The Battle Of Säve - 19
Igår saknade man trafikflygplatsen Säve riktigt ordentligt mycket på Göteborgs andra flygplats; Landvetter. Detta beroende på att en Boeing 737, tillhörande SAS på väg mellan London och Stockholm (Flight SK1530), hade landat klockan tio efter att ha blivit utsatt för ett bombhot. Flygplanet kom att parkeras i söder på Landvetter, som därefter stängde för all trafik under lite över en timme. Sedan öppnade man med restriktioner och lät inkommande trafik landa bana 21 och avgående starta bana 03, men bara de första 2000 metrarna av den 3300 meter långa banan tilläts utnyttjas på grund av bombhotet. Restriktionerna togs bort kring klockan femton. Som någon insatt uttryckte det:
Restriktioner, förseningar och flygplan över halva Nordeuropa. Tänk om regeringen/Swedavia/Trafikverket eller någon kunde ta ett helhetsansvar för flyget i Sverige som Luftfartsverket gjorde på sin tid.
Sannerligen! Hur var det nu igen? Löd inte en av det statliga bolagets slogans "Swedavia skapar tillgänglighet"..? Jo, tjena.
En stor anledning till att Luftfartsverket en gång i tiden gick in som delägare i Säve flygplats, var att säkerställa att tillgängheten till rikets andra stad inte äventyrades utifall Landvetters enda bana, av en eller annan orsak, var blockerad. Det kunde (kan) till exempel vara beroende på väder, havererade flygplan eller terrorhot...eller ännu värre; terrorattentat. Sedan kom Swedavia ärva denna ägarandel, men knappast insikten...
Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!