Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gone but not forgotten: Pauliström/Fluxerum

Publicerad 2010-06-22 06:43:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Personligt urval,



Pauliström/Fluxerum - klicka här för kartnål. Idag syns inte mycket av den asfaltsträng som en gång utgjorde banan på ett flygfält. Dock ser man på bilden att hangaren faktiskt står kvar. 

Fluxerum-fältet anlades ungefär samtidigt - och enligt samma princip och i stort med samma dimensioner - som Hornlanda 1966-67. Bakom byggandet av båda dessa flygplatser stod Christoffer Drangel. Han ägde på 60-talet gården Fluxerum och familjen ägde tidigare närbelägna Pauliströms bruk. Han har för övrigt tidigare varit omnämnd i inlägget ScanBee: Geten & Ada samt figuerat även i Grön Fox Whisky - 2

I söndags passade bloggisten och Bengan på att besöka Fluxerum för att se vad som fanns kvar av flygfältet. Vi räknade ut att det var cirka 37-38 år sedan vi var här sist. Jag minns att då växte gräset högt kring den smala asfaltsbanan, idag växte skogen ännu högre. Asfalten fanns kvar här och var, men frågan var om man kunde ana att det i överhuvudtaget varit ett flygfält på denna plats för några decenier sedan. Döm själva, här kommer det några bilder...


I banändarna hade man asfalterat lite större cirklar för att flygplanen enkelt skulle kunna vända runt. Detta är södra banändan med blicken mot norr.

På 70-talet blev flygfältet istället förvaringsplats för timmer (något vi känner igen från senare år, fast på andra ställen). Den smala - och kanske lite väl tunna - asfaltsbanan kördes sönder av timmerbilarna. 

Cirka 50-60 meter in på banan - i höjd med hangaren - är numera asfalten borta. Eller så ligger resterna av den under denna skogsväg.

Hangaren, ja. Hur var det med den?



Vid närmare besiktning kunde vi konstatera att bäst före datum var passerat med ett par decenier, minst. Fler bilder...

     

Vid förra besöket var hangaren fylld med pappersbalar, gissningsvis från det närbelägna bruket. Denna dag hittade vi ett par bortglömda maskiner som antagligen en gång i tiden tillhörde samma pappersbruk. Man försöker samtidigt föreställa sig Drangels (på den tiden trading as Dackeflyg) Cessna 172 eller Beech Travel Air i hangaren.

Bengan kom ihåg en del annat, till exempel att FFK använde Fluxerum vid någon övning sent 60-tal, att en norrman damp ner här i en Piper Tripacer och trodde han landat i Hultsfred - är det fler därute som har flygminnen från Fluxerum?


Ännu en "flygisk relik". Det var nog ett bra tag sedan en hel vindstrut hängde här...

Pauliström/Fluxerum flygfält - gone och i det närmaste helt och hållet forgotten. Mina associationer går närmast till hur det kunde se ut på någon söderhavsö där djungeln återtagit ett övergivet gammalt krigsflygfält.


Vändcirkeln i norra banändan med blicken mot söder.

Skogsvägen, som till stor del går där banan en gång fanns, har tydligen ett namn... 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: bjorn

Publicerad 2010-06-22 07:53:33

mycket intressant läsning! Mer "gone but not forgotten" inlägg Fredrik! MVH



Björn

Postat av: Martin

Publicerad 2010-06-22 09:28:41

+++ för det inlägget, mer sådant käre F.



/M

Postat av: Niklas

Publicerad 2010-06-22 09:31:10

Tack för mycket intressant läsning! Detta inlägg och tidigare "Gone but not forgotten" inlägg får mig direkt att tänka på Jan Jörnmarks "Övergivna Platser" (http://www.jornmark.se) ... Mer sånt!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-06-22 10:54:35

Hihi, så märkligt att det just idag i SvD är en artikel om just urban utforskning. En kille vid namn Jakob Ehrensvärd intervjuas. Det handlar mest om nedlagda gruvor mm. Dock är det en paralell med ett samhälle som till stor del är borta men inte riktigt bortglömt. :)

Postat av: Matsen

Publicerad 2010-06-22 16:43:02

När jag först såg flygbilden tänkte jag omedelbart på F 22-basen i Kongo...

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2010-06-22 18:33:01

Bra läsning!

/Daniel

Postat av: F

Publicerad 2010-06-24 06:18:26

Tack alla! Att besöka denna plats var en mycket annorlunda upplevelse, allra helst pga att man hade lite barndomsminnen långt bak i huvudet.



Nu hoppas man att någon med bilder och minnen från tiden då det begav sig ska höra av sig så "Gone but not forgotten: Pauliström/Fluxerum - 2" kan bli en realitet :)

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2010-12-23 01:09:49

Intressant reportage. Jag använde ofta flygstråket vid Pauliström som övningsfält med mina elever när jag drev flygskolan i Hultsfred.

Kommer ihåg att jag vid ett tillfälle hade lånat Christoffer Drangels nya Cessna 172 och skulle återlämna den en sen höstkväll. Banbrlysnimg saknades vid tillfället och Christoffer hade gjort upp en brasa vid banänden så att jag lättare skulle hitta ner.

Postat av: Maria Flink

Publicerad 2014-07-01 13:21:44

Åh, så många minnen! i 10 års tid tillbringade jag varje sommar i Fluxerum hos Vasti och Erik. Jag sprang det fortaste jag kunde på asfalten vid denna lilla landningsbana.Jag ska besöka platsen i sommar.Känns som om jag skickar en flaskpost nu ,då jag inte vet om någon läser? men om någon också delar minnen härifrån hör gärna av er!

Postat av: Ove

Publicerad 2015-05-10 12:07:02

Här lärde jag mig att köra bil i början av 70-talet.
Flygfältet användes vid flyggödsling av skog -75, när Mo&Domsjö(MoDo)fortfarande var ägare till Pauliströms bruk och Silverdalens skogsförvaltning. Så roligt att se dessa bilder!

Postat av: Imre

Publicerad 2015-06-28 22:10:11

Hej,
Framför allt Maria Flink. Jag växte upp i fluxerum och delar gärna barndomsminnen och historisk information med er som har här ifrån. Jag hoppas att du har lite spännande att berätta.
imre(snabelA)fluxerum(punkt)com

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela