Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The GustAvia Challenge

Publicerad 2010-07-20 08:47:00 i Personligt urval, Propulärkultur,



Småflyget - eller om man ska använda de mer rätta uttrycken allmänflyget/General Aviation - har svårt att marknadsföra sig i dagens Svedala. Flyg, det spelar ingen roll om det är stora plan eller små, är något som numera tyvärr är politiskt inkorrekt att befatta sig med. Allra helst när det nu är ett valår.

Jag har länge retat mig på det, mer eller mindre, totala oförstånd som våra makthavare har rörande allmänflyget. Flyget utmålas som en miljöbov och småflyget/entusiastflyget, en del i allmänflyget, packas in i samma arrest som den tunga luftfarten utan en minsta eftertanke. Att äga en häst medför antagligen många gånger minst lika mycket miljöpåverkan som ett fyrsitsigt enmotorigt flygplan - men det är inget som nått fram till våra makthavare...

Så vad ska man göra? Hur ska man kunna vända trenden? Att hålla på att lipa och fortsätta sucka hjälper dåligt, vi måste hitta en annan ingång. På något sätt måste vi popularisera "vårt flyg" i dagens Sverige och det "nerifrån och upp". Hur då?

En variant kanske skulle vara en slags dokussåpa? Varför inte TV-serie om ett flygrally? Försöka få lite samma stuk som midnattsolssrallyt? Vad kan man lära vad det gäller PR etc från evenemang som till exempel just midnattsolen?



Och var till skulle detta flygrally gå? Tja, det jag nu tänker på är faktiskt den gamla svenskön Saint-Barthélemy i Västindien där huvudstaden heter Gustavia. Somliga av er kanske minns inlägget Gustaf III:s flygplats? Alltså, så att säga, mer än EN utmaning - The GustAvia Challenge.

Till detta rally borde man då också försöka involvera några kända personer som vi vet kan- och tycker om flyg. Namn som jag spontant kommer att tänka på är till exempel Per Holknecht, Sven Hagströmer, Stefan Elmgren (ex Hammerfall) och Kalle Moreus. Finns det fler som man kan tänka sig? Förslag? Gärna kvinnor.

Galet? Jovisst. Men man kan ju skjuta från brainstorm-höften - eller om man hellre kalla det för att sikta högt - och sedan ser var det landar...

The GustAvia Challenge hade varit en klockren grej att köra under parollen Svenskt flyg 100 år. Fast det skulle nog gå lika bra (?) nästa år också. Så vem vill vara en GustAviator?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-20 09:05:22

Låter som en jättebra idé. Jag åker gärna till Saint Bart och kollar läget. Undrar om inte vissa kända och lite folkkära meteorologer som Per Holmgren är piloter (segelflyg?), kanske de kan vara intresserade?

Postat av: F

Publicerad 2010-07-20 17:22:54

Gr8, Stellan! Kolla gärna upp att det finns möjlighet till en rejäl bytta med välkomst-pyttipanna, med rödbetor, när målgångsdagen randas. Eller om man får crosskoka en SwedeCaribbean-variant. Sedan bildas på plats GustAvia FK, fast jag vete tusan om den ska anslutas till KSAK ;)



Fler namn på möjliga deltagare, kända som okända?

Postat av: Niklas Larsson

Publicerad 2010-07-20 17:33:24

Något måste definitivt göras! Hör av mig när jag vet någon :)

Pratar vi om att flyga från Sverige till Karibien förresten?

Postat av: F

Publicerad 2010-07-20 20:01:22

Niklas, min idé med rallyt är att man ska starta i Sverige (Bromma?) och flyga till St Bart där det är målgång, yes.

Postat av: Martin

Publicerad 2010-07-20 23:21:52

Har vi inte en känd rallyförare som flyger UL, har ett vagt minne om ett reportage i Pilotmagasinet då han va en av de första i Sverige som flög R-tax 914.



/M

Postat av: F

Publicerad 2010-07-20 23:43:06

M, kan du mena Kenneth Eriksson? Han äger en Ultravia Aero Pelican PL

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-21 08:14:30

Har kokat pytt hela natten. Kokosmjölksstuvad istället för grädde och annanas istället för rödbetor och banan istället för...? Ah, landningsbanan kanske d ska vara. Schjälvklart ska Daisy flyga loppet, det blir finfin reklam det.

Postat av: F

Publicerad 2010-07-21 15:23:16

Smarrintressant, Stellan :)



Vore galet kul med DC-3 i The GustAvia Challenge - frågan om 685 meters banlängd på TFFJ är ok för Daisy ;)

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-21 19:12:11

Ner kommer man alltid... Daisy kan ju cirkla tills bränslet tar slut om det motiverar herr piloten mer till att ta brant final och sedan tvära ordentligt för att få ned hastigheten innan sättning. Kanske Åke med Congo Queen lyckas bättre? Vad är stallhastigheten på en 3:a?

Postat av: F

Publicerad 2010-07-21 19:14:45

...tror nog att det är en fråga om bolagsregler, eller motsvarande, Stellan ;)

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-07-22 06:46:02



Stallfarten på en trea med full klaff och ställ ute är knappt 60 knop.

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-23 09:00:47

Bolagsregler, asch, och vem ska mäta och kontyrollera allt det där då? Nä, med nämnda stallhastighet så stoppar de ner 3:an på et frimärke och då är det ingen som märker något. Det kommer att bli sååå bra sååå. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela