Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 19

Publicerad 2016-01-23 06:45:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Igår saknade man trafikflygplatsen Säve riktigt ordentligt mycket på Göteborgs andra flygplats; Landvetter. Detta beroende på att en Boeing 737, tillhörande SAS på väg mellan London och Stockholm (Flight SK1530), hade landat klockan tio efter att ha blivit utsatt för ett bombhot. Flygplanet kom att parkeras i söder på Landvetter, som därefter stängde för all trafik under lite över en timme. Sedan öppnade man med restriktioner och lät inkommande trafik landa bana 21 och avgående starta bana 03, men bara de första 2000 metrarna av den 3300 meter långa banan tilläts utnyttjas på grund av bombhotet. Restriktionerna togs bort kring klockan femton. Som någon insatt uttryckte det:

Restriktioner, förseningar och flygplan över halva Nordeuropa. Tänk om regeringen/Swedavia/Trafikverket eller någon kunde ta ett helhetsansvar för flyget i Sverige som Luftfartsverket gjorde på sin tid.

Sannerligen! Hur var det nu igen? Löd inte en av det statliga bolagets slogans "Swedavia skapar tillgänglighet"..? Jo, tjena.

En stor anledning till att Luftfartsverket en gång i tiden gick in som delägare i Säve flygplats, var att säkerställa att tillgängheten till rikets andra stad inte äventyrades utifall Landvetters enda bana, av en eller annan orsak, var blockerad. Det kunde (kan) till exempel vara beroende på väder, havererade flygplan eller terrorhot...eller ännu värre; terrorattentat. Sedan kom Swedavia ärva denna ägarandel, men knappast insikten...

Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: X:et

Publicerad 2016-01-23 10:08:25

Eftersom du inte svarar på den andra tråden där jag kommenterat så fortsätter jag här. Tycker för övrigt det är lite roligt eftersom du klagar på att Swedavia inte svarar dig när du frågar något. Avdelningen sopa framför egen dörr...

Är du en rättshaverist? Kommer du nånsin bli nöjd? Vad vill du egentligen uppnå?

Postat av: ESGB

Publicerad 2016-01-23 10:30:44

Han vill såklart uppnå ett LFV-liknande verk/bolag som sköter sej!!!!!!

Postat av: Weiron

Publicerad 2016-01-23 15:04:17

Bloggisten är enligt min och mångas uppfattning en erkänd och kunnig flyghistoriker där bloggen är högt uppskattad av flygentusiaster av alla kategorier.
Signaturen "X:et" raljerar över sin egen inkompetens och oförmåga att se orsak och verkan i ett "Flygsverige" i förfall"... Skandalöst!

Postat av: X:et

Publicerad 2016-01-23 20:37:25

Hej Weiron, jag är rätt säker på att F kan svara för sig själv men vad är skandalöst i det jag skrivit?

Jag ville bara ha svar på en fråga jag ställde i en annan tråd men som inte kom, nu har den däremot gjort det. Har dock inte fått svar på de frågor jag ställt i den här tråden så bloggens författare håller väl Swedaviaklass i det fallet.

Instämmer för övrigt i att det är en bra blogg, tycker bara det är synd att fokus ska ligga på att vara bitter på hur det blivit. Om allt skulle vara som det vore förr så skulle vi fortfarande bo i grottor och att flyga hade bara varit en dröm. Acceptera marknadskrafterna och gå vidare är mitt budskap.

Postat av: gbg

Publicerad 2016-01-24 10:30:23

Nedstängningen av Säve är förmodligen resultatet av ännu en korruptionsaffär á la Kommunal. Så går det till hela tiden i detta land.

Postat av: ESSL

Publicerad 2016-01-24 11:14:16

@X:et.
Du vet att det är skillnad på skriva en kommentar på en blogg och att skicka ett mail till en myndighet. Myndigheten har ett krav på sig att besvara alla kontakter inom en viss tid samt registrera det. En bloggist väljer själv om och när ett svar ska ges. Det är inget du kan tvinga fram. Har då bloggaren ett jobb eller är bortrest ,så kan även det göra att eventuelle svar dröjer.

Har tittat i förra tråden och såg att du var väldigt otålig. Så frågan är, är du lika otålig när du skickar sms, mail etc?

Att sedan ha mage att beskylla LAE att vara en rättshaverist, för att du inte fick svar när du förväntade det, övergår mitt förstånd. Rättshaveristen i det här fallet är du!

Att du sedan inte förstår varför LAE jagar Svedavia, kan bero på att du inte flyger. Tror att alla som flyger håller med LAE i det här fallet.

Är fritidspilot och håller med LAE.

Postat av: F

Publicerad 2016-01-25 10:02:47

Xet undrar vad jag vill uppnå? Jag vill synliggöra det som Swedavia ställer till med, för det är en förutsättning om man ska kunna göra något åt eländet. Hur gör man det då? Jo, nya styrdirektiv till bolaget från ägaren, vilket jag också har nämnt. Till och börja med. Swedavia är ett barn av tiden mellan det gamla kalla kriget och det nya. Det fanns då bara den kommersiella ledstjärnan som styrde, idag har riksdagen tagit tillbaka totalförsvarsbegreppet. Det kan t ex ge återverkningar i uppdraget.

Om jag ska kallas för rättshaverist för detta...ja, det känns inte speciellt tungt, jag vet inte ens om jag känner mig träffad. Rättshaverister är väl kanske "the new black".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela