The Battle Of Säve - 23
Idag har det tillkännagivits att Serneke Group har övertagit Säve flygplats från Swedavia. Affären är alltså i hamn och båda parter har kommit med pressreleaser. Swedavia inleder sin med ett citat:
– Det känns bra att vi fått ett avtal på plats som dels säkrar en fortsatt möjlighet för samhällsflyget och allmänflyget att verka och som ger möjligheter att utveckla området för framtiden, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport som varit Swedavias representant i affären.
Sedan augusti 2015 har Swedavia och Serneke haft ett intentionsavtal om ett övertagande av Säve. I det avtal som nu slutits utfäster sig köparen att driva sin verksamhet på Säve flygplats på ett sätt som medger att 112-flygverksamheten i åtminstone en femtonårsperiod kan fortsätta att bedrivas på platsen.
Läs hela Swedavias pressrelease här.
Saxar även ett citat och en bit från Sernekes pressrelease:
- Vi vill behålla allmänflyget samt 112-verksamheten och samtidigt ta vara på all den outnyttjade markyta som finns och skapa ett levande område som attraherar såväl allmänhet som företag och verksamheter, säger Ola Serneke, VD Serneke Group.
Sernekes vision är att skapa ett centra för fordonsutveckling med testbanor, laboratorium, försäljning och bilprovning kombinerat med ett upplevelsecentrum med ett välutvecklat evenemangsstråk. Som komplement till den befintliga skjutbanan, ridskolan och Aeroseum utvärderar Serneke också möjligheten att bygga bland annat motorstadium med STCC bana, upplevelse- och äventyrsbad, utbildningslokaler, hotell och outdoor-verksamheter.
Initialt tar Serneke rollen som fastighetsägare och driften av flygplatsen säkerställs av Swedavia fram till den 1 februari 2017. Efter detta datum kommer driften av flygplatsen att ske i samarbete med aktörerna på plats. Den exakta utformningen kommer att bestämmas under sommaren och hösten i samråd med dagens flygplatsledning och Transportstyrelsen.
Läs hela pressreleasen här.
Det absolut viktigaste är att Swedavia nu är ute ur bilden. Vad jag har förstått så har denna process inte varit helt lätt, det finns en hel del att säga om det statliga bolagets företrädares hanterande ärendet. Men med tiden lär detta komma fram...
Det är många frågetecken kvar och jag vill dock inte riktigt än "ropa hej". Ser det bättre eller sämre ut nådå? Bättre. Men det finns saker att jobba med - Göteborg behöver två trafikflygplatser och en säkerställd allmänflygplats Så jag antar att man kommer få anledning att återkomma i frågan...