Avro Avian IV SE-ADT
Avro Avian IV G-AAHD startar någonstans i vårt avlånga land 1933. Planet blev senare samma år omregistrerat till SE-ADT. Bilden kommer via Inge Ahlin.
Här är ytterligare ett exempel på ett flygplans olika skepnader genom åren: SE-ADT, en Avro 594 Avian IV. Tillverkningsnummer var R3/CN/318 och planet som rullade ut från fabriken i Manchester 1929 med den engelska registreringen G-AAHD. Så här står det i Air-Britains Avian-file:
Regd G-AAHD [CofR 1979] 5.29 to AV Roe & Co Ltd. CofA 2033 issued 17.5.29. Regd [CofR 2336] 11.29 to Norman A Brett, Drayton, Norwich. Regd [CofR 3616] 2.32 to Henlys Ltd. Regd [CofR 3830] 1.7.32 to Hubert Bertinck Chantrey, London W2 (based Heston). CofA lapsed 11.2.34. Regn cld as sold abroad [undated].
33-08-05 registrerades planet som SE-ADT på Sven Svensson, Tärna. G-AAHD hade tidigare ferryflugits London - Paris - Strassburg - Kassel - Hannover - Hamburg - Malmö - Tärna av Svensson och Torsten Scheutz.
Ny ägare 34-07-12; flygingenjör Leonid Schiptjenko, Malmö (med andra ord Marina Schiptjenkos far), som 36-02-25 sålde till Hans "Orsa-Pelle" Peterson, Orsa. Flygplanet disponderades av Orsa flygklubb och (åtminstone) 1938 användes det försett med pontoner.
42-11-18, ny ägare: Sture Zetterblom, Stockholm, som påföljande år lät flygplanet få ett helt nytt utseende. Det modifierades av F:a Flygservice på Lilla Essingen och fick en inverterad motor (en 120 hästars Gipsy III istället för Cirrus Mk. III på 88 hästar) och täckt kabin.
44-03-03 noterades Allen Widman, Stockholm, som ägare. Så här kan man läsa på en intressant site:
Under 1944 köptes planet av Allen Widman, som bland annat använde den för målflygningar för försvaret. Den 20 april 1947 slogs landningsställ och en vinge sönder vid en hård landning. Orsak var att vinden vände i landningens slutskede. Herr Widman förvarade planet på olika ställen under dom följande åren.
I början på 70-talet fick Arlandagruppen tips om flygplanet. Det spårades till ett båtvarv utanför Södertälje och var då i dåligt skick. Efter att Luftfartsverkets representant hade förhandlat kunde Widman tänka sig att deponera flygplanet, men motor och baldakintank skulle han ha kvar för ett isslädeprojekt.
Här följer några bilder från Arlandagruppens renoveringsarbete.
Det är Lia har tagit dessa tre bilder, den översta knäpptes den 6 mars 1974.
SE-ADT avregisterades 54-12-01 och överfördes, som nämnt, till Arlandasamlingarna 1972. Så här står det beskrivet på Arlanda Flygmuseums Vänners site:
I början av 1970-talet fick Arlandagruppen nys om planet och efter förhandlingar med Widman fick gruppen löfte om att renovera planet. När Widman fick se resultatet så donerade han maskinen till Arlanda-samlingarna. SE-ADT har renoverats och hänger för närvarande i Arlanda stad.
Och där knäppte jag nedersta bilden i vintras.