Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

The Battle Of Säve - 27

Publicerad 2016-11-17 23:34:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Häromdagen tog jag återigen upp nedmonteringen av trafikflygplatsen Säve och vad det ställer till med för problem. För ett tag sedan övertog Serneke Group flygplatsen från statliga Swedavia, detta efter en i högsta grad märklig historia där den dömdes ut på mycket diskutabla grunder.

Från The Battle Of Säve - 25:

Swedavia valde som sagt att sälja Säve flygplats till Serneke Group AB. Swedavia såg till i kontraktet att det inte skulle vara en trafikflygplats som överlämnades.Till exempel skulle bana 01/19, som är två kilometer lång, kortas ner till 1200 meter.  



Ovanstående bild är saxad ur en anmälan om ny miljöfarlig verksamhet på Säve flygplats. Den är ställd till Göteborgs Stad och gjord av China-European Vehicle Technology AB (CEVT) samt diarieförd 2016-09-12.

Att det fanns planer för en testbana för nya bilar i söder är inte överraskande, det var känt. Vissa intressenter på flygplatsen har haft dialog med Serneke Group där detta har omtalats. Fast frågan är om man har i dessa diskussioner kört med öppna kort? En High speed track har tillkommit på den del som i andra sammanhang sagts ska vara kvar av Bana 01/19 för flygändamål!

Jag har haft indikationer att det var sagt från början att man skulle behålla Bana 01/19 från taxibana A och norrut. Nu har man alltså ändrat sig, och det rätt kapitalt. Alternativt var det bara ett spel för galleriet (?).

Det kanske är mer befogat tro att det faktiskt kan vara just ett spel för galleriet, mer än man då - i den skrivande stunden - trodde. För ett par dagar sedan fick jag ta del av uppgifter på att CEVT har för avsikt att förvärva hela flygplatsen och då endast använda den som testbana. Dessa uppgifter är mycket tillförlitliga. CEVT planerar vidare att i sinom tid flytta hela sin verksamhet till Säve.

Man noterar att i den citerade texten ovan att det var CEVT som inkom med Anmälan om ny miljöfarlig verksamhet och inte markägaren Serneke Group. Den finns tillgänglig för dig att läsa här.

I det sammanhanget kan det vara läge att visa följande bild tagen torsdagen den 17 november - staketen är redan på plats.

 
Många har undrat varför det har varit så tyst från politiskt håll i Göteborg rörande Swedavias och Sernekes hanterande av Säve på senare tid. Här är nog förklaringen: Man vill inte äventyra CEVT:s etablering och kommande övertagande av Säve-området. "Locket på" med andra ord. Jag förstår tyvärr varför Göteborg har det rykte som det har...

Ett litet sidospår: Det behöver inte finnas en koppling, men man kan för övrigt inte undgå att notera nedanstående...
 
I denna tid som genomsyras av "kvartalsrapportsperspektivet" kan det vara klokt att påminna om varför man antog en lösning med två flygplatser, efter nedläggningen av Torslanda i slutet av 70-talet. Det handlade nämligen inte bara om att fördela på tung- och lättare civil luftfart på varsin flygplats. När Säve väl hade blivit uppgraderad till trafikflygplats kunde den vara alternativflygplats för större delen av trafiken som gick till Landvetter. Vädret har alltid varit ett stort problem för Landvetter och Säve har bättre statistik när det gäller just den biten. Detta var anledningar som de som tog besluten hade klart för sig: Man agerade långsiktigt och förnuftigt, för Göteborgs och landets bästa. Bättre inflygningshjälpmedel på Landvetter är nu svaret från Swedavia, men det kommer inte att räcka. Redundans, sa Bill. Redundans, sa Bull - och det är ingen bull shit...

Sedan finns stora miljövinster med att ha Säve som trafikflygplats. Hur det hänger ihop kan läsas här.

Som tidigare sagt: En stor anledning till att Luftfartsverket en gång i tiden gick in som delägare i Säve flygplats, var att säkerställa att tillgängheten till rikets andra stad inte äventyrades utifall Landvetters enda bana, av en eller annan orsak, var blockerad. Det kunde (kan) till exempel vara beroende på väder, havererade flygplan eller terrorhot...eller ännu värre; terrorattentat. Sedan kom Swedavia ärva denna ägarandel, men knappast insikten...

Allt börjar med en för slapphänt och ogenomtänkt uppdragsbeskrivning samt styrning av Swedavia, den förre ägaren av Säve flygplats.

Swedavia hade enligt avtalet rätt att lösa ut Göteborgs stad och Volvo ur "Sävebolaget", detta enligt en klausul som tillkommit när Luftfartsverket (i sin dåvarande form) hade kommit med som delägare. Det som från början var tänkt som något som skulle säkerställa driften, såg istället till att det som hände var det fullständigt motsatta.

 
Var är rösten i FlygSverige som tar upp denna diskussion med berörda myndigheter, departement och ministrar när det verkligen behövs? Som nu! Bransch-/lobbyistorganisationen Svenskt Flyg hanterar endast vad vad som ingår i sina drygt dussin medlemmars intressen och bland dessa finns Swedavia. Räkna inte med Svenskt Flyg, man är inte vad man heter och borde döpas om så det framgår vilkas intressen man företräder. Så på vem/vad faller det på att ta upp problemet på rätt nivå? Riksintresset Säve flygplats är hotat. Hallå Trafikverket, hallå infrastrukturministern, hallå Försvarsmakten. Hallå..!
 
En sak ska dock övervägas: Nästa gång ett ambulansflygplan inte kan nå Göteborg på grund av att Landvetter med sin enda bana är stängd - och Säve inte längre tillgängligt - borde en anmälan gå direkt till Socialstyrelsen. En Lex Säve Maria borde vara på sin plats.

Det gäller att vara rädd om en flygplats som Säve. Idag skulle något liknande knappast kunna anläggas. Vi kan inte komma om några år och säga att vi behöver en flygplats till i Göteborg, och sen ska det trollas. Man kan likna det med vad som händer på Gotland - Försvaret la ner sin verksamhet på Gotland och sålde P 18 för cirka tio år sedan, och nu måste man bygga ett helt nytt garnisonskomplex...

Säve flygplats behövs - det är uppenbart
!

Kommentarer

Postat av: Anders

Publicerad 2016-11-18 10:05:31

Ja och nu i förra veckan fick flygambulansen flera gånger gå till Säve bara för att landvetter hade dimmat igen.

Postat av: anders thern-guldbrandsen

Publicerad 2016-11-18 11:02:33

TACK !!

Då är jag inte ensam i detta. Jag har många ggr tänkt o ge upp. Då jag fått påhopp utav vissa potentaer. Men jag ska fn i mig rota fram allt om denna ruttna affär
ATG

Postat av: Weiron

Publicerad 2016-11-18 15:53:47

Här och var i det allmänna rummet och även annorstädes hör man allt oftare -"Vart är det här landet på väg, och vad är det för politiker vi har ?". Svaret är oftast "de vi förtjänar!"
Jag undrar nu vad som händer med Blue Chip´s relativt nybyggda hangar sedan företaget nu läggs ned? Och vad händer med de gamla historiska berghangarerna och flygverkstaden i gamla 6:ans lokaler? Och naturligtvis undras hur det framgent kommer att gå för Aeroseum - Nordens största flygupplevelsecenter?? Inga mer Air Shows... Inga Heli Meet, och man lär inte enligt marknadsföringen kunna locka med att se flygplan starta och landa...
Nu får man köra vidare med "Smyckemässor" och "Barnens flyghelg" där knattingarna kan åka brandbil mot extra avgift eller köras runt i ett gammalt HKP 4-vrak...
Kanske dags att man modifierar konceptet och lever upp till epitetet "Hisingens tivoli"...
Till flydda tider går min tanke ack så gärna...
/WC

Postat av: erik

Publicerad 2016-11-19 10:05:12

ÖBs bedömning borde även göra skillnad för Säve! http://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-om-hotet-svenska-forsvaret-maste-starkas/

Postat av: mrcole

Publicerad 2016-11-21 09:38:17

Det ser ju onekligen inget vidare ljust ut. Frågan är om man inte skulle kunna använda bana 04/22 för allmänflyget framöver. Den ligger åtminstone delvis utanför det planerade området för testbanan, och ägdes väl inte av swedavia?

Svar: Frågan är om Volvo - som äger marken - vill det. Och vidare; man måste ta sig dit också, vilket betyder att man då måste taxa igenom CEVTs testbana.
Lazerjesus

Postat av: mrcole

Publicerad 2016-11-21 10:10:05

Att ta sej dit är inga problem. Man kan komma in på den sidan också, via t.ex Aeroseum.

Svar: Men större delen av Göteborgs allmänflyg har sina faciliteter på andra sidan och 01/19 skär igenom accessen från det hållet. I så fall måste man flytta hela rasket.
Lazerjesus

Postat av: F

Publicerad 2016-11-22 19:21:45

För några dagar sedan skickades en förfrågan rörande status av riksintresset Säve flygplats. Den har gått fram:

Trafikverket har mottagit ditt meddelande.
Vi återkommer med ett svar på ditt ärende.

Postat av: Gbg

Publicerad 2016-11-23 18:34:20

Hela landet läggs ju ner så jag förvånas inte över att Säve flygplats går samma öde till mötes. Hejdå "gamla" Sverige, hej U-landet och bananrepubliken Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela