Flyg är kultur! - 2
Förra veckan publicerades Trafikverkets utredning Ansvar och utveckling - En långsiktig lösning för kulturhistoriskt värdefulla samlingar inom transportområdet. Det finns en hel del rörande flyg på de 63 sidorna. Läs och begrunda.
Det måste helt klart ses som väldigt positivt att man inom det offentliga äntligen visar intresse för problemet med bevarandet av vår (flygiska) kulturhistoriska skatt, även den civila. I och med denna utredning har man även erkänt att Flyg är kultur. Hur går vi nu vidare och får det möjligt att k-märka luftfartyg? Läs det tidigare inlägget Flyg är kultur! - 1.
Bland det viktigaste som framkommer i utredningen är vikten av en långsiktig lösning för de så kallade Arlandasamlingarna. Dessa föreslås flyttas till Skavsta.
Fraktterminalen på Skavsta är den aktuella tänkta placeringen. Arbetet med att få till denna lösning har hållit på under ett par år. Här är ett knippe bilder från ett besök hos samlingarna i november 2009 - de föreslås överföras från luftfartsverket till "Kulturdepartementets ansvarsområde för ett ökat skydd av kulturarvet".
Vi får väl se vad det blir med denna eventuella nya myndighet. Det kan också tänkas att man lägger in verksamheten under Statens Maritima museer, som då byter namn, eller samordnar med Tekniska museet.
Jag hoppas att man kan förstå att begreppet "civilflyg" är betydligt mer mångfacetterat än "militärflyg" (Tänk bara på ägare, opereratör etc). Återigen, civilflyg är uppdelat i två delar: trafikflyg och allmänflyg (General Aviation). Förståelsen för det senare är viktigt och inget som varken myndigheter, eller ens folk i allmänhet, kanske riktigt har landat med. Det är i denna sfär som civilflyget är just så mångfacetterad - inte så konstigt egentligen: Det som inte är trafikflyg hamnar här, det är ju flyg i allmänhet. Och som jag uttryckte det tidigare:
Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.
Så glöm inte bort förutsättningen allmänflyget. Detta gäller när man bygger nya museer, likaså i dagens samhälle i överhuvudtaget. Det gäller att sprida förståelse, att synas, och det för en bredare publik. Rädda kulturarvet vi har och fortsätt bygga vidare. Hitta nya grepp. Till exempel, varför inte nästa påsk ställa ut Check'Er Tail på Elmia? Eller SE-BIX?
En viktig drivkraft som aldrig kan underskattas är entusiasterna och det gäller att hitta fler. Kultur föder kultur och ger fler som kan ta hand om vårt kulturarv, inte bara den del som nu kan komma under statligt beskydd. Det finns mycket utanför också. Flygkultur åt folket!