Rothmans Aerobatic Team - 1
En av teamets första medlemmar, Neil Williams, omkom för övrigt vid en krasch med en CASA 2111 några månader tidigare just vid Cuatro Vientos. Gruppen var på den iberiska halvön tre år tidigare och besökte då bland annat Benidorm - se ett klipp här.
Rothmans of Pall Mall började sponsra en egen aerobaticgrupp i mitten av 1970, då flög man med Stampe SV-4C. Tre säsonger "stampade" man på i dessa fotspår och gruppen leddes av Michael "Manx" Kelly, som samtidigt drev firman Kellys Aeroplane Ltd..
Det dröjde inte länge förrän man visste vilket flygplan man ville ha som ersättare till de 25 år gamla Stampe som importerats från Frankrike.
Among these customers has been the Rothman Tobacco Company in England. Curtis sold five S-2A's to the Rothmans for use by their company sponsored aerobatic team, which appears at numerous air shows throughout Great Britain and Europe. Previously the Rothmans were using Stampe Biplanes, but after seeing the performance of the Pitts at the 6th World Aerobatic Championships in Hullavington, England, a change was in order.
Manx Kelly, leader of the Rothman's Team, visited Homestead to test fly the airplane. Manx's enthusiasm for the airplane must have been tremendous as indicated by the Rothman's purchase!
G-BADY var en av de ursprungliga Pitts S-2A i Rothmans och gick tyvärr åt i en dödlig olycka sommaren 1984. På bilden skymtar vi ytterligare tre S-2A - den som är röd/blå sätter jag en hundring på är G-BAPU, sedermera SE-FTY. G-BAPU ägdes (och var reggad i UK samma tid) mellan februari och november 1973 av Kellys Aeroplane Ltd., såldes sedan till Sverige. Med andra ord, detta antagande borde kunna datera bilden...
Under hösten 1972 levererades fem stycken sprillans nya Aerotek Pitts S-2A (fyra plan var ordinarie plus en reserv) och registrerades på Rothmans International Ltd: G-BADW, G-BADX, G-BADY, G-BADZ och G-BAEA. Hemmabas var vid denna tiden Booker Aerodrome (EGTB) i Buckinghamshire...eller Wycombe Air Park, kär plats har många namn. För övrigt huserade även Kellys Aeroplane här...
1973-års säsong och framåt var det alltså Pitts som gällde och det är väl med den flygplanstypen man främst minns Rothmans Aerobatic Team, åtminstone utanför det förenade kungadömet. Dessa gentlemen ingick i teamet detta år.
Rothman Aerobatic Team förkortades ofta RAT...och deras team members blev därmed gärna kallade "Rats". Man kanske skulle kunna likna Rothmans flygcirkus som en luftburen variant av Hell Drivers..?
1977 låg verksamheten nere på grund av att man i UK infört en skatt på tobaksreklam. Men året därpå gjorde Rothmans stor come back - nu med två team! Totalt rörde sig då om nio stycken Pitts. Dessutom anskaffades en B-N Islander som följeflygplan. Firman som kontrakterades för support med mera hette Anvil Aviation och var hemmahörande på flygplatsen i Teesside (EGNV), nordöstra England.
Då man nu var "skatteflyktingar" gjordes nästan inga uppvisningar i hemlandet, utan det turnerades mycket flitigt och man dök upp i olika hörn av världen. Mer eller mindre gudsförgätna platser i Afrika såväl i Asien: Rothmans visade upp sig där och gjorde "några rejäla rökare" på himlavalvet. Sedan var det bara att sätta igång med att sälja cigg...
Om jag har fattat det rätt hade det ena teamet lite extra av guldgult på sina flygplan - den tunna (annars) vita linjen på flygkroppen, ovan och under det mörkblåa fältet, fick denna färg. Samma som bokstäverna "ROTHMANS" alltså - se bildexempel längst ner.
En ensitisig Pitts S-1 förekom också innan Rothmans Aerobatic Team försvann från "arenorna" 1980 (Rothman tyckte det började bli för dyrt var kanske inte så konstigt, och man ville koncentrera sig på att sponsra Formula 1.). S-1an var en så kallad "static airframe" och hängde med runt på uppvisningarna, gärna då utställd ibland publiken.
G-RKSF, där de fyra sista bokstäverna indikerar Rothmans King Size Filter. Att kalla en Pitts S-1 för 'King Size-anything' är kanske 'att ta i' en aning. Det fanns för övrigt en riktigt G-RKSF också, en S-2A. Den blev senare dansk, OY-BSF.
Okej, det kanske var en sanning med lätt modifikation. Det fanns en annan Pitts S-1 med i bilden på ett tidigt stadium, G-AXNZ. Denna Pitts var den första som byggdes i UK och platsen var Old Warden. Tidigare nämnda Manx Kelly och Neil Williams var med och drog igång projektet som kom i luften 1971. Och året därpå anskaffades - som sagt - de fem första (fabriksbyggda) S-2A. Man anar kanske ett litet samband...
G-AXNZ är för övrigt till salu - se här.
Det finns en lååång tråd på PPRuNe med rubriken Rothmans Aerobatic Team (& Others). Fantastisk läsning för den som orkar, flera av de som var med berättar. Verksamheten var inte riskfri och ett par haverier inträffade. Dessutom, som någon av dem uttryckte det: ...all rather non PC these days but I can assure you – excellent fun!
Under 70-talet gjorde Rothmans ett par - kanske tre? - turnéer i Sverige och Skandinavien. Våren 1975 besökte man Sjöbo (26 april) och någon dag senare "rökte man in" Scandinavian Raceway, Anderstorp. Därefter fortsatte man till Gävle/Sandviken (1 maj), Frölunda (8 maj, nära 10 000 åskådare - PR-event innan på Bromma), Örebro (10 maj) och Trollhättan (11 maj). En artikel skriven av Torgil Rosenberg fanns med i Flyghorisont nummer 4/5 1975 - klicka här för läsning. Den han intervjuar är detta årets ledare; Mike Findlay.
1976 var man i åter i faggorna...
...och det har jag tänkt ägna ett uppföljande inlägg.
Farsgubben nämnde tidigare idag att han såg Rothmans' solo göra uppvisning i samband med en jordbrukssutställning i Växjö. Ja, det finns säkert många därute som har minnen av Rothmans Aerobatic Team - berätta/kommentera gärna...