Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svenska inslag hos ATAC

Publicerad 2010-03-16 20:27:00 i Allmänt, Personligt urval,


Är det någon därute som kommer ihåg inlägget Ännu en norrskens-Hunter? Det var knappt jag själv gjorde det, men Laverdure gjorde mig påmind om texten när han skickade mig denna länken: http://www.atacusa.com/

Där kan man inledningsvis läsa följande:

For the last 14 years, Airborne Tactical Advantage Company, or ATAC, has performed flight training operations for the US Navy, US Air Force and Air National Guard in the air-to-ship, air-to-air and research & development capacities. ATAC has developed and integrated contracted tactical flight services into all phases of Navy Atlantic, Pacific, and West Pacific Fleet training as well as advanced Adversary support training at all levels of the US Navy's air-to-air training programs, from Fleet Replacement Squadrons to the Navy's graduate level "TOPGUN" program. ATAC has also been utilized by the USAF to operate in F-15 Operational Readiness Evaluations, "Red Flag" exercises, and has been entrusted to provide support for the training and tactical development of Air Force F/A-22 Raptor crews. In 2008, ATAC also began combat controller training with a growing cadre of professionals from JTAC, FAC-A and CAS backgrounds. With a growing fleet of 18 aircraft, 6 F-21 Kfirs, 6 Hawker Hunters, and 6 A-4N's, ATAC has the capability to simultaneously operate multiple types of aircraft in multiple locations for diverse mission tasking.

Det var 2008 som ATAC även tog över kanadeniska Northern Lights verksamhet och samtidigt deras Hawker Hunters. Dessa är ursprungligen tillverkade för Schweiz (Hunter Mk.58) och flera har tidigare flugit i Sverige med civil registrering.


SE-DXC (ex J-4101) blev C-GJMP. Numera N323AX.

SE-DXD (ex J-4030) blev C-GJMQ. Numera N324AX.

SE-DXE (ex J-4076) blev C-GIVT. Numera N321AX.

SE-DXF (ex J-4087) blev C-GIVX. Numera N322AX.


Två sidor av samma Hawker Hunter: SE-DXF (ovan), märkt som en svensk J 34, är numera N322AX (nedan).



Många av dessa Hunters är registrerade på ett företag i Delaware; Hunter Aviation International Inc.

Förutom de tidigare ex-svenska flygplanen opereras N325AX, N326AX, N328AX, N329AX 
och N330AX.

Dessutom äger ATAC även IAI Kfir C-2 N401AX, N402AX, N403AX, N404AX, N405AX och N406AX (Man säger på sin hemsida att detta är flygplan som tidigare användes som "aggressors" med amerikansk militär beteckning F-21A. Det stämmer inte då F-21A var av den tidigare modellen Kfir C-1. Det kan vara lite intressant att i det sammanhanget flika in att det fanns krafter i rörelse i Sverige att vara med och bjuda på det amerikanska kontraktet, som sedermera alltså gick till israelerna, med ett gäng övertaliga J 35. Hur realistiskt det egentligen var kan man spekulera i, så här lite över 20 år senare.).



ATAC började sin verksamhet i slutet av 90-talet med två före detta danska RF-35XD Draken, N111XD och N119XD. Numera lånas gissningsvis bara den förstnämnda in vid vissa speciella övningar. N111XD, ägd av Vortex Inc, är baserad vid firmans huvudbas i Newport News.



Att man utgår just därifrån har en klar koppling till US Navy, vars olika kontrakt med firman utgör grovgrunden för dess verksamhet. I närheten till Newport News ligger flera stora militära faciliteter, till exempel Naval Station Norfolk och Langley Air Force Base.

Att ATAC även har före detta US Navy utrustning måste ju självklart också nämnas: En tvåsitsig Douglas TA-4J Skyhawk, N7051J, till exempel. Det finns många fler "Scooters" (som är nickname på Skyhawk) att tillgå och numera är det främst frågan före detta israeliska A-4N. Ett par exempel är N260WL och N261WL.

Läs mer om ATAC i denna artikel.


Slutligen, det finns fortfarande en kanadensisk Hunter-aktör, Lortie Aviation Inc., som är en avknoppning från Northern Light Combat Support. Dess förre ägare "döljer" sig bakom bolagsnamnet: Han heter André Lortie och har hemmaadress Montreal. Jag gissar att Lortie Aviation ursprungligen bildades för att ta hand om ett målflygkontrakt åt franska flottan. Det var ju nämligen till Nimes/Garones som den av VVF (numera SwAFHF) opererade Huntern SE-DXI levererades för några år sedan. Nedan en bild på denna kärra som C-FRUH hos Lortie Aviation (utlånad till franska Apache Aviation). Att flygplanet tidigare varit märkt som en svensk J 34 kan man inte ta miste på...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-03-17 13:46:05

Allt detta bara för att jag slötittade på en amerikansk TV-serie och fick syn på en Kfir och en Hunter i bakgrunden..........

Postat av: Gert

Publicerad 2010-03-17 17:43:40

A pilots dream and a mechanics nightmare, hette det när det begav sig. Ett av dom snyggaste flygplanen som tillverkats, i mina ögon. Synd att dom inte fick stanna i Sverige...

Postat av: F

Publicerad 2010-03-17 18:51:14

Ernest - allt detta, ja. Det är svårt att vara oberörd av Hunter och Mirage-derivat. Rena rama Flugwaffe ;)



Gert - svårt snygga, jomenvisst. Synd att man inte kunde använda dem för målgång i Sverige också ;)



Samtidigt ska det sägas att i åtminstone fallen SE-DXE/F och I så var kärrorna engelskägda. Numera är SE-DXM ägd av SwAFHF och lär snart ståta med F 9-målning, den också :)

Postat av: Anders

Publicerad 2012-07-29 00:41:05

Har ju gått mig helt förbi.

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=145713

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela