Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bulldog-affären - 1

Publicerad 2008-09-19 10:08:00 i Flygföretagande,



Dags för en ny följetong -  denna gång ska det handla om hur flygplantypen Bulldog kom att hamna i det svenska försvaret. En artikel som publicerades förra året följer här styckad - samt lätt redigerad - i tre delar. Det handlar om en affäruppgörelse som än idag - 40 år senare - väcker upp känslor här och var. När ni läser om Bulldog-affären så kommer ni också antagligen förstå varför.


Den 29 maj 1969 togs det formella beslutet att teckna en order på 58 stycken Beagle Bulldog till svenska flygvapnet och ytterligare 20 i option till armén. Bulldog-protypen, G-AXEH, hade gjort sin första flygning den 19 maj 1969, alltså tio dagar tidigare. Den andra kandidaten till ordern, svenska SAAB-MFI-15, premiärflög i sin första version på Bulltofta den 11 juli 1969. Med andra ord: Varken det ena eller det andra alternativet var "färdiga" flygplan när beställningen gjordes och man hade inte provflugit något av dem.

Man kan undra varför det var så bråttom? Gjordes det någon ordentlig utprovning av alternativen? Knappast. Vad var det då som hände? Här görs inte anspråk på att säga hela sanningen, men ändå viktiga delar om hur- och/eller varför Bulldog blev SK 61/FPL 61.




Olika kandidater


Armén och flygvapnet hade gått ihop om en gemensam ramspecifikation, detta för att kunna vinna fördelar med att beställa samma flygplantyp - en ersättare till flygvapnets Sk 50 Saab Safir och arméns Fpl 51 Piper Super Cub.


Det som var bråttom var inte egentligen att ersätta Sk 50 som skolflygplan. Problemet satt i nästa led. Det flygplan som Sk 50 skulle ersätta på flottiljerna i egenskap som sambandsflygplan: Sk 16A. Dessa hade man börjat fasa ut på allvar från och med 1967. I maj 1972 skulle sedemera de sista tas ur bruk, nästan ett år försenat. Fpl 51 Super Cub beräknades falla för ålderssträcket 1972-75.


Inför köpet testades Beagle Pup 150, MFI-9B och Fuji FA-200. Ett exemplar av den senare, JA3336 (FA-200-3), flögs från Japan i november 1968. En "outsider" som fortfarande finns i landet, numera registrerad SE-FGN.


Under december 1967 testade armén en Cessna R172 Rocket på Norrköping/Kungsängen. Detta var alltså hos Saab, som på den här tiden även var Cessna-återförsäljare. Planet i fråga, F-BOQN (FR172-001), var den första Reims Rocket, det vill säga i princip den franskbyggda civila varianten av USAF:s T-41 Mescalero. Enligt utsago så provade FC (Försökcentralen på Malmen)  "ett amerikanskt skolflygplan", kan det vara frågan om Cessna Rocket?


Beagle Pup


Att tio MFI-9B, med militär beteckning FPL 801, användes på Kungl. Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed under 1966-67 är välkänt. 1968 fanns två nya flygplanstyper under konstruktion som hade nära släktskap med vardera Beagle Pup och MFI-9B, alltså Beagle Bulldog respektive MFI-15. Dessa två ansågs som de två huvudkandidaterna, men utan tillgängliga flygplan fick man göra det bästa av situationen. Med utgångspunkt från erfarenheter av MFI-9B ställde man MFI-15 emot Bulldog, "företrädd" av Pup. En Beagle Pup 150 lånades därför för prov i slutet av 1968.


Beagle, British Executive and General Aviation, bildades 1960 och var uppdelad på två "divisioner": Auster Aircraft Co. Ltd. i Rearsby och F.G. Miles Ltd. i Shoreham. Ägaren, Pressed Steel. köptes upp av BMC 1965. För den nya ägaren var Beagle en gökunge som knappast skulle inbringa någon vinst inom överskådlig tid. BMC sökte och fick statlig hjälp - och 1966 övertog brittiska staten företaget helt och hållet.




Samma år hade Beagle visat en mock-up av sin kommande Model B121, kallad Pup, på Farnborough-mässan. Prototypen, G-AVDF (001), gjorde sin första flygning i Shoreham den 8 april 1967. De första, sedermera ibland refererade till såsom Pup Series 1, hade en 100 hästars Rolls-Royce Continental O-200 (samma motor som MFI-9).

 

Nästa version - Pup Series 2, eller Pup 150 - skulle få en annan motor: en Lycoming O-320A-2B på 150 hästar. Ett befintligt exemplar som rullat av bandet i januari, G-AVLN (004), genomgick ett motorbyte i september 1968. Efter att varit utställd på Farnborough och sedan genomgått flygutprovning kom alltså detta plan att skickas till Sverige.


G-AVLN till Ljungbyhed


Under november och december 1968 var G-AVLN utlånad till Försvarets Materielverk (FMV) för utvärdering på F 5 Ljungbyhed.


Den 23 november brukades planet även vid en demonstration på Bulltofta arrangerad av Svensk Flygtjänst, som vid tillfället angavs vara representant för Beagle (Värt att notera.). Piloten var också chefen för propellerflygskolan på F 5. Eftersom hans deltagande var av känslig natur hade tillstånd inhämtats av både FMV och Chefen för Flygvapnet (CFV). Villkor var att flygningarna gjordes utom tjänsten och att Svensk Flygtjänst stod för kostnaderna.


Agenturen för Beagle


Den svenska agenturen för Beagle hade 1963 tilldelats Sverigeflyg AB och man kom att importera ett antal Beagle-Auster. Sverigeflyg kom dock att gå i konkurs 1967.


Under 1968 började det hända saker igen, detta säkerligen styrt av den kommande upphandlingen av ett nytt skol/artilleriflygplan. På våren tog Svensk Flygtjänst kontakt med Beagle och tidigt i april inkom en offert från Beagle till FMV - förmedlad av Svensk Flygtjänst.


Ett avtal mellan Beagle och Svensk Flygtjänst tecknades officiellt inte förrän den 24 september 1969. Men redan den 2 maj 1969 levererades den första Beagle Pup 100, SE-FGR (047), till Flygtjänst för vidare försäljning. Det går inte heller att missa Svensk Flygtjänst annonsering. I till exempel i juni-numret av Flyghorisont (4/1969) står det: "Flygvapnet valde Beagle Pup - Vad väljer du?"



En annan av de Beagle Pup som Svensk Flygtjänst importerade 1969, SE-FGV (079). Falköping i augusti 1990.

I den avsomnade flyghistoriska tidskriften Kontakts utgåva nummer 92, finns en artikel under rubriken "Bulldog-affären - ett 20-årsminne.." . Här kan man bland annat läsa: "När "Bulldogaffären" gjordes upp, med Svensk Flygtjänst AB som generalagent, låg det definitiva intresset för affären i händerna på de...såsom aktieägare, kontrollerade delar av Svensk Flygtjänst AB, d.v.s. förre CFV Bengt Nordenskiöld och sonen Claes-Henrik - vid tiden för "Bulldogaffären" chef för flygstaben (CFS)."


Tilläggas bör kanske också att mellan juni och september 1968 var Claes-Henrik Nordenskiöld tillförordnad CFV.

Fortsättning följer...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-09-19 21:36:01

Vad kan jag göra annat än att tacka och buga för att du tar upp detta ämne.

Förmodligen så är det inte alla som delar min mening......du vet vad jag menar......någon gammal general kan ju helt plötsligt få en släng av portvinstå om han läser detta.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-19 21:45:25

Ämnet är intressant, och som sagt - "rör fortfarande upp känslor". Du har också läst var en och annan general har sagt efter de har läst artikeln..."såatte" ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-09-20 11:44:37

En annan koppling med Beagle/Miles/Auster/BMC är ju att Pressed steel också tillverkade karosserna til P1800 åt Volvo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela