Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Folkflygets plan - var är de idag? - 2

Publicerad 2013-10-01 08:51:00 i Allmänt, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Folkflygets plan - var är de idag? frågade jag här på bloggen för snart sex år sedan. Inlägget inleddes på följande sätt:

Det finns flera solklara fall av  - i mitt tycke - "kapital klantighet" där man ser hur Sveriges nationella flyghistoriska arv har ordentligt missskötts. Till exempel tycker jag tycker det är klent av ett land, som ligger på den utvecklingsnivå som vi trots allt tycker oss göra, inte kunnat på museum bevara de flygplan som skapade det så kallade "folkflyget": Jag tänker på  Convair CV.440 Metropolitan och Fokker F28 Fellowship.

Om man reflekterar vad dessa två flygplanstyper i inrikesflygbolaget Linjeflygs färger betydde för byggandet av landet under perioden 1960 till -90 känns detta faktum rätt embarmligt. Det var just Linjeflyg som på den tiden - innan avregleringen av flygtrafiken - var "luftens SJ" (Med undantag för vissa "guldlinjer" som SAS satt på sedan långt tillbaka.).

Det finns ett skal av vad som en gång var en av Linjeflygs Metropolitan stående i ett hörn av Bromma flygplats. Frågan är om detta är i skick idag för att kunna räddas? Det ställdes av för 30 år sedan för brand- och räddningsövningar och har stått därute sedan dess.
 

 
Flygplanet i fråga är SE-CCX, en Convair 440-75 Metropolitan som rullade av tillverkningslinan på skottdagen 1956. Det levererades till SAS och flögs i bolaget som LN-KLB fram till 1968 då man överförde det till Linjeflyg (LIN), vilket medförde svenskregistrering.

I juni 1977 var SE-CCX involverad i en lastningsolycka på Arlanda, trots att man repererade planet "fick man inte till det". Efter att man under flygning konstaterat att maskinen var behäftad med viberationsproblem togs SE-CCX ur tjänst i november 1977 (total gångtid 43 536 timmar). Dess tilltänkta öde var nu att bli brandövningsobjekt på Bromma och föga smickrande döptes planet till "Biff II" (Man undrar vilken kärra som var "Biff I? Vickers Vanguard CF-TKO?).



Ett par bilder som LIN-piloten Rolf Larsson har tagit på Metropolitan SE-CCX, bägge på Bromma: Den övre visar flygplanet i "sin fulla krafts dagar" den 1 maj 1971, den undre utrullad från LINs hangar som "Biff II" den 19 mars 1978.
 
 
Det lär har genomförts rädd- och släckningsövningar på SE-CCX, dock enligt uppgift utan vederbörliga tillstånd. Med tiden kom denna Metropolitan skänkas till Arlandasamlingarna, men aldrig blivit transporterad till Arlanda. Så där står den ännu, på Bromma...och här kommer lite skapligt nytagna bilder av Claes Martinsson...

  
Från inlägget Debattartikel om Bromma flygplats:

Det är inte bara ”gamla Norra” och vidare ut med banan som det måste rivas – den gamla K-märkta avgångshallen med flygledartornet kan heller inte stå kvar. Enligt uppgift vill man flytta hela detta komplex, allt för att uppnå hinderfrihet i sidled för att kunna tillåta större flygplantyper att operera från Bromma. Vet man egentligen hur man ska göra? Nej, jag är inte så säker på det och anser att det är viktigt att slå vakt om dessa byggnader som bär Paul Hedqvists signum. Varför inte restaurera den gamla Convair Metropolitan, som nu står på andra sidan banan, i en glasbyggnad framför avgångshallen? Det skulle vara en nationell kulturhistorisk gärning av stora mått!
 
Angående de statliga byggnadsminnen som finns på Bromma ställdes följande fråga den 22 september på Svensk Flyghistorisk Förenings forum: Vad gör SFF angående hotet mot de K-märkta byggnaderna på Bromma? När detta skrivs, den 1 oktober, har ännu inte någon i central position inom SFF svarat...

Idag är det förresten 30 år sedan Linjeflyg flyttade sin verksamhet från Bromma till Arlanda. Igår var sista dagen på Bromma för Flygande Veteraner med flera aktörer (Något som Flygtorget kanske påpassligt uppmärksammar, eller..?). Man frågar sig återigen Vad händer nu?
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-10-01 13:55:01

När man har sett bilder från någon odefinierad soptipp i Ryssland och några år senare den f. d. skrothögen restaurerad till mint condition, glatt svingande sig bland molnen, så inser man att inget är omöjligt. Om det inte är i Sverige, förstås...

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2013-10-01 21:27:02

Gokväll,
Utan att kunna flygplanstypen borde det inte vara möjligt att ta av vingarna & gulla järnet med SAS (Mtp deras år med kärran !) för att så länge få ställa in henne nånstans där hon inte skulle stå i vägen ?
Vingarna skulle kanske rymmas ute i Arlandasamlingarna på Arlanda ?

Med Vänliga Flyghälsningar från Götet !

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-10-03 07:24:52

Se där ja, ett svar har nu postats på SFF:s forum.

Postat av: Erik

Publicerad 2013-10-03 10:25:25

Stockholms Flygklubb har gett följande information 2 okt:

"Fr.o.m. den 1:a oktober gäller inte längre våra badgar. Den sista september valde SFK:s styrelse att inte underteckna det avtalsförslag om förlängning som Swedavia presenterade. I korthet innebar förslaget en två månader lång förlängning varefter all kvarvarande egendom skulle tillfalla Swedavia. Vi fick fem timmar på oss att svara.

Anledningen till att vi inte skriver på är att vi har inlett en juridisk process mot Swedavia, genom Konkurrensverket. Med hänsyn till konkurrenslagen samt de lagar som reglerar förhållandet mellan de organisationer som verkar på en flygplats och flygplatsens operatör anser vi att Swedavias agerande måste ifrågasättas juridiskt.
...
Utan badgar kan vi inte ta oss till klubben annat än med certifikat i samband med flygning. När Swedavia insåg att spärrade badgar inte var ett tillräckligt stort hinder valde man att införa krav på ledsagning och tillhörande kostnad om 450 kr per riktning.

Just nu pågår intensiva diskussioner med Konkurrensverket och än så länge finns därför inga ytterligare besked att ge. Vi återkommer så fort vi har något mer att förmedla."

Kostnad för att landa på bromma? Landningsavgift + ledsagning? Eller gäller ledsagningsavgiften endast för SFK?

Postat av: F

Publicerad 2013-10-03 18:08:29

Jupp, Stellan, har svarat på forumet, och i det även klistrat in citatet som Erik kom med.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela