Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Business Flight Service och Skuterydsfältet

Publicerad 2010-01-17 12:23:00 i Allmänt, Flygföretagande, Gone but not forgotten, Personligt urval,



I det sista inlägget om Rothmans fanns en annons från 1976 där det inbjöds till fly in och flygdag i Emmaboda. Tycker då att det är dags att äntligen lägga ut följande historia? Grundsten till denna bloggning sattes i januari förra året...




Det var 1969 och Nils-Bertil "Nibbe" Kronström hade lämnat den av honom startade firman Syd-Aero samt börjat som pilot hos Stenberg-Flygt AB i Lindås. Läs det tidigare inlägget Syd-Aero - de första åren för mer bakgrund.

Inne på fabriksområdet i Lindås breddades och förlängdes en väg som mest användes av truckar. Den blev 400 meter lång och här kom man operera med en STOL-modifierad Cessna 337 (SE-FKB). Ganska snart tillkom landningsljus och enklare inflygningshjälpmedel. 

Stenberg-Flygts Cessna 337 SE-FKB fotograferad av LEL hos dåvarande Cessna-agenten Saab på Norrköping/Kungsängen i mitten av april 1970.
  
Problemen med regularitet kvarstod dock vintertid - "sug o blås-Cessnan" saknande avisning. Därför hyrde man då in en Cessna 402B (OY-AKA) och baserade denna på Växjö/Uråsa cirka sex mil bort. Samtidigt hade andra företag börjat intressera sig för Stenberg-Flygts flygverksamhet och ville gärna då och då skicka med en gubbe till Stockholm. Man landade nämligen på Bromma i princip varje dag.



OY-AKA ersattes av en annan Cessna 402B, N5431M. Här fotograferad på Uråsa av LEL den 23 maj 1971. Några veckor senare omregistrerades det nya flygplanet OY-AKU och sommaren 1972 blev det ny beteckning igen: SE-FRO. Med andra ord, samma flygplan även på nästa bild som LEL tog den 30 maj 1976 på Emmaboda.

 
Därför bildades en ekonomisk förening, där flera företag i närheten ingick (se den skannade artikeln), som fick namnet Business Flight Service (BFS). Innan hade dessutom startskottet gått för byggnationen av ett nytt flygfält - de 400 metrarna i Lindås var "urvuxna" och Emmaboda/Skuteryd flygplats (ESMA) anlades ett stenkast längre bort. 

ESMA blev klar för invigning redan efter ett halvår (!), sommaren 1972, och det fanns två viktiga anledningar till detta: Den ena var att projekteringen redan gjorts flera år i förväg och den andra att 75 procentigt kostnadstäckning av AMS utgick om man genomförde arbetet just på sex månader.

Ljuset kommer från mörkaste Småland skrev Sven-Erik "Neje" Everstål i Flygrevyn för snart 38 år sedan.




1972-76 var Emmaboda flygplats glansperiod. BFS körde linjetaxi på sträckorna Emmaboda - Stockholm, Emmaboda - Köpenhamn och Kalmar - Ronneby - Göteborg.

Cessna 402 SE-FZX på Bromma. 

VD var Nibbe Kronström. Dessutom hade man en omfattande taxiflygverksamhet och totalt runt 14 000 passagerare 1974.

Flera Cessna 402 (OY-AKV, OY-AKU/SE-FRO, SE-FRT, SE-FZX, SE-GGH och SE-GGL) avlöste varandra, en Cessna Citation I (SE-DDO) och Beech 99 (SE-GRB) införlivades i flottan 1975/76. Banan i Emmaboda var därmed tvungen att förlängas ytterligare, nu till 1300 meter.

Beech B99 SE-GRB på Säve 1976. 


Den 13 september 1975 öppnades Växjö/Öjaby, länsflygplats i Kronobergs län. Linjeflygs trafik flyttade över hit från det militära Uråsa och samtidigt började underlaget för Emmaboda flygplats och BFS att svika. Ett par år senare går BFS omkull och man släpper arrendet/driften av flygplatsen. Under loppet av 1977 säljer man även flygplanen. Får man gissa att flera av personerna som hade varit involverade i BFS började på Aerocenter i Växjö?

Fem år efter invigningen av Emmaboda flygplats var sagan slut. Vad hände sedan?

På våren 1981 satsar man på nytt på Skutaryd. Företaget Emmaboda Flight AB köper en Piper Chieftain i England som blir SE-IIH. Tillsammans med dåvarande arrendatorn, Movecon Modern Vehicle Constructions AB i Nybro, vill man få igång AFIS-tjänsten igen. Movecon äger vid den här tiden en Rockwell Commander 112A, SE-GSC, också baserad på fältet. Emmaboda Flight AB håller dock bara ut ett år - flygplanet säljs till Finland i början av 1982. Och nej, jag tror inte att man hann att bemanna tornet igen på regelbunden basis.

Sommaren 1987 kommer Skuteryd in massmediabevakningen på ett lite annorlunda sätt: En av Linjeflygs Fokker F28 landar av misstag på flygplatsen på väg mellan Arlanda och Kallinge. Kanske värt ett eget blogginlägg vad det lider, förutsatt att jag hittar gamla tidningsklipp.

Annars kanske det fanns något enstaka flygplan baserat här, Emmaboda flygklubb och deras PA-28 åtminstone. Och på somrarna flyttade ofta Kalmar Segelflygklubb gärna över sin verksamhet hit. 

Denna bild på sin PARO framför tornet på Emmaboda flygplats tog Claës Hagenfeldt i början av 80-talet.

1990 flyttade Emmaboda trafikövningsplats AB in på flygplatsen och flygverksamheten har väl inte direkt ökat sedan dess. Någon som förresten kanske har uppdatering om flyget (främst i skala 1:1 alltså) på Skuteryd? 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2010-01-18 09:01:53

Trevligt inlägg! Vilken tid det var på taxiflygets storhetstid. Tänk att var varranan fabrikör hade en direktionsvagn samt flygplan. Det var tider det innan lågprisflyg och annat (!) mindre intressant trafikerar lufthavet.



/MVH



BJörn

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2010-01-18 09:28:57

Ja det var bättre förr vad gäller flyget!!

Här är en av dom berörda Cessnorna (SE-FZX)

http://www.airliners.net/photo/BFS-Business-Flight-Service/Cessna-402B-Utililiner/0503763/L/



Mycket trevligt inlägg.



/Hans/

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-01-18 12:24:57

Jag tackar så mycket för dessa fantastiska flyghistoriska inlägg. Man börjar ju bli litet till åren kommen och då kan man sittas här och minnas hur det var.

Postat av: F

Publicerad 2010-01-19 17:30:27

Tackar



...fast det var inte alltid bättre förr vad det gäller flyget. Det är lätt att idag sitta här och tycka det, men även då fanns det faktorer som gjorde saker mycket tungrodda. Självklart byråkrati, då som nu - men numera är den inne i en anpassning till EASA - då var det vårt egna etablisemang "som tyngde", som snarare slog undan benen, klappade folk på huvudet...och därmed dödade mången idé och förpassade många entreprenörer utomlands. Vart hamnade Nibbe K efter BFS?



Flyg-Sverige var faktiskt rätt tråkigt ändå fram till mitten av 80-talet. Transwede och "warbirdsgenombrottet" var i mina ögon vändpunkt - innan var det rätt mycket DDR-Sverige även inom detta gebit.

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2010-12-23 01:36:22

Artikeln väcker minnen till liv. Jag blev ofta inhyrd med mina Navajos för flygningar från Emmaboda.

En morgon när jag vaknade fick jag höra på radion att BFS i Emmaboda hade gått i konkurs. Där förlorade jag 50000 kr.

En av de Cessna 402 som användes där ägdes av Folke Magnusson i Nybro. Sedermera köpte jag den av Folke. Flög den några år och sålde den vidare till USA.

Jag köpte bl à brandbilen i konkursauktionen för 2200 kr. Sålde den sen under en taxiflygning med Bengt Erlandsson (high Chaparal) till honom för 7700 kr. Kommer ihåg att jag också fick 1000 kr i dricks av Bengt efter den flygningen.

Postat av: Karl Olofsson

Publicerad 2011-03-31 08:32:53

Tack för denna nostalgitripp. Är själv från Lindås men är född 77 så jag har inte riktigt känt till historiken runt flygplatsen. Dock var jag ofta där i min barndom och flög modellflyg.

Postat av: Jan Ahlquist

Publicerad 2011-05-16 23:42:16

Kul att läsa om Emmaboda, flyttade dit 1975 och började på BFS. Bodde då nästan ute vid fältet i ett radhusområde.

Som tekniker jobbade jag med Jan Kronström, Nibbes bror. Christer Ödlund som satt i tornet, åkte sedan till Grönland men är tillbaka, bor nu utanför Kalmar.

Jag började som teknisk chef hos Thomas Johansson i Växjö innan det var slut för BFS, på Aerocenter Trafikflyg som det hette då i början, men det var inte fler som kom med över från BFS. Möjligen någon pilot lite senare.

Nibbe och jag åkte över till Irland och jobbade för Irländska regeringen, då de utökade sin fiskegräns till 200 nm, med en svensk Beach King Air från Korv-Jönsson, Vi hade tekniken hos Nyge-Aero på Brandholmen, så det var inte så mycket att göra hos Thomas i början, men det ändrade sig ganska snart.

Aerocenter blev det efter ett par år då vi skaffade Fairchild F27:or och sedan var det full fart, när sedan Caravellen kom blev det Transwede.

Kul att se något från J-O vi har haft kontakt under många år, senast i början av 2000-talet hos Trygg-Flyg i Nyköping, med CASA 212 och SAAB 340.

1991 började jag som egenföretagare, Tecdoc, och håller fortfarande på med kontraktsjobb.

Hör gärna av er om det är någon bekant som ser detta. Själv flyttade jag till Göteborg 2008 och jobbar nu på Säve.

Postat av: F

Publicerad 2011-05-17 05:55:52

Tack för din input, Jan! Mycket intressant!



Den Super King Air som Irland köpte var SE-GRR, syns här: http://lae.blogg.se/2009/december/dagens-fynd-15.html



Har också skrivit en Aerocenter - se http://lae.blogg.se/2011/january/aerocenter.html - och det finns ett utkast om Transwedes första år (så länge TJ var med i bilden i alla fall) i bloggskafferiet. Det gäller bara få tid och inspiration, eller om det är tvärtom ;)

Postat av: Katarina Johnson

Publicerad 2014-11-20 16:03:02

Hej! jag skriver en biografi om en bodybuilder som på 80-talet var med på en invigning av Emmaboda flygplats där han (Mats Kardell) Hoa Hoa, Eva Dahlgren och andra uppträdde. Känner du till något om detta?

Med vänlig hälsning, Katarina Johnson

Postat av: Bengt Ottosson

Publicerad 2018-01-17 08:05:51

Hej !
Det börjar faktiskt flygas allt mer på fältet. Förra året i aug arrangerade Blekinge Flygklubb, Safirklubben Qintus och ägarna till fältet Albinsson & Sjöberg en mycket trevlig flygdag på fältet.Ett 15 tal Safirer, en Bulldog,en Christen Eagle,en Yak, Biltemas Spitfire och en Jas 39 gjorde många fina flyguppvisningar. Ett 100-tal veteranbilar (Saab) stod uppställda på "display".Dagen besöktes av flera tusen personer och blev så uppskattad att arbetet nu är i full gång för en upprepning av dagen i början på juni 2018!Arbetet pågår för fullt med att få dit ännu fler flygplan till årets event !
Bengt Ottosson

Postat av: Lise-Lotte Lindeberg

Publicerad 2018-03-23 12:20:22

Jag och min make Ulf flög med Piper 128, SE-FPI, med Emmaboda flygklubb. Vi gjorde teoriproven i Kallinge och radiocert i Malmö. Omkring 1973-75.
Nostalgitripp blir det idag, när man ser ett litet plan mot en blå himmel :-).

Postat av: Lennart Åström

Publicerad 2020-04-13 08:48:49

Mycket intressant artikel - tack för den!
Började själv jobba på Stenberg-Flygt 1972 och fick ta del av många sanslösa historier kring flygverksamheten med start och landningar inne på fabriksområdet.
Vid sidan av banan låg en kontorsbarack som bl a inhyste firmans bibliotek Inför start och landning kontaktades bibliotekarie Eliasson medelst radio och han hade då att ställa om ett trafikljus som varnade personal o fordon. Vid ett tillfälle var det dock en truckförare som inte uppmärksammat signalen och den inkommande kärran fick hastigt avbryta landningen då en truck fullastad med kopplingsfötter korsade banan....

I förlängningen av banan låg kvarndammen och på andra sidan dammen låg huvudkontoret. På översta våningen fanns orderavdelningen. Nyanställda orderbehandlare lär ha hukat sig instinktivt inte bara första dagen på jobbet.

En mycket dimmig novembermorgon skulle jag flyga från Skuterydsfältet till Stockholm med Nibbe, co-pilot och ett antal kollegor. När planet taxat ut och vi stod i startläge dristade jag mig att fråga Nibbe hur många landningsljus framåt han minst måste se för att kunna starta. "Fyra" (om jag minns rätt). Hur jag än ansträngde mig kunde jag bara urskönja tre - vilket jag lite försynt påtalade. "Titta snett bakåt också - vi har ett under vingen".....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela