Debattartikel om Bromma flygplats
Faktum är att Bromma på den tiden VAR Stockholms allmänflygplats. Faktum är också att Brommas roll som allmänflygplats efter det att Linjeflyg flyttade 1983 räddade den från nedläggning. Idag kvitterar ägaren Swedavia detta genom att slänga ut det baserade allmänflyget. Till exempel Stockholms flygklubb som hållit till här allt sedan invigningen av flygplatsen 1936.
I senaste utgåvan av Flygrevyn finns det med en debattartikel om Bromma flygplats som är undertecknad av bloggisten. Där finns även en ett svar - eller snarare ett icke-svar - författad av flygplatschefen på Stockholm Bromma City Airport. Köp Flygrevyn nummer 4 och läs!
Här följer min text i den längre orginalversionen.
Låt Bromma flygplats förbli Bromma flygplats
Förlåt en vanlig svensk medborgare med flygintresse ute i landsorten, men vad är det egentligen som händer med Bromma flygplats? Så länge man kan minnas har nedläggningshotet legat kompakt över Bromma flygplats. I princip har man knappt trott på framtiden, åtminstone inte innan 2008 då ett nytt avtal slöts med Stockholms stad. Men snart försvann framtidstron och förbyttes till förstämning…
Bromma flygplats har en alldeles egen prägel, formad under decennier som kombinerad trafik- och allmänflygplats. Men sedan 2008 har nya storvulna planer utarbetats flygande fläng utan någon större genomlysning eller eftertanke. Så upplever många med mig, för just runt det här borde flyg-Sveriges alldeles egna ”Slussendebatt” väckts till liv för länge sedan.
Just med tanke på att det ständiga nedläggningshotet över Bromma har delar av bebyggelsen fått en karaktär som en kåkstad. Man har inte fått några längre arrenden, det har varit svårt att satsa långsiktigt. Men lek med följande tanke: Om Stockholms flygklubb haft ett kungligt prefix på sitt namn och fått möjlighet att uppföra ett klubbhus därefter? Tänk dig rubrikerna i dag när Swedavia vräker en kunglig klubb…
Nu rivs det för fullt på det som i flyg-Sverige är känt som Norra parkeringen, detta för att ge plats för det nya Bromma, en flygplats sägs ska ”ta av sig sin 30-talskostym”. Med detta syftar man antagligen den ursprungliga planlösningen som flygplatsen byggdes. Man frågar sig om det är det en bra sak, att ”ta av sig sin 30-talskostym”? Bromma flygplats har haft en atmosfär som saknat motstycke i Sverige. Är man inte i Stockholm intresserad av att bevara historiska miljöer och stadsdelar? Skövlandet som planeras på Bromma flygplats tyder på raka motsatsen.
Men dessa planer är långt ifrån i hamn, varken tillståndsmässigt eller finansieringsmässigt. Och när det väl är klart så ska de enorma investeringarna räknas hem under lindrigt sagt tämligen korta tidsperioder (avtalet löper ut 2038). Insatserna är stora, så även osäkerheten. Det är inte bara ”gamla Norra” och vidare ut med banan som det måste rivas – den gamla K-märkta avgångshallen med flygledartornet kan heller inte stå kvar. Enligt uppgift vill man flytta hela detta komplex, allt för att uppnå hinderfrihet i sidled för att kunna tillåta större flygplantyper att operera från Bromma. Vet man egentligen hur man ska göra? Nej, jag är inte så säker på det och anser att det är viktigt att slå vakt om dessa byggnader som bär Paul Hedqvists signum. Varför inte restaurera den gamla Convair Metropolitan, som nu står på andra sidan banan, i en glasbyggnad framför avgångshallen? Det skulle vara en nationell kulturhistorisk gärning av stora mått!
Många verksamheter har flyttat eller lagt ner – i Stockholm finns ju som alla vet inget alternativ till Bromma som allmänflygplats. Vem kan säga att berörda intressenter tar ansvar i denna fråga? Inte ens statliga Swedavia gör det i sin behandling av allmänflyget på Bromma, något som varit en naturlig del av flygverksamheten sedan öppnandet 1936. Vad händer med till exempel med Stockholms flygklubb i höst när även de ska bort? Och vad händer med det så kallade Linta-området? Inte heller där, på andra sidan banan, är allmänflyget välkommet enligt Swedavia.
Verkligheten börjar även komma ikapp även för föreningen Flygande Veteraner. I september i år är det slut med Brommabaseringen för Daisy, den av Flygande Veteraners opererade DC-3:an. För så Swedavia har bestämt. Daisys avhysning från Bromma kan närmast liknas vid att man från Stockholms ström skulle slänga ut de gamla ångbåtarna och endast tillåta Finlandsfärjor. Stora förändringar lär därför just nu diskuteras hos Flygande Veteraner, man kanske till och med lägger ner sin verksamhet och återlämnar DC-3:an till den ägande stiftelsen?
Varför inte låta Bromma flygplats få utvecklas sansat och vettigt med den kulturhistoriska prägel och speciella atmosfär som man har? Bygg, vårda och rusta utifrån det perspektivet. Det är väl i grund och botten bra att flygplatsen har den dimensioner den har - det ger en naturlig begräsning för de flygplantyper som kan operera därifrån. Är flygplanen större är det bara att hänvisa till Arlanda. Nej, ett radikalt omtag i Bromma-ärendet tack! Swedavia behöver nya statliga direktiv i Bromma-frågan, det är tydligt. Låt Bromma flygplats vara just Bromma flygplats, inte bli Arlandas fjärde bana.
<slut>
Normalt brukar man puffa för nya nummer av Flygrevyn via Svenskt Flygs websida Flygtorget, men av någon anledning (?) har jag inte sett att så har gjorts med senaste utgåvan. Konstigt, den är ju ute i handeln sedan några veckor tillbaka.
Ni kanske noterade ansiktet på den lilla bilden ovan. Här nedan är det igen, lite större. Visst, det är en bild på legendariska flygaren Amelia Erhart. "All Time High" står det...eh, hur tänkte Swedavia nu? Man undrar varför stackars Amelia - som för övrigt försvann efter start från Lae på Nya Guinea i början av juli 1937 - ska användas på detta sätt. Hon var en flygpionjär som stod för sådana saker i flygsfären som Bromma flygplats av idag vill göra sig av med. Jag får inte ihop det, det känns bara absurt. Snarare är det ju "All Time Low"...