Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

AvArt: SK 70

Publicerad 2008-07-24 16:21:00 i AvArt - Avation art...med mera, MFI,


Saab MFI-15-200A SK 70A, FV-nr 70059. F 5 Ljungbyhed 1975.


Sk 50 är ett välkänt begrepp, alltså skolflygplanet Saab 91B och -C Safir, som användes av svenska flygvapnet från det tidiga 50-talet. 

Likaså SK 60, Saab 105, som näst Hercules (TP 84) är flygvapnets längst använda flygplantyp genom tiderna...and still going strong. SK 60 levererades under 60-talets senare hälft.

Då kan man undra varför man bröt serien med "decennium-trainers". Vad hände med typbeteckningen SK 70 - det skolflygplan som skulle komma på 70-talet? Som många av er vet så "bidde" den militära beteckningen SK 61 och det flygplan som man valde var Beagle/Scottish Aviation Bulldog. Medtävlare till just den ordern var ju svenska Saab MFI-15.

Här ser vi två "fantasiprofiler" av flygplanet som jag kallat SK 70 - det vill säga just MFI-15 i svensk uniform. Överst i flygvapnets version, SK 70A, och nedan arméns FPL 70B med sporrhjul och målad i FOA-kamouflage (Ibland även kallat för "Viggen-kamouflaget" - fast denna målning faktiskt dök upp på FPL 61C Bulldog redan 1972/73, alltså ett år eller två innan den infördes på Viggen. ).

Detta inköp av 78 stycken Bulldog var häftigt debatterat 1969/70 och frågan är fortfarande rätt känslig beroende med vem man pratar med. Jag har skrivit i en artikel om Bulldog-köpet som publicerades förra året. Jag avser lägga ut den här på bloggen vad det lider, kanske i lite förändrat skick.


Man kunde ha tänkt sig att lagt detta in lägg i kategorin MFI också. Hade faktiskt lite svårt att bestämma mig, för det är hög tid för en posting där...men det kommer snart....


Saab MFI-15-200B FPL 70B, reg.nr. 70079. ArtFlygS Nyköping/Brandholmen 1975.

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-07-24 16:53:50

Vad skulle B3LA ha hetat, om den blivit verklighet?

Postat av: F

Publicerad 2008-07-24 19:01:41

Den borde fått namnet A 38/SK 38...vilket också var beteckningen på den första bantade versionen av B3LA från 1978, ibland även kallad "Åslingen" vill jag minnas. Sedan kom ytterligare en version som kallades SK 2, med än lägre ambitionsnivå. Men där någonstans vände det och Saab kom igång med JAS och 340....

Postat av: Pluggen

Publicerad 2018-07-25 12:43:31

MFI-15 som taildragger? Läste någonstans att en av anledningarna till att det inte blev MFI-15 var att den var allt för lättflugen..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela