ESSB 131004
På fredagsmorgonen dök detta NOTAM upp:
ISSUED: 04 OCT 2013 05:55 UTC PAGE: 20(30) - AD2 ESSB 1-1, CHAPTER 2.23, POINT 2 IS WITHDRAWN. REGARDING STAND ALLOCATION AND GROUND SERVICES FOR VISITING AND CORPORATE FLIGHTS NOT HAVING HANDLING ARRANGED, PLS CONTACT BROMMA OPERATIONS (BOC) +46(0)10-1094140. NOT APPLICABLE TO LANDINGS FOR TECHNICAL MAINT WHEN PASSENGER ARE NOT CARRIED ON BOARD. FROM: 27 SEP 2013 09:58 TO: 12 DEC 2013 23:59 ES/B2788/13
ESSB 2.23 ÖVRIG INFORMATION
"Via grind" betyder i detta fallet att man ska hälsa på Stockholms flygklubb och eventuellt passera ut via deras faciliteter. Det är inget man ska utgå att vi som ska till Bromma i eget flygplan ska förstå, men i detta fallet gör vi. Det kostar nämligen 450 kronor att bli ledsagad av en Securitasvakt enkel väg ut till "grind". Denna taxa applicerades under den gångna veckan efter ett möte mellan Swedavia Bromma och Stockholms flygklubb (SFK). Jag saxar följande utlåtande från klubben:
Fr.o.m. den 1:a oktober gäller inte längre våra badgar. Den sista september valde SFK:s styrelse att inte underteckna det avtalsförslag om förlängning som Swedavia presenterade. I korthet innebar förslaget en två månader lång förlängning varefter all kvarvarande egendom skulle tillfalla Swedavia. Vi fick fem timmar på oss att svara.
Anledningen till att vi inte skriver på är att vi har inlett en juridisk process mot Swedavia, genom Konkurrensverket. Med hänsyn till konkurrenslagen samt de lagar som reglerar förhållandet mellan de organisationer som verkar på en flygplats och flygplatsens operatör anser vi att Swedavias agerande måste ifrågasättas juridiskt.
Utan badgar kan vi inte ta oss till klubben annat än med certifikat i samband med flygning. När Swedavia insåg att spärrade badgar inte var ett tillräckligt stort hinder valde man att införa krav på ledsagning och tillhörande kostnad om 450 kr per riktning.
Just nu pågår intensiva diskussioner med Konkurrensverket och än så länge finns därför inga ytterligare besked att ge. Vi återkommer så fort vi har något mer att förmedla.
Med andra ord är Stockholms flygklubb, som bedrivit verksamhet på Bromma i 77 år, under belägring på hemmafältet. Medlemmarna kan helt inte hantera sina flygplan på ett sätt så att man kan flyga dem...med mindre än att man är villig att pynta 900 kronor för "ledsagning", det vill säga...
Vad jag kan förstå så har klubben inte blivit föreslagen någon ny plats på Bromma, nu när man bygger om flygplatsen efter konstens alla regler, för att - som Swedavia säger - "öka tillgängligheten". Det har dock härom veckan en av mina kontakter! Tanken var nämligen att bygga en helt ny hangar. Vid mötet med Swedavias representant uttryckte sig till och med denne, i runda slägar, att "det är precis sånna vi vill ha på nya Bromma". Det handlade om Stockholmare med hus på Gotland som är delägare i ett litet flygbolag. Efter några veckor skulle byggprojektet varit utlovad en placering, därefter skulle det kunna gå rätt fort. Hm, jag undrar vad Konkurensverket har att säga om det? Och andra saker med för den delen?
Nils och jag landade som sagt på eftermiddagen på Bromma för en lunch och ett sista besök (?) i Flygande Veteraners Shop. Ja, även den ska bort på det "nya Bromma". Här kommer ett axplock bilder...