Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gone but not forgotten: Rinkaby - 1

Publicerad 2010-07-28 09:55:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,



Rinkaby, 1,5 mil sydost om Kristianstad, började användas som övningsfält av dåvarande Flygkompaniet sommaren 1924. Det var frågan om ett område inom A 3:s skjutfält och fältytan var ganska gropig. Jaktkurser och spanarkurser, allt som oftast kom de att det närmaste decenniet bli förlagda hit, och platsen betecknades Ö4 (övningsfält 4).



Tre stycken Drontar ingående i "Flygpatrull, Rinkaby". Bilden, ett vykort från 20-talet, kommer från SFFs omfattande fotoarkiv. Så även nedanstående.



1934-1935 jämnades fältytan till och Rinkaby iordningsställdes åt flygvapnet.

Några år senare, mellan oktober 1939 och juni 1940, byggdes krigsflygfältet nästan en kilometer österut, sett från det gamla fältet invid Rinkaby läger.  Detta nya Rinkabyfält fick tre asfalterade 690-meters banor. Det uppfördes också en större- och tre mindre hangarer (se även avslutning nedan) samt ett antal baracker i fältets nordöstra hörn.

Främst har man hört talas om divisioner ur F 10 som långa tider var baserade här med J 8 Gloster Gladiator och J 20 Reggiane Re 2000 under beredskapsåren. Men självklart även andra förband, här är till exempel två bilder från arkiv Åke Hall (tack!) tagna sommaren 1944 då 2/F 9 låg på Rinkaby med sina J 11 Fiat CR.42.



Ett antal flyg plan från de krigsförande länderna kom att nödlanda på Rinkaby, nedan ser vi två amerikanska Boeing B-17G "Flygande fästningar". Det är frågan om 42-31548 "Shu Shu Baby" och 42-31362 "Alcohol Annie", bägge landade här den 11 april 1944 efter uppdrag mot Stettin. Ett annat exempel på nödlandare kan ni läsa om i det tidigare blogginlägget Friedrich från Lyngby.

 

Efter krigets slut blev Rinkaby åter övningsfält och fick nu beteckningen Ö1.    Krigsflygskolan F 5 använde det gamla krigsflygfältet (sedermera betecknat F 5R) vardagsmässigt under många år - se lite bilder från 70-talet här - och Kristanstads flygklubb byggde upp sin verksamhet, bildades 1945. 

1954 började Airtaco att flyga på sträckan Bromma - Rinkaby - Bulltofta. 1957 ombildades bolaget till Linjeflyg och man använde Lockheed Lodestar och DC-3 på linjen fram till 1960, då man flyttade över verksamheten till närbelägna Everöd.

Rinkaby har haft flera olika ICAO-koder. Kända i kronologisk ordning är SARI, SFRI, ESRI, ESDX och ESMD. På IATA-språk benämndes flygplatsen RKB. Här är en landningsplate på Rinkaby från tidigt 70-tal. Tack till Kenneth G!



I mitten av 70-talet startade Bo Gruwer en flygklubb, Bromölla Aviation Society (BAS), och som bas användes just Rinkaby - från Bosse Gruwer - Biggles i Bromölla:

Efter att själv ha skaffat sig privatflygarcertifikat 1973, startade Bosse tillsammans med två kompisar en flygklubb i Rinkaby. Med flygfältet som bas, med inhyrda flyglärare och med två inköpta flygplan påbörjades utbildning av elever i konstflygning. Verksamheten växte och totalt utbildades cirka tjugofem elever i konsten att konstflyga.

Jag hoppas kunna återkomma till BAS.

Ännu en liten flygfältskarta, denna gång Svenska Flygfält från 1984. Tack till Håkan O!



På senare år har Rinkaby-fältet använts av militären för att öva sprängning/reparation av landningsbanor (titta gärna närmare på satellitbilden).

Fallskärmsklubben försvann från Rinkaby cirka 1986, det är ungefär då jag gissar att man slutade att flyga här. Som av en tanke slutade krigsflygskolan att använda propellerflygplan (läs SK 61 Bulldog) ungefär samtidigt. Arméflyget kanske använde fältet ytterligare ett tag? Kristianstads flygklubb hade flyttat över till Everöd något tidigare. 

Vet någon mer exakt när sista flygningen skedde "officellt" här? Om jag fattat saken rätt så har man dock även senare landat på den skapligt intakta bana 12/30, den som använts en del som dragstrip.

Fler bilder tagna för något år sedan finns här. Här på bloggen har Rinkaby varit på tal åtskilliga gånger. Och mer blir det - pass på, snart kommer uppföljaren Gone but not forgotten: Rinkaby - 2.

Bilden nedan är tagen av Egon Sidelöv - artilleriflygkurs på Rinkaby 1959 med nyanskaffade Fpl 51, Piper Super Cub. Synliga är SE-CKH/51256, SE-CKL/51254 och SE-CKF/51255 (notera även flygledartornet på hangartaket). Även 1960 och -61 genomförde arméflyget sina kurser i grundläggande flygutbildning på Rinkaby. Nu är den tiden sedan länge förbi, det snackas om att man ska riva de gamla militära hangarerna...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-07-28 10:44:23

Hur officiell flygningen var vet jag inte men jag var där i slutet av maj 2008 och då var 12/30 intakt och rensopad. FFK fick låna fältet för övningar, det var anledningen till att jag var där.

Postat av: Björn

Publicerad 2010-07-28 21:44:42

Snyggt som vanligt! Mange tack!



MVH

Björn

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-07-28 22:12:55

Mitt franska flygarblod kokar! Ni svenskar är inte kloka. Bara tanken på att riva historiskt intressanta hangarer är fullkomligt absurd. För att nu inte nämna att man sakta men säkert spränger sönder ett fullt fungerande flygfält.

Barbarer!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-28 22:20:00

Ernest, allt sker i jubileumsårets tecken, glöm inte bort det! Snart byggs det bostadsrätter och radhus på Bromma.

Postat av: Niklas

Publicerad 2010-07-29 12:04:16

Usch, det är sanslöst trist att man håller på och förstör en fungerande infrastruktur som svenska skattebetalare en gång har finansierat. Man blir sorgsen ... Tack, för ytterligare ett bra "Gone but not forgotten" inlägg ...

Postat av: SuperEchoDad

Publicerad 2010-07-29 16:28:17

To me this field will never be forgotten.

Det var här jag började men inte med en artilleriflygkurs. Arméflygkurs var det och det var något nytt och helt annat.

Den bortre 51:an är SE-CKK som blev 51253.

Tack för en gedigen och innehållsrik berättelse.

Postat av: Pär

Publicerad 2010-08-10 20:46:34

Ujujuj, här var man mycket och sprang när man var yngre. Har alltid hoppats att det skulle kunna bli civil flygplats igen, men det är väl avlägset i dagens anti-motorsport tider. Rinkaby lär ha varit en mycket bra flygplats enligt de som flugit där.



Det lär ju finnas saker på Rinkaby som är Gone and Forgotten iaf för de flesta. Barn lär ha lekt i något som kallades för "flygplansgropen" på ca 50-talet.



Tack för en mycket bra blogg!

//Pär

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela