Folkflygets plan - var är de idag? - 2
Det finns flera solklara fall av - i mitt tycke - "kapital klantighet" där man ser hur Sveriges nationella flyghistoriska arv har ordentligt missskötts. Till exempel tycker jag tycker det är klent av ett land, som ligger på den utvecklingsnivå som vi trots allt tycker oss göra, inte kunnat på museum bevara de flygplan som skapade det så kallade "folkflyget": Jag tänker på Convair CV.440 Metropolitan och Fokker F28 Fellowship.
Om man reflekterar vad dessa två flygplanstyper i inrikesflygbolaget Linjeflygs färger betydde för byggandet av landet under perioden 1960 till -90 känns detta faktum rätt embarmligt. Det var just Linjeflyg som på den tiden - innan avregleringen av flygtrafiken - var "luftens SJ" (Med undantag för vissa "guldlinjer" som SAS satt på sedan långt tillbaka.).
Det finns ett skal av vad som en gång var en av Linjeflygs Metropolitan stående i ett hörn av Bromma flygplats. Frågan är om detta är i skick idag för att kunna räddas? Det ställdes av för 30 år sedan för brand- och räddningsövningar och har stått därute sedan dess.
I juni 1977 var SE-CCX involverad i en lastningsolycka på Arlanda, trots att man repererade planet "fick man inte till det". Efter att man under flygning konstaterat att maskinen var behäftad med viberationsproblem togs SE-CCX ur tjänst i november 1977 (total gångtid 43 536 timmar). Dess tilltänkta öde var nu att bli brandövningsobjekt på Bromma och föga smickrande döptes planet till "Biff II" (Man undrar vilken kärra som var "Biff I? Vickers Vanguard CF-TKO?).
Ett par bilder som LIN-piloten Rolf Larsson har tagit på Metropolitan SE-CCX, bägge på Bromma: Den övre visar flygplanet i "sin fulla krafts dagar" den 1 maj 1971, den undre utrullad från LINs hangar som "Biff II" den 19 mars 1978.
Det är inte bara ”gamla Norra” och vidare ut med banan som det måste rivas – den gamla K-märkta avgångshallen med flygledartornet kan heller inte stå kvar. Enligt uppgift vill man flytta hela detta komplex, allt för att uppnå hinderfrihet i sidled för att kunna tillåta större flygplantyper att operera från Bromma. Vet man egentligen hur man ska göra? Nej, jag är inte så säker på det och anser att det är viktigt att slå vakt om dessa byggnader som bär Paul Hedqvists signum. Varför inte restaurera den gamla Convair Metropolitan, som nu står på andra sidan banan, i en glasbyggnad framför avgångshallen? Det skulle vara en nationell kulturhistorisk gärning av stora mått!
Idag är det förresten 30 år sedan Linjeflyg flyttade sin verksamhet från Bromma till Arlanda. Igår var sista dagen på Bromma för Flygande Veteraner med flera aktörer (Något som Flygtorget kanske påpassligt uppmärksammar, eller..?). Man frågar sig återigen Vad händer nu?