Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lite Bulldog eller? Om SE-LLR

Publicerad 2024-10-20 16:00:00 i Allmänt, Kalla kriget, Propulärkultur,

Idag ska det handla om den sista Scottish Aviation Bulldog som levererades till Sverige - detta skedde i början av 1973. Wilhelm 80 var radioanropet för flygplanet de första 15-16 åren hos Armén. Denna Bulldog kom att få en rätt intressant historia och frågan är om den flyger än idag i USA? Eller hur är det egentligen med den saken? Hur mycket av orginalflygplanet kan det handla om..?

Inledande bilderna på 61080 kommer från Svensk Flyghistorisk Förenings mediaarkiv. Den övre är tagen på Ljungbyhed av Gösta Kersmark och nästa på Brandholmen i mitten av 70-talet.
Vilka underbara färger! Flygplanet ser alldeles nytt ut.

Under tiden 1971-73 fick svenska försvaret ett större antal Scottish Aviation Bulldog tilldelade i två serier: 58 stycken till Flygvapnet och 20 till Armén. De svenska militära typbeteckningarna var SK 61A och -B (Flygvapnet) respektive FPL 61C (Armén). 

61080 tillhörde från början Artilleriflygskolan (ArtflygS) på Nyköping-Brandholmen och var då målat i det så kallade FOA-kamouflaget. Faktum är att det var Arméns 20 stycken FPL 61C som fick denna målning först och inte AJ 37 Viggen, som annars är nära förknippad med detta splinterkamouflage. (Klurar för övrigt på ett inlägg om FOA-kamouflaget, så bli inte förvånade om dyker upp mer om detta på bloggen.) 

I slutet av 80-talet slutade Arméflyget med fixed wing ops och de resterande Bulldoggarna överfördes till Flygvapnet. Vid något tillfälle målades då 61080 om till det utseende som SK 61 hade vid F 5 i Ljungbyhed - fanns det fler av Arméns gamla Bulldoggar som fick denna behandling? Att det skedde omvänt, Flygvapnets SK 61 målades i FOA-kamouflaget, fanns åtminstone ett par exempel på; 61004 och 61035.
Den vinglösa Bulldoggen nummer 61080 utanför det dåvarande flygmuseet i Visby 2003. 

61080 (tillverkningsnummer BH-100/198) provflögs i vid tillverkaren Scottish Aviations anläggning i Prestwick och flögs till Malmö med den engelska registreringen G-BADB. Godkändes formellt den 20 mars 1973 och var den sista Bulldog som levererades till Armén och i överhuvudtaget till Sverige. "Wilhelm 80", som dess radionanrop då var, användes i Arméflyget till 1989 då flygplanet överfördes till Flygvapnet.

På våren 2001 togs Scottish Aviation Bulldog ur tjänst efter 30 år i kronans kläder. Många kom fortsatt användas av TFHS på Ljungbyhed och ett stort antal (27 st) kom via budgivning att säljas av FMV till en firma i Ungern. Flera Bulldog tillfördes också flygteknikerskolor och muséer.

61080 hamnade hos Gennart Claesson - som tidigare haft Kåremo Flygmuseum - och sattes ihop igen under 2005 i Sjöbo. Minns att Gennart hade förhoppningar på ytterligare ett par Bulldog (61033 och 61069), men av det blev det inget. 
Denna bild togs vid en inspektion i maj 2005 i en hangar på Sövde. EAA byggtillstånd nummer 1286 utfärdades den 30 augusti och registreringen SE-LLR reserverades den 29 september 2005.

Efter flygutprovning kom SE-LLR registreras i exprimentklass på en ny ägare: Sven-Olof Lundeborg i Norrtälje. Med denna Bulldog ersattes hans MFI-15 SE-FIT som försvunnit i hangarbranden på Sundbro ett par år tidigare.
SE-LLR Bulldog 100, Stockholm/Barkarby ESKB
61080/SE-LLR på EAA Fly in på Barkarby den 3 juni 2006. 

Den 10 juni 2011 havererade SE-LLR i sjön Limmaren. Efter motorproblem tvingades man nödlanda flygplanet i vattnet, kort efter att ha startat från flygfältet i Mellingbyholm.
Vid landningen slog planet troligen i en sten under vattnet varefter det slog runt och sjönk. Bägge ombord tog sig oskadda ut ur flygplanet. Se Här bärgas planet ur Limmaren. SE-LLR avregistrerades den 21 juli samma år.
Flygplanet kom att restaureras och i arbetet med detta kom två icke luftvärdiga Bulldog anskaffas från UK. XX671, kom efter några år magasinerad i Diseworth i Leicestershire, transporterades till Sverige i april 2016 "presumably for spares". En andra RAF Bulldog som ingick i köpet var XX633.

Notera förändringen i storlek på antennen på ryggåsen som nu sker på flygplanet. Enligt uppgift kom motor och vingarna från orginalflygplanet som hade havererat. 
Den 23 januari 2017 återinfördes SE-LLR på registret. Nu med ägare angivien som Gennart Claesson, som har flyttat tillbaka till Rockneby. Baseringsplats: Oskarshamn. Flygplanet läggs ut till salu ganska snart och man får napp efter något år. Den 16 augusti 2018 avregistrerades SE-LLR efter försäljning till USA. 

Nu blir det intressant! BH-100/198-1286 godtogs inte av amerikanska luftfartsmyndigheten FAA och istället användes ett tillverkningsnummer för en annan Bulldog som redan fanns på amerikanskt register, N8804P. Den 21 februari 2023 blev David Murray i Sarasota, Florida, ägare av N8804P.  

Att notera är att nu har gamla 61080 fått ett helt annat tillverkningsnummer: BH-120/338. Bulldoggen med denna urkund tillverkades 1975 åt Jordanien och var först civil som JY-AEL och senare militär med märkningen 405. 2003 såldes denna jordanska Bulldog till USA och registrerades N8804P den 16 mars 2003. Den blev dock aldrig flygande utan ställdes av för att bli reservdelar. I november 2018 noterades den avställd i Fort Meyers.

Helt klart har en transfer av tillverkningplåten inträffat. För visst är N8804P i den upplaga vi ser före detta 61080/SE-LLR av den senare upplagan. Flygplanet har blivit helt restaurerad och nu försetts med glasscockpit. Annars var det - enligt uppgift -  bra nära att den svenska Bulldoggen hade skrotats efter ankomst till USA... 

Några tips om relaterad läsning rörande Bulldog här på bloggen:
 

Bilden nedan på N8804P är tagen av Tony Greene i Punta Gorda i november 2023. Bullen lär vara till salu.


Apropå till salu - denna annonsen dök upp 2022.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela