Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 55

Publicerad 2015-05-23 11:00:00 i DC-3, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Det statliga flygplatsbolaget Swedavia förnekar sig inte - nu tillåter man inte att Flygande Veteraner får besöka sin gamla hemmabasering Bromma flygplats med sin Douglas DC-3 "Daisy". Anledningen till avslaget är att DC-3 bullrar för mycket.

Mycket ska man få höra innan öronen trillar av, men att "Daisy" bullrar för mycket..!? Tänk om en museijärnvägsförening skulle vägras tillträde till rälsen, eller en båtklubb till ett vatten, eller en bilentusiastklubb till en allmän väg....herre gud, vad är Swedavia för något egentligen? Det som nu har hänt är inget mindre än en krigsförklaring mot svensk flygkultur och därmed faktiskt även svensk kultur i allmänhet.

En DC-3 klarar bullergränsen på Bromma på 89 decibel. Man kan undra vad detta handlar om egentligen? Frågan är ställ på Swedavias facebooksida, fyra dagar har gått och ännu inget svar.

Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Kan det bli mycket tydligare än så här? Nej, jag tror faktiskt inte det...

För några år sedan skrev jag ett par blogginlägg i samband med att Swedavia vräkte Flygande Veteraner och "Daisy" från Bromma. Länkar till dessa finns här och här. Noteras kan även att detta inlägg publiceras på Bromma flygplats 79-årsdag. Bromma är Bromma, Swedavia ett femårigt långt aprilskämt som inte ens varit roligt från början....


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Micke

Publicerad 2015-05-23 14:22:09

Det sägs ju lite raljant att det inte var de vassaste knivarna som hamnade hos Swedavia när luftfartsverket delades, man undrar ju om det inte ligger lite sanning i det trots allt...

Postat av: Andreas

Publicerad 2015-05-23 21:46:59

Jodå, Swedavia vet vad dem gör.
Problemet är att det är inte vår kulturhistoria de arbetar för.
Deras agenda finns till för ett helt annat syfte. Daisy betyder inget för dessa finansråttor.
Tråkigt tyvärr.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-24 21:29:00

Hkp-piloten Mikael Styrman skriver på sin blog om Brommafrågan idag.

Postat av: F

Publicerad 2015-05-27 09:58:19

Swedavia har idag på morgonen, efter fem dagar, äntligen svarat på sin FB-sida:

"Hej, det pågår i nuläget ett arbete med att utreda om Daisy kan trafikera Bromma eller ej framöver kopplat till flygplanets bullernivåer."

Frågan är om det behövs någon utredning om detta i överhuvudtaget? Och även om det ska utredas, så har DC-3 "Daisy" "av hävd" tillgång till Bromma så länge.

Det som borde utredas är istället om Malmö Aviations Avro RJ100 egentligen klarar Brommas bullerkrav. Detta efter nya rön från London City Airport.

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-05-27 15:18:43

Hur länge skall alla galenskaper som "Svenskt flygs fiende nr 1" få genomslag för och fortgå?
Hur många politiskt tillsatta inkompetenta och högavlönade byråkrater i Swedavia behövs för att utreda bullernivån vad gäller DC-3???
En flygplantyp som trafikerat och haft sin bas på Bromma sedan begynnelsen år 1936... Makalöst!

Postat av: Per

Publicerad 2015-05-27 16:38:44

Hoppas innerligt att jag har fel men tyvärr anar jag att de stödjer sig på en teknikalitet. DC-3 finns inte med i EASAs bullernivåtabeller vilket säkert är tillräckligt för att de ska kunna slå sig för bröstet och hävda att frågan behöver "utredas".
https://easa.europa.eu/document-library/noise-type-certificates-approved-noise-levels


Postat av: F

Publicerad 2015-05-27 17:07:12

Att inte förstå flyg är ett signum intatuerat i pannan på Swedavia. Man t ex kan ju kolla vad som står i FAAs bullerlista: http://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC36-3H%20Chg%201.pdf ...förutom se vad som står på kopian av miljöbeviset för SE-CFP som de har fått...

Postat av: Per

Publicerad 2015-05-27 17:18:43

1+1=0 enligt Swedavias logik....

Postat av: Janne

Publicerad 2015-05-27 22:52:54

FAA-dokumentet AC 36-3H skickades av Flygande Veteraner till Swedavia på Bromma i juli 2013 så bullernivån på 85 dB(A) borde inte vara någon hemlighet för Swedavia - om man inte har slarvat bort dokumentet förstås. Jag kanske ska skicka det igen ?

Postat av: F

Publicerad 2015-05-28 09:26:46

Varför inte, Janne? Det kan ju inte skada i all fall. Uppenbarligen har de antagligen inte brytt sig om att kolla upp hur det ligger till med bullervärden för DC-3.

Postat av: F

Publicerad 2015-06-01 11:39:48

Det har hintats att Swedavias stoppande av Daisy på Bromma beror på att miljöförvaltningen i Stockholm som kräver "verifiering av bullervärden". Efter genomgång av korrespondens så framkommer det att så ligger det inte till: Miljöförvaltningen har inte sagt något om Daisy - ALLT handlar om RJ85 och RJ100 som opereras av Malmö Aviation.

Så det är än mer märkligt att Swedavia behandlar Flygande Veteraner och Daisy på detta vis!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela