AvArt: SK 70
Saab MFI-15-200A SK 70A, FV-nr 70059. F 5 Ljungbyhed 1975.
Sk 50 är ett välkänt begrepp, alltså skolflygplanet Saab 91B och -C Safir, som användes av svenska flygvapnet från det tidiga 50-talet.
Likaså SK 60, Saab 105, som näst Hercules (TP 84) är flygvapnets längst använda flygplantyp genom tiderna...and still going strong. SK 60 levererades under 60-talets senare hälft.
Då kan man undra varför man bröt serien med "decennium-trainers". Vad hände med typbeteckningen SK 70 - det skolflygplan som skulle komma på 70-talet? Som många av er vet så "bidde" den militära beteckningen SK 61 och det flygplan som man valde var Beagle/Scottish Aviation Bulldog. Medtävlare till just den ordern var ju svenska Saab MFI-15.
Här ser vi två "fantasiprofiler" av flygplanet som jag kallat SK 70 - det vill säga just MFI-15 i svensk uniform. Överst i flygvapnets version, SK 70A, och nedan arméns FPL 70B med sporrhjul och målad i FOA-kamouflage (Ibland även kallat för "Viggen-kamouflaget" - fast denna målning faktiskt dök upp på FPL 61C Bulldog redan 1972/73, alltså ett år eller två innan den infördes på Viggen. ).
Detta inköp av 78 stycken Bulldog var häftigt debatterat 1969/70 och frågan är fortfarande rätt känslig beroende med vem man pratar med. Jag har skrivit i en artikel om Bulldog-köpet som publicerades förra året. Jag avser lägga ut den här på bloggen vad det lider, kanske i lite förändrat skick.
Man kunde ha tänkt sig att lagt detta in lägg i kategorin MFI också. Hade faktiskt lite svårt att bestämma mig, för det är hög tid för en posting där...men det kommer snart....
Saab MFI-15-200B FPL 70B, reg.nr. 70079. ArtFlygS Nyköping/Brandholmen 1975.