Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ännu en debattartikel om Bromma flygplats

Publicerad 2013-09-07 10:20:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

  
I tysthet pågår det en ordentlig omstrukturering av Bromma flygplats. Den här processen sker i en ohelig allians mellan Swedavia och den styrande borgerliga majoriteten i Stockholm. Swedavia, den statliga koncern som äger och driver Bromma flygplats, håller på att göra förändringar som kommer att få stora konsekvenser för flygplatsen och närområdet. Allmänheten får inte kännedom, istället gömmer sig Swedavia bakom sitt konkurrensskydd för att försvåra insyn.

Planen är att utveckla Bromma mot mer av kommersialiserat flyg med charterflyget i spetsen. Det kommer att leda till ökad linjetrafik på bekostnad av det småskaliga och allmännyttiga flyget. I korthet vill man göra om Bromma flygplats till Arlandas fjärde start- och landningsbana.

Så inleds en artikel som publicerades igår i Dagens Industri vilken är undertecknad av Tomas Rudin, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd i Stockholm. Kanske har Thomas Rudin sett min text som jag i oborstad grundversion la ut här under rubriken Debattartikel om Bromma flygplats?

Det är i elfte timmen som Swedavias med fleras göranden på Bromma nu uppmärksammas: Den 30 september är sista dagen för flera verksamheter som (av hävd) har funnits på flygplatsen i åtskilliga decenier. Jag tänker till exempel på Flygande Veteraner och Stockholms flygklubb. Läs gärna klubbens kommentar till gårdagens debattinlägg i DI.

Det är inte utan att man upplever det som att det ligger en hund begraven i Bromma flygplats utbyggnadsplaner - man skakar på huvudet när man till exempel läser detta. Som tidigare sagt:

Varför inte låta Bromma flygplats få utvecklas sansat och vettigt med den kulturhistoriska prägel och speciella atmosfär som man har? Bygg, vårda och rusta utifrån det perspektivet.  Det är väl i grund och botten bra att flygplatsen har den dimensioner den har - det ger en naturlig begräsning för de flygplantyper som kan operera därifrån. Är flygplanen större är det bara att hänvisa till Arlanda.  Nej, ett radikalt omtag i Bromma-ärendet tack!  Swedavia behöver nya statliga direktiv i Bromma-frågan, det är tydligt.  Låt Bromma flygplats vara just Bromma flygplats, inte bli Arlandas fjärde bana. 



Uppdaterat 130910

Denna kommentaren tillkom igår i anslutning till DI-artikeln och är undertecknad "Före detta arrendator på Bromma". Jag tycker den är så bra, så talande, att den ska synas även här:

Tjänstemän leker affärsmän

  
Så här blir det när man gör om en del av en myndighet till aktiebolag och den enskilde tjänstemannen plötsligt skall förvandlas till en affärsman och leva under krav på avkastning. Sen blir känslan av makt berusande då den totala avsaknaden av konkurrens ger individen möjlighet att leva ut de mest absurda maktbeteenden.
 
Som den gamle prästen sade: "Byråkrater, det är människor som jävlas med andra utan egen vinning".

Swedavia gömmer sina planer/visioner bakom aktiebolagslagen trots att de verkar i en monopolsituation. Våra skattepengar som byggt upp infrastrukturen apporteras in i ett nybildat bolag som sen driver bolaget helt utan samhällsansvar med bara avkastningen som ledstjärna. Jag har förstått att det i framtiden ligger en börsintroduktion i planerna och då börjar det bli otäckt nära att tänka tanken att prästen ändå hade fel, det finns kanske personlig vinning även i detta fall.
 
Kan inte tänka mig sämre utfall på en privatisering än den som gjorts med Swedavia, man åsidosätter helt alla regelverk, politiska beslut, dispositionsplaner, marktjänstlagar, EU-direktiv etc. Man behandlar de mindre privata aktörerna som vore vi i en diktatur. Erbjuder ny mark med 2000% arrendehöjning med en tydlig avsikt att de inte skall ha råd. Man erbjuder sen andra, och skriver kontrakt på det, ett lägre arrende med tydlig diskriminering som följd.
 
Kan bli att jag som aldrig röstat rött nu vänder blad när jag ser att de som är våra valda och sittande politiker inte tar sitt ansvar.

Inte var det detta sjuka scenario som man väntade sig när det 2008 skrevs ett nytt avtal (som löper på 30 år). Enter Uppdrag Granskning?
 
Uppdaterat 131002

The Battle Of Bromma: Från och med sedan igår har Swedavia Bromma påtvingat Securitas-eskort till flygplanen. 450 kr kostar det "enkel resa", det vill säga totalt 900 kr om du ska fram och tillbaka till flygplanet. Man kan ju undra om det här är i enlighet med EU-direktivet som säger att det ska vara tillåtet med self handling? Till exempel har medlemmarna i Stockholms flygklubb airside-utbildning och då - åtminstone hittills - haft badge för tillträde på airside. Sedan igår ses de av Schweinavia alltså som möjliga terrorister, eller rann airside-kompetensen hos medlemmarna av dem natten mellan den sista september och första oktober?

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-08 14:51:40

Hej Redaktörn.

Har sagt det förut och säger det igen; huvudstaden med omgivningar genomgår en förvandling av stora mått.

Anledningen stavas: Inflyttning.

En hel del av det som byggs (och rivs) verkar ske i sådan fart att folk inte hinner eller orkar ta ställning till eller informera sig om sånt.
Bromma flygplats är inget undantag. Tyvärr.
Jag vet förståss inte så mycket om alla turer i just Brommafrågan, men jag tycker mig se samma mönster, dvs, handla först och tänka sen.

Detta är en fråga som berör det svenska kulturarvet i ett större perspektiv. Det säljs svenska slott och tom kyrkor just nu i landet till hugade spekulanter.
I grunden handlar det vilka värderingar som våra politiker besitter. Prioriteringar helt enkelt.

Postat av: F

Publicerad 2013-09-09 08:05:27

Så kan man ju också se det och jag förstår hur du menar.

Men att ett statligt bolag på detta sätt kör över basverksamheter och förstör stora kulturella värden som om man vore multinationellt bolag i en regnskog är inte ok - det måste man reagera på. När resurserna vad det gäller tung trafikflygplats finns runt hörnet, och där inte utnyttjas till fullo, kan i varje fall inte jag se att det är något vidare smart det som händer nu på Bromma. Som sagt, utveckla Bromma med förnuft utifrån dess säregna profil...och historien kommer att tacka oss.

Postat av: Björn Brenemark

Publicerad 2013-09-10 21:29:36

Bromma flygplats är den enda flygplats i Europa som fullständigt struntar i historiska persektiv.
Ledarna i Svedavia är så inkompetenta i sina tankegångar om Flygplatsen så man skäms. Det finns något som dom bör upplysas om, nämligen KONSEKVENSANNALYS. Det är väl en "fjäder i hatten"
att bevara flygplatsens unikum och historia med att sponsra och behålla Flygande Veteraner och Douglas DC-3, "DAISY" så passagerarna ser den historiska bakgrunden. Jag träffade en Teknike och Ingenjör från Mc Donell Douglas på Schiphol,när DC-3 firade 50-årsjubileum, Han sa: YOU CAN`T HAVE A FUTURE IF YOU DONT HAVE A HISTORY. Svedavia laär er av proffsen.

Postat av: F

Publicerad 2013-09-11 08:49:25

Mer argument finns att hitta i Trafikverkets rapport 2013-107. Den finns upplagd på HjelmCo:s hemsida - http://www.hjelmco.com/news.asp?r_id=119474 - med följande kommentar:

"Enligt en nyutkommen rapport från Trafikverket (2013-107) anser verket att det inte är rationellt sett ur samhällets perspektiv att expandera den reguljära trafiken på Bromma flygplats.

Av rapportens sida 13 framgår att samtlig reguljär trafik från Bromma flygplats ryms inom befintlig kapacitet på Arlanda flygplats. Omfattningen av Brommas reguljära trafik år 2013 understiger den volymminskning som Arlanda haft sedan år 2000. Därtill har Arlanda sedan år 2000 erhållit en tredje rullbana.

Trafikverket anger vidare på sidan 15 att Brommas totala passagerarmängd av miljöskäl inte bör överskrida 2,5 miljoner passagerare år 2030. Därvid skulle någon dyrbar expansion av flygplatsen ej erfordras."

http://www.hjelmco.com/upl/files/93864.pdf

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-09-17 16:09:14

Swedavias och Sveriges agerande på Bromma har dragit EU-kommissionens intresse till sig.

http://www.hjelmco.com/upl/files/95579.pdf

Svar: Stämmer det! Noterade det i dagens inlägg :) Se http://lae.blogg.se/2013/september/halla-malmo-aviation-2.html
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela