Arlandasamlingarna - Quo Vadis?
Ödestimmen närmar sig för en stor del av vårt flyghistoriska arv - jag tänker på Arlandasamlingarna. Efter decennier av utredningar, debatter och försök att få till ett nationellt civilt luftfartsmuseum går man nu ut på upploppet (Det ska dock påpekas att det fanns en museiverksamhet under en period kallad Arlanda Aerospace Expo, men denna stiftelse likviderades 2001.). I slutet av denna månaden ska tre orter göra varsin föredragning för Trafikverkets utredare, Hans Rode. Platserna som ska tala för sig är Arlanda, Skavsta och Siljansnäs. Efter det ska Trafikverket värdera förslagen och i mars lämna ett förslag till Näringsdepartementet. Meningen är sedan att ett regeringsbeslut ska fattas innan sommaren. Läs mer om Trafikverkets utredning om ett civilt flygmuseum.
Man kanske frågar sig varför samlingarna inte kan vara kvar i den byggnad som uppfördes för detta ändamål för cirka 30 år sedan? Egentligen gör jag det också, men redan i början av 80-talet var magasinsbyggnaden egentligen endast en temporär lösning. Sedan dess har dåvarande huvudmannen för samlingarna, statliga Luftfartsverket, ombildats. Ägare och drivare av Arlanda numera är Swedavia och detta statliga bolag vill göra något annat med fastigheten än att hålla en stor kulturgärning igång. En uppsägning till årskiftet 2012/2013 har flyttats fram till den siste mars. Sedan spörs det på vad som denna runda med föredragningar, utvärderingar och förslag kommer fram till, om det ska bli ytterligare uppskov...
En omfattande gallring av samlingen är anbefald. Man undrar vad som ska bort och vad som händer med dessa föremål. De som ska vara kvar ska har speciell kulturhistoriskt värde, men vem och vilka ska värdera? Med tanke på hur man inom museivärlden värderade Viggen-prototyp 37-1 så blir man ju livrädd. Och om man inte kan vara kvar på Arlanda, vad ska då till exempel hända med Caravelle SE-DAF? Argumenten "man kan inte spara på allt" hör inte hit när det handlar om objekt som sedan länge har ställts av för bevarande, som just Caravellen. Men det känns som skrotningshotet nu ligger tungt över SE-DAF.
På Skavsta finns en byggnad "ledig" som kan anpassas för samlingarna. Sedan gäller det att transportera dit föremålen (jag nämnde Caravellen...). Gallringen oroar mig som sagt också, vissa objekt som är hembyggen och svartbyggen kan antagligen gissningsvis hamna i Siljansnäs. Vad mer riskerar att försvinna?
Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) har måhända gjort bort sig rejält i ärendet Viggen-prototyp 37-1 men vad det gäller Arlandasamlingarna har man haft en mer aktiv och utåtriktad roll. Läs följande angående föreningens ståndpunkt i frågan och denna artikel från augusti författad av ordföranden.
Jag skrev en del om Arlandasamlingarna i inlägget Flyg är kultur - 2 i april förra året, detta efter publiceringen av Trafikverkets utredning Ansvar och utveckling - En långsiktig lösning för kulturhistoriskt värdefulla samlingar inom transportområdet. Då var förslaget att flytta till Skavsta...