The GustAvia Challenge
Småflyget - eller om man ska använda de mer rätta uttrycken allmänflyget/General Aviation - har svårt att marknadsföra sig i dagens Svedala. Flyg, det spelar ingen roll om det är stora plan eller små, är något som numera tyvärr är politiskt inkorrekt att befatta sig med. Allra helst när det nu är ett valår.
Jag har länge retat mig på det, mer eller mindre, totala oförstånd som våra makthavare har rörande allmänflyget. Flyget utmålas som en miljöbov och småflyget/entusiastflyget, en del i allmänflyget, packas in i samma arrest som den tunga luftfarten utan en minsta eftertanke. Att äga en häst medför antagligen många gånger minst lika mycket miljöpåverkan som ett fyrsitsigt enmotorigt flygplan - men det är inget som nått fram till våra makthavare...
Så vad ska man göra? Hur ska man kunna vända trenden? Att hålla på att lipa och fortsätta sucka hjälper dåligt, vi måste hitta en annan ingång. På något sätt måste vi popularisera "vårt flyg" i dagens Sverige och det "nerifrån och upp". Hur då?
En variant kanske skulle vara en slags dokussåpa? Varför inte TV-serie om ett flygrally? Försöka få lite samma stuk som midnattsolssrallyt? Vad kan man lära vad det gäller PR etc från evenemang som till exempel just midnattsolen?
Och var till skulle detta flygrally gå? Tja, det jag nu tänker på är faktiskt den gamla svenskön Saint-Barthélemy i Västindien där huvudstaden heter Gustavia. Somliga av er kanske minns inlägget Gustaf III:s flygplats? Alltså, så att säga, mer än EN utmaning - The GustAvia Challenge.
Till detta rally borde man då också försöka involvera några kända personer som vi vet kan- och tycker om flyg. Namn som jag spontant kommer att tänka på är till exempel Per Holknecht, Sven Hagströmer, Stefan Elmgren (ex Hammerfall) och Kalle Moreus. Finns det fler som man kan tänka sig? Förslag? Gärna kvinnor.
Galet? Jovisst. Men man kan ju skjuta från brainstorm-höften - eller om man hellre kalla det för att sikta högt - och sedan ser var det landar...
The GustAvia Challenge hade varit en klockren grej att köra under parollen Svenskt flyg 100 år. Fast det skulle nog gå lika bra (?) nästa år också. Så vem vill vara en GustAviator?