Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hallå Malmö Aviation!

Publicerad 2013-09-17 13:49:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Flygtorgets Flygnyheter puffade i en notis häromdagen för möjligheten att se provflygningar med det nya i CS-serien live. Den avslutades med ett citat:
 
- Det är en kanonnyhet, säger Henrik Löfberg på Malmö Aviation som beställt flygplan i båda storlekarna, CS100 och CS300.
 
Man har beställt tio flygplan (plus ytterligare tio som option) till en kostnad av 2,6 miljarder kronor. Det har därför länge varit läge att ställa den raka frågan till Malmö Aviation:

Vem/vilka har konkret gett er så pass klara utfästelser angående Bromma att ni anser det riskfritt att beställa dessa nya flygplan?

Korten på bordet, tack.

 
I ett blogginlägg för någon vecka sedan uppmärksammades återigen skövlandet av delvis K-märkta Bromma flygplats, detta efter en debattartikel i Dagens Industri. De flygplan som Malmö Aviation nu har köpt in är för stora, tilltaget kan ses som en tung del i de hårda påtryckningar som finns för att omvälvande bygga om flygplatsen, och därmed förstöra den unika kulturmiljö som man snarare ska utgå ifrån när det gäller den fortsatta driften av Bromma! Det kan närmast liknas vid att man i Stockholm river Slussen för att komma längre in med Finlandsfärjorna. Och detta bara för att man har ett avtal om detta som räcker under 30 år...

September är en ödesmånad för flera aktörer som är utkastade från Bromma - var tar de vägen efter den 30 september? Man noterar nu att EU-kommisionen har ställt frågor till svenska staten rörande hanteringen av Hjelmco Oil som är baserat på flygplatsen. Vem är det som ska ha möjlighet att vara etablerad på ESSB? Hur sker selekteringen egentligen? Och på vilka grunder?
 
Uppdaterat 130918
 
Swedavia AB, statens egen miljardkoncern som driver flygplatsen och med en styrelse som utses av regeringen vräker affärsflyg för att ge plats åt kungahusets och regeringens egna behov.
 

Enligt Lennart Persson, ordförande i affärsflygorganisationen AOPA-Sweden sker tilldelningen av mark till statsluftfartygen på bekostnad av affärsflyget i strid med gällande svensk lag. Lagen föreskriver nämligen att i de fall det förekommer markbrist och inskränkningar skall göras för verksamhet på en flygplats åligger det flygplatsbolaget, i det här fallet Swedavia, att först försöka jämka de olika aktörernas behov. Om någon part blir missnöjd åligger det flygplatsbolaget att dokumentera detta i utredning och förelägga ärendet för Transportstyrelsen för beslut. Om Transportstyrelsen beslutar om inskränkningar skall styrelsen inför sitt beslut söka godkännande av EU-kommissionen i Bryssel.

 

Läs resten av pressreleasen från AOPA Sweden här.
   

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2013-09-17 16:48:20

Det där med Hjelmcos uppmärksammande hos EU-kommissionen var intressant. Ifall fler aktörer vänder sig ditåt kanske man kan få till en formell granskning eller åtminstone driva en rättsprocess.

Hur ligger landet för andra väletablerade företag på Bromma? Vad har t.ex. BAM och Grafair för avtal, har de också fått stångas för sin kvarvaro eller...

Postat av: F

Publicerad 2013-09-17 17:07:04

BAM vet jag inte så mycket om, men rörande Grafair och Bromma Business Jet (f d Andersson Business Jet) tror jag detta hintar åt deras håll:

"Man behandlar de mindre privata aktörerna som vore vi i en diktatur. Erbjuder ny mark med 2000% arrendehöjning med en tydlig avsikt att de inte skall ha råd. Man erbjuder sen andra, och skriver kontrakt på det, ett lägre arrende med tydlig diskriminering som följd."

Grafair och Bromma Business Jet har fått nya kontrakt, om jag förstått saken rätt...

Postat av: Per

Publicerad 2013-09-17 18:47:45

Hrrmmm... Och BAM torde väl inte räknas som en mindre aktör. Jotack, lika villkor var det ja!
Det vore väldigt intressant att läsa vilken deal FM har med Swedavia. Har allt gått rätt till så ska det räknas som en offentlig upphandling och därmed vara möjlig att få ta del av. Frågan är om Bromma behandlas separat eller om de har ett centralt avtal och i så fall på vilka villkor? Hmmm...

P.S. Dags att lägga till en punkt i stadgarna för TSFK som föreskriver stationering av flygplanet minst 10 mil enkel resa från Norrköping? D.s.

Svar: Jag var nog förhastad vad det gäller FM/regeringsflighten, de avser inte att flytta till Arlanda i det långsiktiga perspektivet utan ska ha (ny) mark på Bromma. Har uppdaterat inlägget då det igår kom en pressrelease från AOPA Sweden.
Lazerjesus

Postat av: F

Publicerad 2013-09-17 20:21:00

Har för mig att FM/regeringsflighten mer eller mindre har flyttat ut till Arlanda redan. Antagligen för att det fanns mer kapacitet där ;)

Ska be dem omarbeta stadgarna till TSL FK och att man antar detta vid nästa årsmöte.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela