Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flyg är kultur - 4

Publicerad 2013-04-21 20:58:00 i Allmänt, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Jesper Rådegårds fina film Bromma 1.0 är en passande introduktion till detta inlägg. Notera att allmänflyget får i filmen det utrymme det förtjänar. Allmänflyget hör hemma på Bromma, så har det alltid varit...och så är min stora förhoppning att det ska förbli. I det betyder det även att flygklubbar och andra aktörer inom allmänflyget ska ha en självklar möjlighet att basera där.

Ett debattinlägg rörande Bromma flygplats, och vad som nu håller på att hända där, lämnades för en tid sedan till Flygrevyn. Vi får se hur det landar och hur Swedavia svarar. Då man klart kan dra paralleller till slussenproblematiken i Stockholm så funderas det över att även bolla tankar med skribenter på DN och SvD. Det som har skett med Bromma under de senaste åren måste synliggöras bättre.

 
Som sagt flera gånger tidigare så är flyg kultur, då ska man ta tillvara flygets kulturella värden på bästa möjliga sätt. Även staten har kommit fram till att flyg är kultur. På Bromma finns det K-märkta byggnader och en förutsättning att nå en ny klassbehörighet för flygplatsen lär vara att flytta dessa. Anledningen är att man vill trafikera med större flygplan än vad som nu sker. Man vet dock egentligen inte om man kan flytta byggnaderna överhuvudtaget, men Swedavia säger upp och anmodar om riving för fullt innan denna förutsättning är löst. Det är uppenbart att man börjat i fel ände...och det har tagit en ände av förskräckelse.

 
 

Från affärs/allmänflygets sida framhölls behovet av att gemensamt verka för att Bromma Stockholms flygplats kan fortleva som både en flygplats för det reguljära flyget och för affärsflyget. Genom att Swedavia aviserat planer på en omfattande utbyggnad av flygplatsen har detta väckt ont blod hos ledande politiska företrädare i Stockholms stad. Det finns därför en stor risk att starka krafter engageras för att istället försöka stänga flygplatsen bl.a. därför att Stockholms stad har ett akut behov av mark för att bygga drygt 50.000 nya bostäder.

 

Från affärs/allmänflygets sida framhölls vidare att ett tvång att innan en flygresa kan påbörjas genomföra en c:a 1 ½ timmes bilresa till Västerås, Eskilstuna eller Nyköping inte är några alternativ.

 

Bromma Stockholms flygplats är utpekad som riksintresse för vilken det per definition inte kan uppstå markbrist för flygets behov. Därför framfördes bland annat som affärs/allmänflygets uppfattning att Swedavia skall utnyttja de möjligheter som riksintresset medför och aktivt söka mer markutrymme för flygplatsens kommande expansion.

 

Endast genom säkerställt markutrymme för flygplatsens maximala utbyggnad och trafik finns möjligheter för Swedavia att få rimlig avkastning på planerade investeringar i storleksklassen 4-6 miljarder kronor. Nuvarande arrendeavtal med staden sträcker sig endast till år 2038.

 
Sedan min text lämnades har jag bland annat fått tillfälle att kika lite på hur Hjelmcos kamp har förts i olika instanser. Man tar sig för pannan, det är tragiskt. Hur många andra näringsidkare har vikt sig utan att ta kampen? Att Swedavia kallar Bromma för The Business Airport känns mycket konstigt. Man frågar sig hur tänkte de här?

 
Swedavia borde förresten snarare ta sig en ordentlig funderare rörande Arlanda, detta istället för att försöka skapa en Arlandas fjärde bana på Bromma - se denna artikel i DN häromdagen.
 
Tänk om Tullinge och/eller Barkarby hade funnits kvar. Och nu rycker man bort Bromma som den naturliga allmänflygplatsen den alltid har varit. Det är i sammanhanget värt att påpeka att Kommunförbundet Stockholms Län i höstas erkände sitt misslyckande med att finna en lösning på frågan angående allmänflygplats i regionen - så i det ärendet verkar det nu stå stilla (?). Nej tack, ett nytt samlat grepp för att klara allmänflygets existens i Stockholm, och i det sammanhanget är det tydligt att Swedavia behöver nya statliga direktiv i Bromma-frågan. Stockholmseländet sa Bill, Stockholmseländet var ordet, sa Bull. Och branschorganisationen Svenskt Flyg är inte vad de heter, främst i Bromma-ärendet, sa bloggisten.
 
Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.
 
Uppdaterat 130422 -
 
AOPA Sweden har lagt ut detta dokument, ett brev skrivet till infrastrukturminstern efter ett möte i det så kallade Luftfartsrådet den 6 mars.

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-21 22:12:49

Otroligt fint gjort.
Filmen värmer en Stockholmare och Brommavän.
Bäst var allmänflyget i filmen.

Jag hoppas givetvis att småflyget får vara kvar, men som luttrad stockholmare så vet man hur det brukar gå till när grävskopor och lyftkranar släpps lösa. Tyvärr.
Men en sån här film kan ju vara ett sätt att intressera människor för sånt.

Stort tack till filmmakaren, hoppas få se mer av sånt.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-04-22 10:05:50

Kolossalt vacker film! Men sådant biter väl inte på de politiker, som släpper lös grävskopor och lyftkranar.

Postat av: F

Publicerad 2013-04-24 06:10:23

Det vore läge att sätta en speak till filmen, kanske lägga till lite äldre bilder, och informera om "ödet Bromma"?

Postat av: Danne

Publicerad 2013-04-24 12:07:25

Enligt AOPA har hela Brommas ökade trafik tagits från Arlanda. Är det en vettig politik?
Måste säga att som Stockholmare ser jag hellre små flygplan över hustaken än stora. Om vi småflygare ändå inte får plats på Bromma finns heller ingen anledning för oss att stödja flygplatsens fortlevnad.
För övrigt anser jag att Swedavia bör förstöras.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-04-24 12:38:19

Ibland undrar jag om inte just ordet; "allmänflyg", ligger oss i fatet.
Tycker ordet "småflyg och småflygare" beskriver på ett bättre sätt det som många av oss som läser här kanske gillar.
Gillar man de små kärrorna så är det lätt att inbilla sig att man ingår i gruppen "allmänflyg".
På pappret ja, men i verkligheten så gör man nog klokt i att associera till en blänkande Gulfstream eller de nya affärsjet som det verkar finnas hur många som helst av nu.

Att se Cessna 150 Gustav Kalle Ceasar taxa omkring på dyrbar mark, nästan mitt i stockholm kommer nog bli ett minne blott. Alla vi som hade möjlighet att göra så kan ju berätta för barnbarnen då man sitter på äldreboendet nångång i framtiden.
Tycker för övrigt att bilden med texten The Business Airport ser lite spökig ut faktiskt.

Angående Dannes inlägg om ett visst bolag, så instämmer jag till fullo.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela