Minns ni inlägget
Daisy vräks från Bromma från juli förra året? Nu börjar verkligheten komma ikapp. I september i år är det slut med Brommabaseringen för den av
Flygande Veteraners opererade
DC-3:an, SE-CFP, vanligtvis kallad Daisy. Swedavia har bestämt så, ut åker inte bara veteranernas kulturgärning utan även allt privat- och klubbflyg. Detta är en del i omvandlingen av Bromma flygplats karaktär - från Sveriges mesta allmänflygplats till Arlandas fjärde bana. Daisys avhysning från Bromma kan närmast liknas vid att man skulle från Stockholms ström slänga ut de gamla ångbåtarna och endast tillåta finlandsfärjor.
Stora förändringar lär därför just nu diskuteras hos Flygande Veteraner, man kanske till och med lägger ner sin verksamhet och återlämnar DC-3:an till den ägande stiftelsen? I bilden finns även aviseringar av ändrade regler och avgifter från Transportstyrelsen, vilka kan bli övermäktiga för föreningen att hantera. Dessutom har SAS bestämt sig för att inte fortsätta med sin sponsring av verksamheten.
2013 blir med andra ord ett ödesår för Flygande Veteraner och även Bromma. Enligt uppgift ska även K-märkta byggnader bort, till exempel det gamla flygledartornet med tillhörande före detta terminalbyggnad, samt gamla hangar A, det vill säga nuvarande passagerarterminalen. Man ställer sig frågan hur detta med K-märkning fungerar? Kan man verkligen bara ignorera detta faktum och riva? Vad Swedavia nu håller på med på Bromma är närmast att likna med mord! Kulturskymning är ett i sammanhanget för fattigt uttryck.
Stockholmseländet är sedan länge mitt egna uttryck för
hela denna sörja.
Som
tidigare sagt, det kommer mer i Bromma-ärendet. Den avslutande bilden är tagen av Christer Sidelöv och visar Daisy, maskerad i
ABA-kostym i samband med inspelningen av
TV-serien Tre kärlekar, stående nedanför det gamla Brommatornet som nu ska rivas.