Gone but not forgotten: Nyge/Brandholmen - 1
Skiss och information från 1966.
Några år senare asfalterades 08/26 och blev huvudbana.
Fältet stängdes 1984 då Nyge Aero - som innehade agenturen för Piper i lite över 40 år från cirka 1960 - och arméflyget flyttade över till Skavsta (före detta F 11) på andra sidan Nyköping. Året därpå flyttade man vidare till Malmen och Nyge Aero är sedan snart tio år tillbaka absorberat in i Saab Group.
Om Nyges föregångare ANA Flyg har jag skrivit tidigare - klicka här. Två av arméflygets flygplantyper från "Nyge-eran" har ju också varit uppe på tapeten på sistone, läs inläggen ESMC 810407 och Super Cub'ar till fjälls.
Idag finns inte så mycket kvar av gamla Nyge-fältet. Nedan bild togs i våras - det är 08/26 man kan se resterna av. I mitten syns flera röda längor byggda där bana 14/32 (det så kallade "pennstrecket") tidigare låg. Till vänster om dessa längor ser man delar av Nyges gamla faciliter.
Några år senare asfalterades 08/26 och blev huvudbana.
Fältet stängdes 1984 då Nyge Aero - som innehade agenturen för Piper i lite över 40 år från cirka 1960 - och arméflyget flyttade över till Skavsta (före detta F 11) på andra sidan Nyköping. Året därpå flyttade man vidare till Malmen och Nyge Aero är sedan snart tio år tillbaka absorberat in i Saab Group.
Om Nyges föregångare ANA Flyg har jag skrivit tidigare - klicka här. Två av arméflygets flygplantyper från "Nyge-eran" har ju också varit uppe på tapeten på sistone, läs inläggen ESMC 810407 och Super Cub'ar till fjälls.
Idag finns inte så mycket kvar av gamla Nyge-fältet. Nedan bild togs i våras - det är 08/26 man kan se resterna av. I mitten syns flera röda längor byggda där bana 14/32 (det så kallade "pennstrecket") tidigare låg. Till vänster om dessa längor ser man delar av Nyges gamla faciliter.