Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 25 (Uppdaterad 2016-11-09)

Publicerad 2016-11-08 22:22:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Swedavia valde som sagt att sälja Säve flygplats till Serneke Group AB. Swedavia såg till i kontraktet att det inte skulle vara en trafikflygplats som överlämnades.Till exempel skulle bana 01/19, som är två kilometer lång, kortas ner till 1200 meter.  

Ovanstående bild är saxad ur en anmälan om ny miljöfarlig verksamhet på Säve flygplats. Den är ställd till Göteborgs Stad och gjord av China-European Vehicle Technology AB (CEVT) samt diarieförd 2016-09-12.

Att det fanns planer för en testbana för nya bilar i söder är inte överraskande, det var känt. Vissa intressenter på flygplatsen har haft dialog med Serneke Group där detta har omtalats. Fast frågan är om man har i dessa diskussioner kört med öppna kort? En High speed track har tillkommit på den del som i andra sammanhang sagts ska vara kvar av Bana 01/19 för flygändamål!

Jag har haft indikationer att det var sagt från början att man skulle behålla Bana 01/19 från taxibana A och norrut. Nu har man alltså ändrat sig, och det rätt kapitalt. Alternativt var det bara ett spel för galleriet (?).



Enligt avtal ska Säve finnas kvar som flygplats för allmänflyget i fem år och helikopter i tio år. Fast det är som trafikflygplats som Säve kan göra sin nytta fullt ut. Att Swedavia är en miljöbov av stora mått i och med sitt agerande på Säve har påpekats flera gånger tidigare.
 
Återigen undrar man hur detta egentligen ihop med det faktum att Säve flygplats är deklarerat som ett riksintresse? Ja, att redan nu låta flygplatsen snöa igen utan åtgärd versus riksintresse är obegripligt. Detta problem nämnde jag häromdagen. Dessutom borde det försämrade säkerhetsläget i vår omvärld ställa nya krav på behovet att kunna utnyttja (ännu!) befintlig infrastruktur. Det är väl därför i grund och botten man ska måna om saker som är förklarade som riksintressen?
 




Uppdaterat 2016-11-09

Sent igår kväll skickades följande meddelande från Serneke ut. Dessutom kom flygplatsen att snöröjas och det NOTAM som även delgavs här på bloggen att revideras. Finns det samband med påpekandet om riksintresset?

Nedan en bild på ett snöröjt Säve in normal operation för några år sedan...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2016-11-10 23:29:03

Innebär beslutet att göra Säve till en
godkänd icke kontrollerad flygplats att all kommersiell taxiflyg m.m. inte kommer kunna trafikera flygplatsen? Har för mig att det är krav på godkänd flygplats för kommersiell trafik?

Är Blue Chip Jet, EFS och Jivair kvar på Säve just nu?

Postat av: F

Publicerad 2016-11-11 13:42:13

Av allt att döma verkar det bli så nu, ja: Säve blir en godkänd icke kontrollerad flygplats.

Blue Chip Jet - bra fråga med tanke på att man avsåg att likvidera bolaget enligt uttalanden i somras. EFS är på Landvetter, men Jivair utgår från bägge ställena.

Postat av: Per

Publicerad 2016-11-11 18:22:52

tack för svaret och för en mycket bra blogg. Trevligt läsa om alla gamla flygplatser samtidigt som det är tragiskt se hur det har blivit med det lokala flyget här i Sverige.

Nu finns det visst risk att Oskarshamns flygplats blir tomatodling.
http://www.smp.se/oskarshamn/flygplatsen-kan-bli-stor-tomatodling/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela