Last Days Of The Brummebasse
...i Danmark, för SAS. Brummebasse var smeknamnet för Convair CV-440 Metropolitan i Danmark, kanske även i Norge (?). I Sverige sa vi av någon anledning hellre kort och gott Metropolitan.
On Oct 4th 1975 three SAS Convair CV-440 Metropolitans embarked on a unique 3 hour long farewell formation flight across Denmark. This was a gesture to say a proper goodbye to the thousands of passengers carried by SAS and the Metropolitan over its 17 year long service history with the Scandinavian airline. During the fleets active period, more than 500.000 flight hours were accumulated carrying some 18.000.000 passengers. (Sorry, no sound available).
Nuser 3, det vill säga SE-BSY. Man anar märket, som ommämns här nedan i texten, framför den öppna dörren. Bilden kommer från Åke.
Från Kontakt 82:
Officellt avslutades Metropolitanepoken i SAS den 30 november 1975 med en formationsflygning av tre flygplan. Utgångspunkt var Kastrup och de tre flygplanen hade givits namn och nummer som "Nuser 1, 2 och 3". Nuser är i svensk översättning liktydig med seriefiguren "Snobben", och denna figur hade sedan i början av 70-talet anammats som en gemensamhets symbol för de som flög CV 440! Bakgrunden till denna historia i historien var att ett gäng CV 440-piloter i en intern fotbollsmatch skulle möta SAS markpersonal i Aalborg vilka kom till avspark men namnet "Aalborg United".. Piloterna måste ha en mascot och ett namn...Mascoten blev Nuser (Snobben) och fotbollslaget fick självklart, och följaktligen, namnet "NUSER ALL STARS"...Därefter blev "Nuser All Stars" ett samlande begrepp, och Nuser i sig själv de kvarvarande CV 440-piloternas mascot. (Om Nuser All Stars kan mera läsas i Kontakt 25).
En "Snobbenfigur" med i ordning röd siffra målades också på flygplanen OY-KPF (1), SE-BSR (2) och SE-BSY (3) - med SAS tillåtelse - vilka officellt avslutade Metropolitanepoken. Figuren målades framför den främre instigningsdörren.
Här är ytterligare en Brummebasse-filmsekvens tagen den 4 oktober 1975.
Linjeflyg (LIN) använde Metropolitan fram till 1979. Man tog inte tre flygplan och gjorde en farväl-rundtur genom Sverige, men åtminstone flögs det formation runt Bromma. På den tiden var AVGAS not an issue. Tänk om det ändå vore så idag - lite hopp finns kanske...
För mer om SAS/LIN och deras bruk av Metropolitan samt hanteringen av folkflyget i Sverige och dess eftermäle - läs gärna Folkflygets plan - var är de idag?