Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

SE-GUL - The Helping Lion - 1

Publicerad 2010-04-02 18:49:00 i DC-3,



ET-AHS var en av de DC-3 i Ethiopian Airlines som Oskar Hermansson inte kom att köpa 1991. Men så hade hon nog inte flugit på x antal år heller. Fast hur var det nu med ägarförhållandena på denna DC-3?  Ovan ser vi henne i januari 1988, då stående i skrothörnan på Bole Airport, Addis Abeba, strippad på användbara delar. Notera lejonet som är målat på nosen...

Ruud Leeuws exellenta site skrevs det 2005 följande:

This one is ex USAAF 44-77200, Portugese Air Force 6171, was reregistered N9983Q for use in the motion picture "A Bridge Too Far", reregistered again to SE-GUL and found its way to Ethiopia. It has been stored here for many years and reported being in derelict condition since early-1990s.

Vidare påpekades att flygplanet fortfarande hade "Relief & Rehabilitation Commision"-titles kvar. Men ni noterade väl den svenska reggan SE-GUL? Vad var nu detta för något då? Denna bild togs av Yngve Nilsson på Sturup i slutet av 1976 och kommer via Rolf Larsson.

 
Men vi tar det från början: Douglas DC-3 med c/n 16784/33532, tillverkades i Oklahoma City och levererades i juni 1945 till USAAF som en C-47B-40-DK med serial no. 44-77200. Inte mycket är känt om denna DC-3/C-47, men i våren 1961 var den i tjänst hos USAF Military Air Transport Service (MATS) och bar id-nr 0-7200.  1969 tillhörde planet MAC (Lajes) och alltså baserad Lajes på Azorerna.  

Sedermera överfördes hon till Portugals flygvapen och fick där id-nr 6171 - var i användning från mitten av juni 1970 och till sommaren 1976. Flygplanet lär säkerligen haft en hel del jobb i kolonierna Angola och Moçambique, där väpnade konflikter pågick (kolonierna blev självständiga 1975).


Två av portugusiska flygvapnets övertaliga DC-3or kom året därpå att försäljas till Visionair International Inc., ett bolag som hade säte i Miami och nummer 6171 blev den 6 juli 1976 officellt registrerad i USA som N9983Q. Fast till andra sidan Atlanten skulle inte kärran, istället stod filminspelning på programmet, närmare bestämt en roll i mastodontfilmen En bro för mycket.

I den länkande wikipedia-artikeln om filmen kan man bland annat läsa följande:

Air filming was done in the first weeks of September 1976, culminating in a series of air drops of a total of 1,000 men, together with the dropping of supplies from a number of Dakota aircraft. The Dakotas were gathered by the film company Joseph E. Levine Presents Incorporated. All aircraft were required to be CAA (Civil Aviation Authority) or FAA (Federal Aviation Administration) registered and licensed to carry passengers. An original deal for the purchase of ten fell through when two airframes were rejected as passenger configured without the necessary jump doors. Eleven Dakotas were procured. Two Portuguese, ex-Portuguese Air Force, 6153, and 6171, (N9984Q and N9983Q), and two Air International Dakotas, operating from Djibouti in French Somaliland, F-OCKU and F-OCKX, (N9985Q and N9986Q) were purchased by Joseph E. Levine. Three Danish Air Force, K-685, K-687, and K-688, and four Finnish Air ForceC-47s, DO-4, DO-7, DO-10 and DO-12, were loaned for the duration of the parachute filming.

Och det ser ut att varit ännu fler DC-3/C-47 om man tittar på detta klippet.



Enligt uppgifter kom N9983Q figurera i filmen med RAF serial KM149 och kod YS samt USAAF "DL" och "D8" med fenkod "E". Ser ni någon kärra som har ett "E" på fenan i bilden ovan?

Detta kan man läsa i Svenska vingar över Etiopien av Jan Waernberg:

Under större delen av hösten 1976 var Carl Gustaf von Rosen i Europa i samband med anskaffningen av en DC-3. I slutet av oktober anlände Ulf Fogelklou, som anställts med tanke på DC-3-anskaffningen, men då detta plan försenats sattes han istället att flyga in sig på de mindre flygplanen för att på så sätt bekanta sig med landet.  Fogelklou kom hem till Sverige den 20 november men återvände efter nyåret och stannade i tjänst fram till april 1977. För att flyga den väntade DC-3:an kontaktades major K G Borgström, som tidigare deltagit i det svenska flygvapnets flygningar med Daisy, hösten 1975. Först den 30 november 1976 anlände så det efterlängtade DC 3-planet, SE-GUL, "The Helping Lion", till Addis Abeba.

Datumet den 30 november 1976 är fel, för till Addis kom flygplanet inte än på en månad (se längre ner). Namnet "The Helping Lion" syftade på faktum att DC-3:an hade finansierats via hjälp av Lions Club, detta tack vare en insamling som gav 416 000 kr vilken tillkom på iniativ av Kvällspostens Lars Braw. Till Sturup ankom planet under oktober för att hos Swedair genomgå en översyn innan det levererades till Etiopien.

Med början våren 1974 hade CG von Rosen med flera startat hjälpverksamhet i Etiopien, där man matbombade isolerade byar i svältdrabbade områden med hjälp av flygplan. Till detta användes ett antal Saab MFI-15 Safari och med tiden kom man operera under namnet Air Mula. Under dessa år under 70-talet genomgick Etiopien också stora politiska förändringar: Kejsaren Haile Selassie avsattes och en socialistiska militärregim tog makten, det genomfördes landreformer, stridigheter med rebeller i Ogaden och Eritrea med flera platser tillhörde vardagen.

Den 1 juni 1976 förstatligades Air Mula och verksamheten underställdes en organisation som skulle kunna sägas motsvara räddningsverket, RRC (Relief & Rehabilitation Commision). I denna förvaltning bildade Air Mula en ny avdelning kallad RRC Air och DC-3:an hade anskaffats som en slags "feeder" åt de mindre flygplanen.



Saxat från en märkningsritning publicerad i SFF Månadsblad nr 12/1985 gjord av Bengt Andersson.

På juldagen 1976 kom SE-GUL att bli registrerad, detta formellt på Carl Gustaf von Rosens Stiftelse för Flyghjälp, Malmö. Det var Lions som ville ha en registrerad svensk ägare och därför bildades stiftelsen - flygplanet skulle sedan opereras av RRC Air. Den 27 december startade SE-GUL från Sturup och ferryn gick via Belgrad-Aten-Luxor-Karthoum till Addis dit man anlände dagen innan nyårsafton.

Mer från Svenska vingar över Etiopien:

Efter inflygningen av besättningen, kapten Mulatu Desta och Ulf Fogelklou, sattes SE-GUL i arbete under första veckan i januari. Första uppgiften blev att transportera 2000 nylonsäckar från Addis Abeba och 38 fat flygbränsle från Arba Minch till Bulki, där flygfällningarna nu kunde komma igång på allvar.

Till dessa flygfällningar där man undsatte isolerade byar användes som bekant MFI-15. Under våren 1977 var RRC Airs verksamhet intensiv - totalt flög man 1 079 timmar där merparten naturligtvis var med MFI-15 och Cessna 210. Flygtidsuttaget på SE-GUL loggades till 281 timmar och under dessa fraktades 225 920 kilo förnödenheter samt över hundra fat Avgas. 


I mitten av juli omkom CG von Rosen vid en granatattack i Gode i Ogaden-provinsen när Somalia invaderade denna del av Etiopien och ett krig bröt ut. Hjälpverksamheten förlorade sin primus motor och krigsutbrottet medförde även att allt civilt flyg - med undantag för Ethiopian Airlines - förbjöds av militären. De utlänningar som varit involverade i RRC Air lämnade därför landet, åtminstone tillfälligt.

I Michael Magnussons MFI-15 Saab Safari - Det mångsidiga skolflygplanet skrivs det på sidan 44:

Den statliga etiopiska organisationen RRC (Relief & Rehabilitation Commision) fortsatte att flyga under namnet RRC Air. De tog bland annat över DC-3:an SE-GUL samt ett antal militära DC-3:or (inköpta bland annat från Burma). Under 1978 användes DC-3:orna för hjälptransporter och Safari endast för att flyga runt DC-3 besättningar. Efter von Rosens bortgång gjordes inga mer "matbombningar".

Om jag fattat saken rätt blev SE-GUL mer eller mindre konfiskerad av etiopiska myndigheter. Luftvärdigheten utgick den sista december 1977 och det dröjde till den 11 september 1981 innan man avregistrerade SE-GUL, då med angivna anledningen "Sålt till Etiopien". Skulle knappast tro att utgången svensk luftvärdighet ställde "The Helping Lion" på backen de där åren. 

Via mail berättar Heli von Rosen:

När vi lämnade Etiopien i slutet av juli 1977, var gångtiden på en av motorerna slut. En reservmotor som köpts och skickats från Europa med båt till Assab vid Eritreas Röda Havskust, stals på vägen av någon som ansåg sig behöva en DC-3-motor. Vem kunde det vara? Man misstänker Etiopiska Flygvapnet eller Ethiopian Airlines, som båda hade DC-3:or med samma motortyp. Men vi vet inte, vi fick aldrig någon klarhet.

Eftersom vi inget kan bevisa, kan det vara så som Eric tror, nämligen att motorn stals redan i Sydafrika där båten hade lagt till på vägen upp till Assab. Sydafrika på den tiden hade ju drabbats hårt av handelsembargot på grund av apartheid. De opererade DC-3:or och hade svårt att få reservdelar på vanliga vägar. Vem vet, allt är bara gissningar, fakta är att motorn var betald och kom inte fram till Addis tillsammans med de övriga reserdelarna som beställts samtidigt som SE-GUL, och fanns upptagna på följesedeln från leverantören. Försäkringen betalade inte förlusten eftersom man inte kunde finna bevis för var motorn stulits eller vem som gjort det.
 
Hur som helst, RRC lär ha fixat en ny motor till SE-GUL eftersom de fortsatte att flyga planet ett tag efter 1977.

Nämnde Eric är naturligtvis Eric von Rosen, son till Carl Gustaf och Helis man. Hon har mycket mer att berätta om SE-GUL, vilket jag tänker återkomma till med ett separat blogginlägg. Det är fascinerande läsning...och gula flygplan kanske inte bara hör påsken till.

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-04-02 23:47:46

Strålande inlägg. Trevlig läsning. Glad Påsk. /M

Postat av: Sture

Publicerad 2010-04-03 17:03:27

Verkligen en härligt och intressant artikel!

Gärna mera sådant!!

Jag kände inte till att DC-3:an förekom i släpversion i "En bro för mycket" - skall genast beställa DVD:n. Åke Janssons DC-3:a i Vallentuna är ju en f.d. dragare (kolla stjärten på den) - men jag har aldrig sett någon film tidigare på hur det såg ut då de här kärrorna drog.

Fly low and slow...!

Med många Glada Påsk-hälsningar!!

//STURE

Postat av: F

Publicerad 2010-04-03 21:01:00

Tack, Sture! Och påska tillbaks :)



Fråga Åke hur han köpte DC-3 9Q-CYC till TAZ. Den hade tidigare varit med i 'En bro för mycket'...och jag har mina aningar att den kanske var tilltänkt systerkärra till GUL i RRC Air

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2010-04-04 19:54:21

Tack för innehållet i "Påskäggen" F.....dä´va´godis!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela