Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flyg är kultur! - 2

Publicerad 2012-04-23 19:55:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Förra veckan publicerades Trafikverkets utredning Ansvar och utveckling - En långsiktig lösning för kulturhistoriskt värdefulla samlingar inom transportområdet. Det finns en hel del rörande flyg på de 63 sidorna. Läs och begrunda.

Det måste helt klart ses som väldigt positivt att man inom det offentliga äntligen visar intresse för problemet med bevarandet av vår (flygiska) kulturhistoriska skatt, även den civila. I och med denna utredning har man även erkänt att Flyg är kultur. Hur går vi nu vidare och får det möjligt att k-märka luftfartyg? Läs det tidigare inlägget Flyg är kultur! - 1.

Bland det viktigaste som framkommer i utredningen är vikten av en långsiktig lösning för de så kallade Arlandasamlingarna. Dessa föreslås flyttas till Skavsta.



Fraktterminalen på Skavsta är den aktuella tänkta placeringen. Arbetet med att få till denna lösning har hållit på under ett par år. Här är ett knippe bilder från ett besök hos samlingarna i november 2009 - de föreslås överföras från luftfartsverket till "Kulturdepartementets ansvarsområde för ett ökat skydd av kulturarvet".



Vi får väl se vad det blir med denna eventuella nya myndighet. Det kan också tänkas att man lägger in verksamheten under Statens Maritima museer, som då byter namn, eller samordnar med Tekniska museet.



Jag hoppas att man kan förstå att begreppet "civilflyg" är betydligt mer mångfacetterat än "militärflyg" (Tänk bara på ägare, opereratör etc). Återigen, civilflyg är uppdelat i två delar: trafikflyg och allmänflyg (General Aviation). Förståelsen för det senare är viktigt och inget som varken myndigheter, eller ens folk i allmänhet, kanske riktigt har landat med. Det är i denna sfär som civilflyget är just så mångfacetterad - inte så konstigt egentligen: Det som inte är trafikflyg hamnar här, det är ju flyg i allmänhet. Och som jag uttryckte det tidigare:

Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.

Så glöm inte bort förutsättningen allmänflyget. Detta gäller när man bygger nya museer, likaså i dagens samhälle i överhuvudtaget. Det gäller att sprida förståelse, att synas, och det för en bredare publik. Rädda kulturarvet vi har och fortsätt bygga vidare. Hitta nya grepp. Till exempel, varför inte nästa påsk ställa ut Check'Er Tail på Elmia? Eller SE-BIX?
En viktig drivkraft som aldrig kan underskattas är entusiasterna och det gäller att hitta fler. Kultur föder kultur och ger fler som kan ta hand om vårt kulturarv, inte bara den del som nu kan komma under statligt beskydd. Det finns mycket utanför också. Flygkultur åt folket!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-04-23 21:56:09

Gott skrivet F !



Tummen upp.



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-04-24 07:51:05

Tack, M! :)

Postat av: F

Publicerad 2012-04-25 13:00:12

Synd att det bara verka vara du o jag, M, som reagerar på detta inlägget. Hoppades på mer respons :/

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-04-25 19:27:53

Att reaktionerna på inlägget uteblir beror förmodligen på att den s k "utredningen" bedöms som byråkratisk "bullshit" eller som man också säger; "mycket snack och lite verkstad"...

Det återstår att se vad det hela mynnar ut i? Förutom bloggistens ihärdiga strävan verkar engagemanget för den goda saken helt dött bland de som kallar sig flyghistoriker och kända flyghistoriska organisationer...

Postat av: F

Publicerad 2012-04-25 22:54:17

Äntligen! Weiron! :)



Håller i grund och botten med dig, det känns rätt...dött. Jag försöker att ta fasta på det indirekta erkännadet av statsmakten - att flyg är kultur (och även civilt!). Det handlar om kulturarvet och jag vill inte stanna vid det som står på museum. Det finns ett omfattande "levande" kulturarv därute, likaså projekt och sånt som bara ligger i privat förvar. Jag har tidigare flaggat för behovet av en snar inventering, mycket håller på att försvinna utomlands. Det gäller att få folk att förstå, att vara stolta ägare (operatörer) av vårt "flygiska" kulturarv...samt få det erkännande som verkligen är skäligt från myndigheterna. När de nu kommit fram till att flyg är kultur så ska man ta fasta på det. Nu kopplar vi grepp vad det gäller k-märkning av luftfartyg tycker jag. Vore kul att vet hur det arbetet går....

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-05-17 11:40:09

Ett stort problem är att det är många som tycker men få som gör något. Just nu går det för var och en att svara på TSL avgiftsremiss - och hitta bra argument för att TS ska kunna gå runt de regeringsdirektiv om huvudprincipen ".. att varje enskild tillståndshavare eller sökande ska betala den avgift som motsvarar de kostnader som ärendet genererar hos myndigheten". Problemet är att TS (numera) betraktar KOLLEKTIVET privat luftfart som sökande/tillståndshavare och man får betala sin del av kollektivets kostnader. Förr fanns det ju lägre kostnader för veteranflygplan och amatörbyggen, lägre kostnader som kunde motiveras.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela