The Battle Of Säve - 27
Från The Battle Of Säve - 25:
Swedavia valde som sagt att sälja Säve flygplats till Serneke Group AB. Swedavia såg till i kontraktet att det inte skulle vara en trafikflygplats som överlämnades.Till exempel skulle bana 01/19, som är två kilometer lång, kortas ner till 1200 meter.
Ovanstående bild är saxad ur en anmälan om ny miljöfarlig verksamhet på Säve flygplats. Den är ställd till Göteborgs Stad och gjord av China-European Vehicle Technology AB (CEVT) samt diarieförd 2016-09-12.
Att det fanns planer för en testbana för nya bilar i söder är inte överraskande, det var känt. Vissa intressenter på flygplatsen har haft dialog med Serneke Group där detta har omtalats. Fast frågan är om man har i dessa diskussioner kört med öppna kort? En High speed track har tillkommit på den del som i andra sammanhang sagts ska vara kvar av Bana 01/19 för flygändamål!
Jag har haft indikationer att det var sagt från början att man skulle behålla Bana 01/19 från taxibana A och norrut. Nu har man alltså ändrat sig, och det rätt kapitalt. Alternativt var det bara ett spel för galleriet (?).
Det kanske är mer befogat tro att det faktiskt kan vara just ett spel för galleriet, mer än man då - i den skrivande stunden - trodde. För ett par dagar sedan fick jag ta del av uppgifter på att CEVT har för avsikt att förvärva hela flygplatsen och då endast använda den som testbana. Dessa uppgifter är mycket tillförlitliga. CEVT planerar vidare att i sinom tid flytta hela sin verksamhet till Säve.
Man noterar att i den citerade texten ovan att det var CEVT som inkom med Anmälan om ny miljöfarlig verksamhet och inte markägaren Serneke Group. Den finns tillgänglig för dig att läsa här.
I det sammanhanget kan det vara läge att visa följande bild tagen torsdagen den 17 november - staketen är redan på plats.
Ett litet sidospår: Det behöver inte finnas en koppling, men man kan för övrigt inte undgå att notera nedanstående...
Sedan finns stora miljövinster med att ha Säve som trafikflygplats. Hur det hänger ihop kan läsas här.
Som tidigare sagt: En stor anledning till att Luftfartsverket en gång i tiden gick in som delägare i Säve flygplats, var att säkerställa att tillgängheten till rikets andra stad inte äventyrades utifall Landvetters enda bana, av en eller annan orsak, var blockerad. Det kunde (kan) till exempel vara beroende på väder, havererade flygplan eller terrorhot...eller ännu värre; terrorattentat. Sedan kom Swedavia ärva denna ägarandel, men knappast insikten...
Allt börjar med en för slapphänt och ogenomtänkt uppdragsbeskrivning samt styrning av Swedavia, den förre ägaren av Säve flygplats.
Swedavia hade enligt avtalet rätt att lösa ut Göteborgs stad och Volvo ur "Sävebolaget", detta enligt en klausul som tillkommit när Luftfartsverket (i sin dåvarande form) hade kommit med som delägare. Det som från början var tänkt som något som skulle säkerställa driften, såg istället till att det som hände var det fullständigt motsatta.
En sak ska dock övervägas: Nästa gång ett ambulansflygplan inte kan nå Göteborg på grund av att Landvetter med sin enda bana är stängd - och Säve inte längre tillgängligt - borde en anmälan gå direkt till Socialstyrelsen. En Lex Säve Maria borde vara på sin plats.
Det gäller att vara rädd om en flygplats som Säve. Idag skulle något liknande knappast kunna anläggas. Vi kan inte komma om några år och säga att vi behöver en flygplats till i Göteborg, och sen ska det trollas. Man kan likna det med vad som händer på Gotland - Försvaret la ner sin verksamhet på Gotland och sålde P 18 för cirka tio år sedan, och nu måste man bygga ett helt nytt garnisonskomplex...
Säve flygplats behövs - det är uppenbart!