The Battle Of Säve - 6
Det var fler frågor än svar på det välbesökta mötet. Det ska enligt Swedavia finnas intressenter som vill köpa flygplatsen och andra som vill arrendera. Det hetaste alternativet verkar vara en verksamhet utan trafikledning utan business-jet och utan kommersiellt flyg, och att landningsbanan kortas till 1200 meter. Allt detta för en undersökning man inte vill visa resultatet av.
Eddie Thore på Chalmers Flygklubb tror inte på Swedavias förklaringar.
– Nej, om man inte visar resultatet av proverna tror inte jag på det.
– Vi är ett aktiebolag och ligger under det regelverket, därför visar vi inte resultatet, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter.
Visst är Swedavia ett aktiebolag, men det är via medborgarskapet ägt av dig och mig. Det är intressant att Swedavia vägrar att offentliggöra dessa provresultat från markundersökningarna rörande bärigheten som gjordes förra året. Kanske är det läge att en opartisk aktör gör om dessa, varför inte nu i sommar? Har Swedavia rent mjöl i påsen? Nej, knappast. Snarare lär det nog vara så att det är Swedavia som begränsar Säves huvudbana till 1200 meter, för att på så vis tvinga över den trafik som behöver längre bana till Landvetter.
Sveriges Radio P4 Göteborg rapporterade också från mötet i Nolvik. I deras artikel står det följande:
Stephen Diapère är chef på ett av de företag på Säve som hyr ut business jets med 60 anställda i Göteborg och han var inte särskild nöjd med dagens besked:
– För oss var det ingen öppning till ett fortsatt som Säve är idag. Det var mer en begränsad verksamhet som de presenterade idag, som inte passar vår verksamhet.
Flera av de alternativ som Swedavia presenterade idag var med en kortad start och landingsbana till 1200 meter - det räcker att landa på men inte att starta på för businessjetsen. Dessutom krävs stöd som flygledning, instrumentflygning, radio, räddningstjänst och annat för jetsen.
Det finns två spår för Swedavia - antingen försäljning eller att hyra ut den säger Charlotte Ljunggren chef över Landvetter och City Airport:
– Utifrån ett Swedaviaperspektiv kommer inte vi att driva flygplatsen vidare, men hur det ska se ut är upp till aktörerna därute.
Finns det idag någon intresserad köpare som vill driva den som en flygplats?
– Idag finns intresserade köpare, men ingen vill driva flygplatsen som den är idag utan kanske som en mindre nedskalad flygverksamhet.
Men det räcker inte säger alltså Stephen Diapère European Flight Service som har 60 anställda i Göteborg:
– Kan vi hitta en lösning på Landvetter så är det option 1, annars får vi flytta vår verksamhet till Stockholm.
Uttrycket "utifrån ett Swedaviaperspektiv" - jag ryser. Swedavia har inget perspektiv, man har snarare ett tunnelseende som hänger ihop med att man allt som oftast skyller på "sina uppdrag", som i sin tur kan tolkas lite olika.....om man har lite perspektiv, det vill säga...