Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flyg är kultur! - 3

Publicerad 2012-11-25 14:49:00 i Allmänt,

 
Skrotningen av Viggenprototypen 37-1, som har föranlett en bloggföljetong, gör att frågan om K-märkning av flyghistorisk signifikant materiel åter kommer upp på bordet. Hur ska vi göra för att slippa hamna i ett liknande läge igen?
 
Som jag ser det: En lista där man fredar objekt, civila och militära, måste till. Det spelar ingen roll om objektet till exempel skulle stå på flygvapenmuseum men ändå inte ha använts militärt: Har det klassats tillhöra Svenskt Flyghistoriskt Arv är det fredat! Man ska inte kunna skicka föremål till skroten lika enkelt som man gjorde med 37-1. Eller deponera ett "sista exemplar" till utlandet...
 
 

Dessutom anser jag att även objekt upptagna i Svenskt Flyghistoriskt Arv mycket väl kan vara flygande. Finns ingen anledning att stanna vid markbundna föremål. Tvärtom, om det anses som förenligt med saken så borde det uppmuntras. Att hålla vår kulturhistoria levande och flygande väcker intresse och därmed förståelse samt förhoppningsvis fascination.

 

Min spontana idé är att man skulle kunna utgå från de statuter som man använt när man utsett museiobjekt till riksexemplar, omarbeta dessa till detta nya ändamål. Objekt som har taggats Svenskt Flyghistoriskt Arv skulle kunna anses som K-märkta, eller vara i ett slag förstadie...eller både och. Om K-märkning har jag skrivit tidigare, läs inläggen Flyg är kultur! - 1 och Flyg är kultur! - 2.

 
På sätt och vis skulle det förhoppningsvis gå att sy ihop allt detta i på samma lista? Det brådskar, det finns självklara objekt som far illa idag. De är ofta utsatta för väder och vind, som i sin tur kan bero på år av dåligt underhåll utifrån ett på fyrkantigt perspektiv hos någon myndighet/museum. Sedan finns det objekt som är ett med platsen, som borde ligga kvar.

Frågan är hur och vem/vilka ska ta hand om förteckningen Svenskt Flyghistoriskt Arv? Flyghistoriska Akademien? Svensk Flyghistorisk Förening? EAA? Eller en ny för ändamålet skapad sammanslutning? Redan tidigare har det sneglats åt förlagan British Aviation Preservation Council.
 
Dags för inventering och rädda - såväl som promota - vårt flyghistoriska arv. Syns man inte, finns man inte. Hur går vi vidare?

Kommentarer

Postat av: dykarn

Publicerad 2012-11-25 15:03:59

Sicken underbar ide.Go for it

Postat av: ESGB

Publicerad 2012-11-25 15:44:40

Ja inte kan det bli tal om att SFF skulle få blanda sej i dylik lista! :-(

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-11-25 17:25:02

En intressant och välgrundad frågeställning men från tanke till ambition och "den slutliga lösningen" synes vägen lång. FVM är, åtminstone med nuvarande inkompetenta ledning, diskvalificerad och så även SFF i fråga om skrotningen av 37-1 företrädd av dess ordförande...
Vad är Flyghistoriska Akademin för något? Jag har aldrig hört talas om att det finns en sådan... och vilka sitter isåfall på de olika "stolarna"...?
Flyghistoriska Rådet har jag dock hört talas om men det är ju inte heller särskilt kompetent i dessa frågor med en titt i "backspegeln"...

undrar en något förvirrad Weiron Carlsson

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-11-25 19:39:47

Ursäkta att jag åter är på banan! Läste nyss på SFF-forum bloggistens raka fråga, och SFF:s ordförades svar med referens till ICOM:s etiska regler. Det är OK men inlägget är undertecknat SFF styrelse den 25 november, dvs idag,och det är högst osannolikt att styrelsen i dag (2012-11-25) haft möte för att besluta och sanktionera ordförandens, och därmed SFF:s officiella hållning i frågan. Stieg Ingvarsson borde skämmas - eller än hellre avgå som ordförande och talesman för Sveriges flyghistoriker!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-11-25 20:06:37

Weiron, Den Flyghistoriska akademin är ett nytt namn på det Flyghistoriska Rådet och inget annat.

Jag håller med bloggisten till fullo men det är ett långt och hårt arbete som väntar.

Postat av: Martin

Publicerad 2012-11-26 22:37:13

MFI-9, samtliga maskiner i livet borde upp på listan...

;-)

/M

Postat av: F

Publicerad 2012-11-27 14:39:20

Sant, Håkan. Det är ett jättejobb som väntar. Men tanken är att komma igång nu med förteckna objekt i Svensk Flyghistoriskt Arv (SFA) och parallellt fortsätta jobba med frågan om K-märkning samt dess premisser.

Mer tankar och funderingar kring detta? Hur skulle man kunna driva projektet SFA? Myndigheter, organisationer etc som kan stötta?

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-11-27 20:02:38

Och glöm inte alla äldre segelflygkärror.
Bergfalke som utgjorde ryggraden i segelflyget.
En gång fanns det väl över hundra, hur många återstår idag?
Jag såg i alla fall en på Vängsö i sommras, men de blir färre.
Likaså med ka-8.

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-11-28 08:59:25

En fråga som dyker upp i huvudet: vet man på en höft hur dagens ägare till dessa SFA-objekt ställer sig till tanken på ett dylikt register? Om alla/de flesta är positiva så har man mycket vunnet, men om...

Finns det stöd att hämta från utlandet, liknande register? Går det att hitta något i EU-djungeln som hjälper till?

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-11-30 22:18:27

Börjar med 3 förslag: SE-AHG, SE-AHC och SE-AUF.

Svar: Av dessa kan jag tänka mig SE-AHC :)
Lazerjesus

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-12-01 02:56:34

Convairen på bilden leder osökt till en lösning på vad man borde göra av SE-CCX som står och hotas av skrotdöden även hon. Naturligtvis borde hon göras fin och ställas upp på rampen med tidsenlig stagg och rampfordon under ett väl tilltaget transparent tak nedanför tornet/Utanför gamla avgångshallen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela