Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 18

Publicerad 2016-01-10 18:55:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Jag har medvetet legat lite lågt rörande Säve de senaste månaderna, har velat försöka få ett grepp på vad den tilltänkte köparen Serneke Group har haft i kikaren. I början av december nåddes jag av ryktet att man planerade uppföra en betongfabrik på flygplatsens område. Sedan fick jag information om att Fastighetskontoret i Göteborg inte längre var säkra på Sernekes intentioner om flygplatsdrift på Säve, och därför slagit till nödbromsen rörande all arrende- och markförfrågan runt flygplatsen. Man ville se en utredning om Swedavias fastigheter och framtida användandet av flygplatsen....vilken är klassad som ett riksintresse!

Nu har även Trafikverket reagerat och därmed slutade jag att ligga lågt. Saxat från en artikel som idag publicerats av SVT Väst:

Även om Trafikverket konstaterar att kapaciteten på Landvetter flygplats är tillräcklig fram till 2030, så sträcker sig utpekandet som riksintresse längre än så.
 

– Det är det som är själva grejen med riksintresse att det här är på väldigt lång sikt, det är inte här och nu, det kan vara om 30 år, om 45 år, säger Karin Bergenås på Trafikverket.

Om kommunen skulle ta fram en detaljplan som påverkar riksintresset negativt kommer Trafikverket att yttra sig om detta.


Trafikverket motsätter sig alltså inskränkningar i riksintresset Säve flygplats. En klar markering med adress Swedavia.

Bloggisten slås av följande tanke; den intressent som först la ett bud på flygplatsen - och avsåg driva den vidare utan "inskränkningar" och därmed inte hotat klassningen som riksintresse - blockerades bort av Swedavia i budrunda nummer två. Istället valdes Serneke, som inte verkar kunna vara tydliga med vad de vill göra med Säve. Känns det inte lite...ähum, "fishy"? Ett statligt bolag som hanterar vår gemensamma infrastruktur på ett lindrigt sagt suspekt sätt. Som det tidigare uttryckts; är det inte uppenbart att Swedavia har blivit ett samhällsproblem?
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: gbg

Publicerad 2016-01-10 19:14:57

Betongfabrik? Hur dumt får det bli? Nej, reparera banan (om det nu ens behövs?) och få tillbaka Ryanair och Wizzair. Kanske inte omöjligt sedan en viss T. Chetkowitch fick sparken från Swedavia.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela