Hallå Malmö Aviation!
Man har beställt tio flygplan (plus ytterligare tio som option) till en kostnad av 2,6 miljarder kronor. Det har därför länge varit läge att ställa den raka frågan till Malmö Aviation:
Vem/vilka har konkret gett er så pass klara utfästelser angående Bromma att ni anser det riskfritt att beställa dessa nya flygplan?
Korten på bordet, tack.
September är en ödesmånad för flera aktörer som är utkastade från Bromma - var tar de vägen efter den 30 september? Man noterar nu att EU-kommisionen har ställt frågor till svenska staten rörande hanteringen av Hjelmco Oil som är baserat på flygplatsen. Vem är det som ska ha möjlighet att vara etablerad på ESSB? Hur sker selekteringen egentligen? Och på vilka grunder?
Uppdaterat 130918
Swedavia AB, statens egen miljardkoncern som driver flygplatsen och med en styrelse som utses av regeringen vräker affärsflyg för att ge plats åt kungahusets och regeringens egna behov.
Enligt Lennart Persson, ordförande i affärsflygorganisationen AOPA-Sweden sker tilldelningen av mark till statsluftfartygen på bekostnad av affärsflyget i strid med gällande svensk lag. Lagen föreskriver nämligen att i de fall det förekommer markbrist och inskränkningar skall göras för verksamhet på en flygplats åligger det flygplatsbolaget, i det här fallet Swedavia, att först försöka jämka de olika aktörernas behov. Om någon part blir missnöjd åligger det flygplatsbolaget att dokumentera detta i utredning och förelägga ärendet för Transportstyrelsen för beslut. Om Transportstyrelsen beslutar om inskränkningar skall styrelsen inför sitt beslut söka godkännande av EU-kommissionen i Bryssel.