Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Firefly igen - 2

Publicerad 2012-11-05 13:33:00 i Propulärkultur,

 
Trygve gjorde mig uppmärksam på dessa bilder föreställande ett par av Svensk Flygtjänst AB:s Fairey Firefly på en flygplats i Västtyskland (Hamburg?). Totalt använde Svensk Flygtjänst 19 stycken Firefly för målbogsering mellan 1949-63, och det - som synes - inte bara i Sverige. Jag tror att bilderna, vilka kommer ur Waldemar Winklers samlingar, är tagna något år in på 60-talet. Flygplanet närmast på den övre bilden verkar vara SE-CAW. Det behöver ingen närmare presentation för er som följt bloggen...
 
 
Bakom taxar SE-BRG. Det man slås av är att båda dessa Firefly en gång fanns bevarade hos svenska flygmuseer. SE-BRG tillhörde Arlandasamlingarna och SE-CAW fanns hos flygvapenmuseum - numera är båda borta.
 
Läs det tidigare inlägget Firefly igen - 1. Det finns ett gäng länkar där och möjlighet att fördjupa sig i Firefly-problematiken. Faktum är att det inte heller är helt orelaterat till gårdagens inlägg.
 

Kommentarer

Postat av: Håkan

Publicerad 2012-11-05 17:47:51

Hej,

Tycker inte att SE-CAW är lika upprörande som 37-1. Se-CAW har flyttats runt och ingen har någonsin (från officiellt håll) brytt sig om den. Nu kommer den iallafall att bli restaurerad och man kan se den (och den tillhör fortfarande Flygvapenmuseet). SE-CAW är nästa lika korkat som behandlingen av Macchi M.7:an - enda exemplaret i världen och som man nu har förrådsställt så att de kan elda upp den när den blir i för dåligt skick...den passade väl inte in i "gerilla-stickningen"!
37-1 däremot är bara ren idioti!

mvh/Håkan

Postat av: F

Publicerad 2012-11-06 07:34:50

Håller med att förfarandet med Viggenprototypen 37-1 är en klass för sig. Det är det första tillfället som det blivit känt (i efterhand) att FVM destruerat ett objekt som har ett betydande kulturhistoriskt värde. Dags för en juridisk värdering. Kan det anses som kriminellt?

Firefly SE-CAW: Att ingen från officiellt håll inte bryr sig betyder inte att inte andra bryr sig. Jag skrek till redan hösten 2005 vad som var på gång (deponering av sista exemplaret i Danmark), med det var tydligen för döva öron. Så skulle man (FVM, SFF etc) lära av det....men gjorde man det?

Det är hög tid att börja sammanställa listan "Svenskt Flyghistoriskt Arv" där man K-märker och fredar objekt, civila som militära. Se inlägget http://lae.blogg.se/2012/february/flyg-ar-kultur.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela