Business Flight Service och Skuterydsfältet
I det sista inlägget om Rothmans fanns en annons från 1976 där det inbjöds till fly in och flygdag i Emmaboda. Tycker då att det är dags att äntligen lägga ut följande historia? Grundsten till denna bloggning sattes i januari förra året...
Det var 1969 och Nils-Bertil "Nibbe" Kronström hade lämnat den av honom startade firman Syd-Aero samt börjat som pilot hos Stenberg-Flygt AB i Lindås. Läs det tidigare inlägget Syd-Aero - de första åren för mer bakgrund.
Inne på fabriksområdet i Lindås breddades och förlängdes en väg som mest användes av truckar. Den blev 400 meter lång och här kom man operera med en STOL-modifierad Cessna 337 (SE-FKB). Ganska snart tillkom landningsljus och enklare inflygningshjälpmedel.
Problemen med regularitet kvarstod dock vintertid - "sug o blås-Cessnan" saknande avisning. Därför hyrde man då in en Cessna 402B (OY-AKA) och baserade denna på Växjö/Uråsa cirka sex mil bort. Samtidigt hade andra företag börjat intressera sig för Stenberg-Flygts flygverksamhet och ville gärna då och då skicka med en gubbe till Stockholm. Man landade nämligen på Bromma i princip varje dag.
ESMA blev klar för invigning redan efter ett halvår (!), sommaren 1972, och det fanns två viktiga anledningar till detta: Den ena var att projekteringen redan gjorts flera år i förväg och den andra att 75 procentigt kostnadstäckning av AMS utgick om man genomförde arbetet just på sex månader.
Ljuset kommer från mörkaste Småland skrev Sven-Erik "Neje" Everstål i Flygrevyn för snart 38 år sedan.
1972-76 var Emmaboda flygplats glansperiod. BFS körde linjetaxi på sträckorna Emmaboda - Stockholm, Emmaboda - Köpenhamn och Kalmar - Ronneby - Göteborg.
Cessna 402 SE-FZX på Bromma.
VD var Nibbe Kronström. Dessutom hade man en omfattande taxiflygverksamhet och totalt runt 14 000 passagerare 1974.
Flera Cessna 402 (OY-AKV, OY-AKU/SE-FRO, SE-FRT, SE-FZX, SE-GGH och SE-GGL) avlöste varandra, en Cessna Citation I (SE-DDO) och Beech 99 (SE-GRB) införlivades i flottan 1975/76. Banan i Emmaboda var därmed tvungen att förlängas ytterligare, nu till 1300 meter.
Den 13 september 1975 öppnades Växjö/Öjaby, länsflygplats i Kronobergs län. Linjeflygs trafik flyttade över hit från det militära Uråsa och samtidigt började underlaget för Emmaboda flygplats och BFS att svika. Ett par år senare går BFS omkull och man släpper arrendet/driften av flygplatsen. Under loppet av 1977 säljer man även flygplanen. Får man gissa att flera av personerna som hade varit involverade i BFS började på Aerocenter i Växjö?
Fem år efter invigningen av Emmaboda flygplats var sagan slut. Vad hände sedan?
Driften av flygplatsen innehades från 1981 av Ängelholmsbaserade Liz Air och på våren detta år satsar man på nytt på Skutaryd. Företaget Emmaboda Flight AB köper en Piper Chieftain i England som blir SE-IIH. Tillsammans med dåvarande arrendatorn, Movecon Modern Vehicle Constructions AB i Nybro, vill man få igång AFIS-tjänsten igen. Movecon äger vid den här tiden en Rockwell Commander 112A, SE-GSC, också baserad på fältet. Emmaboda Flight AB håller dock bara ut ett år - flygplanet säljs till Finland i början av 1982. Och nej, jag tror inte att man hann att bemanna tornet igen på regelbunden basis.
Sommaren 1987 kommer Skuteryd in massmediabevakningen på ett lite annorlunda sätt: En av Linjeflygs Fokker F28 landar av misstag på flygplatsen på väg mellan Arlanda och Kallinge. Kanske värt ett eget blogginlägg vad det lider, förutsatt att jag hittar gamla tidningsklipp.
Annars kanske det fanns något enstaka flygplan baserat här, Emmaboda flygklubb och deras PA-28 åtminstone. Och på somrarna flyttade ofta Kalmar Segelflygklubb gärna över sin verksamhet hit.
Denna bild på sin PARO framför tornet på Emmaboda flygplats tog Claës Hagenfeldt i början av 80-talet.
1990 går Liz Air i konkurs och därefter flyttade Emmaboda trafikövningsplats AB in på flygplatsen, och flygverksamheten har väl inte direkt ökat sedan dess. Någon som förresten kanske har uppdatering om flyget (främst i skala 1:1 alltså) på Skuteryd?