The Battle Of Säve - 26
Man vill ju inte spekulera i hur det gått om Säve inte funnits den här dagen. Det kanske inte är så dumt med en till flygplats i trakten ändå...
Detta är säger en hel del - Säve behövs som trafikflygplats! Om några veckor är möjligheten att använda Säve för denna form av verksamhet borta - se tidigare blogginlägg. Och kan Sjöfartsverkets helikoptrar verka från Säve utan inflygningshjälpmedel? Svar: Nej.
Det här gäller även trafikflygplatsen Gävle/Rörberg som kommer att läggas ner av ren och skär fördumning. Behovet för ambulansflyget är otvetydigt - läs till exempel denna insändare.
Hur är det med Bromma förresten? Förr kunde ambulansflyget landa där utanför öppettiderna, men inte längre. Varför då? I nästa led kommer då frågeställningen: Finns det människor som avlidit på grund av detta? Detta borde undersökas.
Bara att denna misstänke kan väckas pekar klart mot det jag ofta säger -
Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!
Det handlar inte bara om Swedavia agerande, även om bolaget förkroppsligar och leder fördumningen av FlygSverige. Det handlar om infrastruktur som inte används på rätt sätt även på andra ställen, som till exempel i Gävle. Där kvartalsrapporter är viktigare än långsiktighet och förståelse. Man tänker gärna på det idag sönderutslitna uttrycket "hållbar utveckling", vilket det här är raka motsatsen till. Vi har nu hamnat på en mycket farlig väg...