Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSB 131004

Publicerad 2013-10-05 10:00:00 i Allmänt, Mooney, Personligt urval, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Det har ju skrivits en hel del om Bromma här bloggen under senaste tiden - här kommer ännu ett inlägg:  På fredagseftermiddagen flög November Kilot upp till Stockholm/Bromma (ESSB) med två smålänningar ombord, detta för att på plats kolla av läget lite lätt. Saker och ting har under den gångna veckan blivit lite annorlunda, om vi säger som så...

På fredagsmorgonen dök detta NOTAM upp:
 
ESSB/STOCKHOLM/BROMMA
 
ISSUED: 04 OCT 2013 05:55 UTC                           PAGE: 20(30)
-  AD2 ESSB 1-1, CHAPTER 2.23, POINT 2 IS WITHDRAWN. REGARDING STAND 
ALLOCATION AND GROUND SERVICES FOR VISITING AND CORPORATE FLIGHTS 
NOT HAVING HANDLING ARRANGED, PLS CONTACT BROMMA OPERATIONS (BOC) 
+46(0)10-1094140. NOT APPLICABLE TO LANDINGS FOR TECHNICAL MAINT 
WHEN PASSENGER ARE NOT CARRIED ON BOARD.
FROM: 27 SEP 2013 09:58   TO: 12 DEC 2013 23:59          ES/B2788/13

Vad är det då som har blivit "whitdrawn". Jo, följande:

ESSB 2.23 ÖVRIG INFORMATION
 
2. Ramp East
 
Besökande privat- och affärsflyg med luftfartyg med MTOM 4000 kg och däröver skall parkera på Ramp East. Marktjänst tillhandahålls av Grafair Jet Center. Ovanstående gäller inte vid landning för tekniskt underhåll när passagerare inte medförs ombord.
 
 
Normalt brukar ju de flygplan som väger under fyra ton gärna bli anvisade plats på den nordöstra parkeringen, den som slutar med den gamla Transair-hangaren och Stockholms flygklubb. Kontakt togs därför på förmiddagen med Bromma ops (BOC) på ovan angivet nummer - vad är det som gäller? Svar: Visst skulle man parkera på nordöstra, men sen kom frågan "Behöver ni ledsagning?".
 
-  Eh ja, det har man ju alltid fått tidigare när man ska ut via GA-terminalen.
 
- Ja, men då är det som vanligt, bara parkera. Bara du inte ska ut via grind...

"Via grind" betyder i detta fallet att man ska hälsa på Stockholms flygklubb och eventuellt passera ut via deras faciliteter. Det är inget man ska utgå att vi som ska till Bromma i eget flygplan ska förstå, men i detta fallet gör vi. Det kostar nämligen 450 kronor att bli ledsagad av en Securitasvakt enkel väg ut till "grind". Denna taxa applicerades under den gångna veckan efter ett möte mellan Swedavia Bromma och Stockholms flygklubb (SFK). Jag saxar följande utlåtande från klubben:

Fr.o.m. den 1:a oktober gäller inte längre våra badgar. Den sista september valde SFK:s styrelse att inte underteckna det avtalsförslag om förlängning som Swedavia presenterade. I korthet innebar förslaget en två månader lång förlängning varefter all kvarvarande egendom skulle tillfalla Swedavia. Vi fick fem timmar på oss att svara.

Anledningen till att vi inte skriver på är att vi har inlett en juridisk process mot Swedavia, genom Konkurrensverket. Med hänsyn till konkurrenslagen samt de lagar som reglerar förhållandet mellan de organisationer som verkar på en flygplats och flygplatsens operatör anser vi att Swedavias agerande måste ifrågasättas juridiskt.

Utan badgar kan vi inte ta oss till klubben annat än med certifikat i samband med flygning. När Swedavia insåg att spärrade badgar inte var ett tillräckligt stort hinder valde man att införa krav på ledsagning och tillhörande kostnad om 450 kr per riktning.

Just nu pågår intensiva diskussioner med Konkurrensverket och än så länge finns därför inga ytterligare besked att ge. Vi återkommer så fort vi har något mer att förmedla.

 
Med andra ord är Stockholms flygklubb, som bedrivit verksamhet på Bromma i 77 år, under belägring på hemmafältet. Medlemmarna kan helt inte hantera sina flygplan på ett sätt så att man kan flyga dem...med mindre än att man är villig att pynta 900 kronor för "ledsagning", det vill säga...

Vad jag kan förstå så har klubben inte blivit föreslagen någon ny plats på Bromma, nu när man bygger om flygplatsen efter konstens alla regler, för att  - som Swedavia säger - "öka tillgängligheten". Det har dock härom veckan en av mina kontakter! Tanken var nämligen att bygga en helt ny hangar. Vid mötet med Swedavias representant uttryckte sig till och med denne, i runda slägar, att "det är precis sånna vi vill ha på nya Bromma". Det handlade om Stockholmare med hus på Gotland som är delägare i ett litet flygbolag. Efter några veckor skulle byggprojektet varit utlovad en placering, därefter skulle det kunna gå rätt fort. Hm, jag undrar vad Konkurensverket har att säga om det? Och andra saker med för den delen?
 
  
Nils och jag landade som sagt på eftermiddagen på Bromma för en lunch och ett sista besök (?) i Flygande Veteraners Shop. Ja, även den ska bort på det "nya Bromma". Här kommer ett axplock bilder...

 
 
 
Apropå Securitasvakt: Efter det vi blivit utskjutsade av samme flygplatsbrandman som kört in oss till GA-terminalen så tänkte jag ta en bild, den som nu sitter längst ner i detta inlägg. Jag gick utåt/uppåt från flygplanet sett, kanske sju-åtta meter - ser ni Securitasbilen i bilden? Mitt tilltag påkallade hans uppmärksamhet. Det därpå följande samtalet kom först och främst att handla om gula västar, en sak som i och för sig var snabbt avklarad, men innan vakten rullade vidare så ställdes en motfråga: Om man nu hade haft på sig någon av de kvarglömda västarna, hade det då varit okej och hälsa på någon i hangarlängan bara några få meter bakom vår rygg? Svaret blev ett mycket kyligt  och resolut "Nej". Det var inget som var aktuellt att diskutera eller ens förklara...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: WAC

Publicerad 2013-10-05 12:05:25

Hej Fredrik.
Kan du kontakta mig initialt per email, jag tror vi kan komma att få en intressant diskussion.
Mvh wac.

Svar: Hej WAC,
Visst, men gör en ny kommentar och skriv in din emailadress (syns inte publikt).
Lazerjesus

Postat av: wac

Publicerad 2013-10-05 13:16:24

Hej.
Trodde att du kunde se den men inte alla andra. I så fall kan du lika gärna ringa direkt, om det är ok med dig. 0707193483.
Mvh wac.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-05 22:22:55

Hej Red.

Bra reportage.

Välkommen till Kgl Hufvudstaden.


(tur att man flyttat därifrån)

Postat av: Seve Ungermark

Publicerad 2013-10-06 01:10:08

Kan bara beklaga att ni "småflygare" blev så fruktansvärt illa bemötta i huvudstaden. Säger en urstockholmare som var med när Bromma invigdes, gjorde första EK på Skarpnäck, haft motorflygplan baserade på Bromma. Ur led är tiden och hur väcka, flåt vräka de idioter som nu styr "utvecklingen"?

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-10-06 11:08:49

Har CIA tagit över HELA Bromma?

Postat av: F

Publicerad 2013-10-07 11:00:33

AOPA-Sweden har lagt ut följande text på sin sajt, http://www.aopa.se/

====

SWEDAVIA KASTAR UT 500 PILOTER FRÅN BROMMA

Det statligt ägda bolaget skyr inga medel i sin strävan att bli Arlandas fjärde bana.



När det gått upp för Bromma flygplats och Swedavia att de juridiskt har en svag is att stå på i sin strävan att tömma flygplatsen på flygrelaterad verksamhet förutom den de själva bedriver, så tar man till ännu smutsigare metoder. Stockholms Flygklubb på norra sidan och hangarföreningen med bland annat SAS flygklubb på Lintasidan av flygplatsen som på lösa grunder varit uppsagda med dispans till 30/9 har fått ett förslag att få vara kvar till 30/11 om man skriver på ett avtal. Anledningen till detta förfarande är helt enkelt att Swedavia vill ha ett juridiskt hållbart dokument att hänvisa till i de rättsliga tvister som kommer.

När passerkorten slutade att fungera 1:a oktober och Bromma blev varse att de inte kan hindra en pilot att komma in mot uppvisande av giltligt certifikat klämmer de till med obligatorisk ledsagning till en kostnad av 450 kr enkel resa. Att flyga till och från Bromma kostar altså 2 x 450 + 312 i startavgift = 1.212 Kr

Varför Swedavia planerar att stjäla 2 miljoner passagerare från sig själva i en omflyttning från Arlanda till Bromma är svårt att förstå. Även Trafikverket som i sin rapport (2013-107) anser att det inte är rationellt sett ur samhällets perspektiv att expandera den reguljära trafiken på Bromma flygplats.

Av rapportens sida 13 framgår att samtlig reguljär trafik från Bromma flygplats ryms inom befintlig kapacitet på Arlanda flygplats. Omfattningen av Brommas reguljära trafik år 2013 understiger den volymminskning som Arlanda haft sedan år 2000. Därtill har Arlanda sedan år 2000 erhållit en tredje rullbana.

Trafikverket anger vidare på sidan 15 att Brommas totala passagerarmängd av miljöskäl inte bör överskrida 2,5 miljoner passagerare år 2030. Därvid skulle någon dyrbar expansion av flygplatsen ej erfordras.

Malmö Aviations nya flygmaskiner väntar på att få landa på en dispans som inte kan godkännas av EASA.

PEAB står utanför staketet med sina grävmaskiner och väntar på att få sätta skopan i jorden.

Är dessa bolag medvetna om att de är lurade av Swedavia som i sin inkompetens bygger luftslott?

Det tragiska är att Swedavia håller på att utrota det lätta flyget från Sverige.

​====

Mycket träffande! Hur intresserar man riksmedia för Swedavias skumraskaffärer?

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2013-10-07 20:08:17

Gokväll,
De enda som i dagsläget kan liknas vid försvarare av vår sk demokrati är våra journalister (Som helt rättmätigt gör det för egen vinnings skull...), så jag slulle vilja föreslå att kontakta dylik på AFTONBLADET eller EXPRESSEN.
Har inga tockna kontakter själv, men nån annan kanske har ?

Postat av: F

Publicerad 2013-10-07 22:46:46

Situation Bromma, ja. Problemet är hur ska man locka till sig större medialt intresse för detta? Har haft samma tankar som du, Pelle. Helst ska det bli en balanserad rapportering, men ofta är flyg, och märkligt nog småflyg/allmänflyg, något som hanteras onyanserat generellt av dagens journalister.
Samtidigt så tycker jag att kan man inte ta hand om de sista spillrorna av Stockholms allmänflyg bättre än så här - ja, då kan man lika gärna lägga ner Bromma. Det var tack vare allmänflyget som Bromma överlevde. Det vet vi som var med på 80- och 90-talet, innan Swedavia blev till...

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-08 09:44:49

Ja, vilken bra idé, kontakta de två kvällstidningarna.
Dessa två tidningar står ju alltid upp för medborgarna i ur och skur.

Har ni förresten noterat att på näst sista bilden är vägarna helt igenkorkade i stockholm.
Verkar vara många som flyttar in till stan nuförtiden.

Postat av: F

Publicerad 2013-10-08 12:28:09

Ja just det, Anonym - och alla ska ju tydligen bo på Tullinge och Barkarby så man (PEAB) måste bygga ett nytt Arlanda mitt i "stan"...

Postat av: Sture

Publicerad 2013-10-11 01:48:15

Har tipsat, Moderaterna, Sverigedemokraterna, och ett par utlänska flygtidningar. Alla som kan sannolikt kommer att reagera i er fråga och hjälpa till.

Svar: Tack Sture, kolla också in det efterföljande inlägget http://lae.blogg.se/2013/october/the-battle-of-bromma-1.html
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela