ska ändå hållas hemliga. Så länge Swedaiva inte offentliggör dessa, och dessutom gör uppföljande mätningar annan tid på året (PI-värdet är inte statiskt), så finns det inget trovärdighet i deras agerande. Vinstintresset står över det är bäst för samhället....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela