Ännu en debattartikel om Bromma flygplats
Planen är att utveckla Bromma mot mer av kommersialiserat flyg med charterflyget i spetsen. Det kommer att leda till ökad linjetrafik på bekostnad av det småskaliga och allmännyttiga flyget. I korthet vill man göra om Bromma flygplats till Arlandas fjärde start- och landningsbana.
Så inleds en artikel som publicerades igår i Dagens Industri vilken är undertecknad av Tomas Rudin, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd i Stockholm. Kanske har Thomas Rudin sett min text som jag i oborstad grundversion la ut här under rubriken Debattartikel om Bromma flygplats?
Det är i elfte timmen som Swedavias med fleras göranden på Bromma nu uppmärksammas: Den 30 september är sista dagen för flera verksamheter som (av hävd) har funnits på flygplatsen i åtskilliga decenier. Jag tänker till exempel på Flygande Veteraner och Stockholms flygklubb. Läs gärna klubbens kommentar till gårdagens debattinlägg i DI.
Det är inte utan att man upplever det som att det ligger en hund begraven i Bromma flygplats utbyggnadsplaner - man skakar på huvudet när man till exempel läser detta. Som tidigare sagt:
Varför inte låta Bromma flygplats få utvecklas sansat och vettigt med den kulturhistoriska prägel och speciella atmosfär som man har? Bygg, vårda och rusta utifrån det perspektivet. Det är väl i grund och botten bra att flygplatsen har den dimensioner den har - det ger en naturlig begräsning för de flygplantyper som kan operera därifrån. Är flygplanen större är det bara att hänvisa till Arlanda. Nej, ett radikalt omtag i Bromma-ärendet tack! Swedavia behöver nya statliga direktiv i Bromma-frågan, det är tydligt. Låt Bromma flygplats vara just Bromma flygplats, inte bli Arlandas fjärde bana.
Denna kommentaren tillkom igår i anslutning till DI-artikeln och är undertecknad "Före detta arrendator på Bromma". Jag tycker den är så bra, så talande, att den ska synas även här:
Tjänstemän leker affärsmän
Så här blir det när man gör om en del av en myndighet till aktiebolag och den enskilde tjänstemannen plötsligt skall förvandlas till en affärsman och leva under krav på avkastning. Sen blir känslan av makt berusande då den totala avsaknaden av konkurrens ger individen möjlighet att leva ut de mest absurda maktbeteenden.
Som den gamle prästen sade: "Byråkrater, det är människor som jävlas med andra utan egen vinning".
Swedavia gömmer sina planer/visioner bakom aktiebolagslagen trots att de verkar i en monopolsituation. Våra skattepengar som byggt upp infrastrukturen apporteras in i ett nybildat bolag som sen driver bolaget helt utan samhällsansvar med bara avkastningen som ledstjärna. Jag har förstått att det i framtiden ligger en börsintroduktion i planerna och då börjar det bli otäckt nära att tänka tanken att prästen ändå hade fel, det finns kanske personlig vinning även i detta fall.
Kan inte tänka mig sämre utfall på en privatisering än den som gjorts med Swedavia, man åsidosätter helt alla regelverk, politiska beslut, dispositionsplaner, marktjänstlagar, EU-direktiv etc. Man behandlar de mindre privata aktörerna som vore vi i en diktatur. Erbjuder ny mark med 2000% arrendehöjning med en tydlig avsikt att de inte skall ha råd. Man erbjuder sen andra, och skriver kontrakt på det, ett lägre arrende med tydlig diskriminering som följd.
Kan bli att jag som aldrig röstat rött nu vänder blad när jag ser att de som är våra valda och sittande politiker inte tar sitt ansvar.
Inte var det detta sjuka scenario som man väntade sig när det 2008 skrevs ett nytt avtal (som löper på 30 år). Enter Uppdrag Granskning?
Uppdaterat 131002
The Battle Of Bromma: Från och med sedan igår har Swedavia Bromma påtvingat Securitas-eskort till flygplanen. 450 kr kostar det "enkel resa", det vill säga totalt 900 kr om du ska fram och tillbaka till flygplanet. Man kan ju undra om det här är i enlighet med EU-direktivet som säger att det ska vara tillåtet med self handling? Till exempel har medlemmarna i Stockholms flygklubb airside-utbildning och då - åtminstone hittills - haft badge för tillträde på airside. Sedan igår ses de av Schweinavia alltså som möjliga terrorister, eller rann airside-kompetensen hos medlemmarna av dem natten mellan den sista september och första oktober?