Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

När Bromma flygplats var Bromma flygplats

Publicerad 2013-03-26 18:00:00 i Flygföretagande, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Filmen är hittad i Linjeflygs facebookgrupp och postad där av Håkan Nygren. Den är tagen dagen innan Linjeflyg flyttade verksamheten från Bromma till Arlanda, det vill säga den sista september 1983. Vi får hänga på till Jönköping med en av Linjeflygs Fokker F28. På vägen ner är befälhavare den inte helt okände Ellert Karlsson och styrman är Rolf Ekman.
 
Kan en flygplats ha en själ? Jag tror det. Den finns där i videon, någonstans i bakgrunden. Det är sånt som man vill fånga via en K-märkning till exempel, att skydda atmosfären. Bromma-atmosfären - vad händer? Har den en chans i dessa dagar?

För 30 år sedan hade vi ett inrikesflyg. Vad har vi idag? Tja, det räcker med att göra en liten spaning för att notera att frakten allt som oftast åker i nyare och modernare flygplan än vad människorna gör...

Läs gärna om folkflyget och dess arv.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2013-03-27 03:23:30

Ha! Kul att se Ellert med sin vaxade mustasch igen. Han var Luftfartverkskontrollant på min allra första uppflygning för A-cert runt 1990-91 på Bromma. Som jag vill minnas så fick vi ställa in första gången eftersom en av SAS Flygklubbs plan hade gått i backen (tyvärr med dödlig utgång) på Skå, och Ellert fick rusa dit i egenskap av att tillhöra Haverikommissionen. Nån vecka senare fick jag tillfälle att visa vad jag gick för och jag vill minnas att det gick rätt bra. Blev godkänd i vart fall och har fortfarande hans lilla stämpel och underskrift i min första loggbok. Min flyglärare på Bromma var den ännu mer legendariske Gunnar Degramo, som ganska fort därefter gick bort till mångas saknad. Glada minnen från en svunnen tid.

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2013-03-27 03:33:43

Forts.... Efter det tröt mina slantar och på den tiden fanns det ett visst timantal man var tvungen att flyga, så certet föll ur. Efter 5 år igen återtog jag det på Lid-Air, då Bromma Flygskola hade upphört. Vill minnas att min kontrollant den gången var helt färskutnämd av Luftis - han hade flugit charter i Turkiet i ett par år. Efter så blev det Osterman och helikopter på Barkarby, sedermera utlandsflytt och Bromma föll mer och mer ur min krets. Min sista landning var med SE-GVI den 17 Sept 1995 på ESSB. Jag hoppas en dag få återvända i min egen flygkärra och sätta hjulen i backen där!

Postat av: F

Publicerad 2013-03-27 08:43:18

Tack för att du delar med dig av dina minnen, Adam! hade Bromma Flygskola verkligen avslutat sitt engagemang på ESSB 1995? Kan nog vara så, året innan började involveringen i flyggymnasierna i Västerås och Arvidsjaur. Kontoret fanns kvar, åtminstone enligt deras sajt :)

Ellert är en ju en såndär genomtrevlig gentleman som man inte kan missa. Träffade honom för några år sedan och då fastnade han även på bild:
http://lae.blogg.se/2010/june/esse-100612.html

Postat av: KVI

Publicerad 2013-09-06 10:37:40

Noterade detta debattinlägg i DI idag:

http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/

/KVI

Svar: Tack Tomas! Har länkat ut denna artikel via denna bloggens facebook-sida: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=571095952953505&id=100678289995276
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela