Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Också en del av svensk flyghistoria - Cherokee

Publicerad 2012-11-10 15:00:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur,

I samband med att ANA-Flyg (ANA Aero) bytte namn till Nyge Aero 1961 genomförde Piper-agenten en Sverigeturné i samarbete med KSAK. Med på turnéen var två flygplan, dels introducerade man nya Piper PA-28 Cherokee och dels saluförde man Piper PA-22 Colt, en budgetversion av den utgående modellen PA-22. Piper Colt hade utsetts till KSAK:s nya standardflygplan efter test som skedde på Västerås/Johannisberg under maj och juni 1961. Läs mer om det i inlägget Colt - 1 - nu ska det handla om Cherokee...
 
PA-28:an som deltog i Turné 61 var en av de första som lämnat den nya sammansättningslinan i Vero Beach, Florida, närmare bestämt PA-28-160 N5007W, tillverkningsnummer 28-8 (som senare blev F-GRIZ och F-BLIX). Planet var den första av sin typ i Europa. Under Turné 61 visades PA-28 upp land o rike runt och genom åren kom sedan hundratals exemplar att säljas i Sverige. Den ovanstående bilden på N5007W är tagen av BoW vid en flygdag den 9 september 1961 på Täby galoppbana och nedanstående någonstans i England.
 
 
N5007W fraktades sjövägen över Atlanten, sattes ihop i Oxford/Kidlington av Vigors Aviation och kom att ställas ut på Parismässan i slutet av maj 1961. Det var då Parisbaserade Jonas Aircraft (sedermera flyttat till Geneve och kallat Piper Aircraft International SA) som ställde ut Pipers modeller och som alltså några månader senare lånade ut N5007W till Nyge Aero. Bilden nedan är tagen av Börje Lindström på Nyge-fältet.



 
Det första svenska exemplaret var SE-CUM. Så här skrev jag i inlägget Cherokee-nostalgi - Piper PA-28-140 och -180:
 
Det kom dock att dröja över ytterligare ett år innan det första importerade exemplaret anlände till Nyge på Nyköping/Brandholmen: PA-28-160 SE-CUM (28-403). Den var dock bara på svenskt register en relativt kort tid, interimsregistrerad i maj 1962 och avförd i januari året därpå som såld till Finland. Innan dess hade i alla fall den välkände Olle Ringstrand hunnit göra ett test av planet som redovisades i en artikel i Teknikens Värld nr 16/1962. Han skriver bland annat: " Cherokee är bara fyra tusenlappar dyrare än Tri Pacer var och kostar närmare 64 000 kr standardutrustat. Men flygplanet ser dyrare ut...".
 
Det är min avsikt att skanna Ringstrands artikel och senare posta den här på bloggen.
 
Denna bild på SE-CUM i Umeå kommer från SFF Bildarkiv. Jag tror att den är tagen den 27 maj 1962 då det arrangerades flygdag i samband med invigningen av Umeå flygplats
 
Det finns många därute som rynkar på näsan åt PA-28 - det är väl ingen flyghistoria, tycker man. Ack var fel man har! Vare sig de vill eller inte så måste man acceptera att typen antagligen är den som betytt mest för allmänflygets utveckling i landet. Hur många har lärt sig flyga i PA-28 till exempel?
 
Det är extra tråkigt att notera ytterligare en skrotning av ett historiskt flygplan, som säkert kunnat undvikats om man haft lite kunskap. Jag noterade nämligen att man vid Hässlö flyggymnasium tidigare i år sågat upp SE-CZH som var den äldsta PA-28 i landet. Denna Cherokee blev markbunden efter ett haveri i slutet av 70-talet men fick förlängt förordnande (skev och dan?) som instruktionsobjekt i Västerås. SE-CZH (28-1188) hade helt klart sin rättmätiga plats hos Arlanda-samlingarna...eller om man numera ska säga Skavsta-samlingarna..? Återigen har ett objekt som borde varit upptaget på listan hos Svenskt Flyghistoriskt Arv försvunnit.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2012-11-10 15:52:17

Ja det gäller verkligen inte att glömma den flyghistoria som finns under näsan på oss. SE-CZH minns jag från tiden i V-ås, jag reagerade på C-reg men tänkte inte närmare på det där och då.

Postat av: Per

Publicerad 2012-11-10 16:04:50

Den naturliga följdfrågan är: var hittar man de numera äldsta PA-28 respektive C172 i Sverige? Och vad finns det mer av historiskt värde hos tekniska skolor eller i flygklubbarnas förråd som är värt att spara för eftervärlden?

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-11-10 16:23:08

Civil flyghistoria är ohyggligt nedproriterat i Sverige inom de flyghistoriska kretsarna så jag beundrar Arlandagänget som har gjort det de gjort.

Proriteringsordningen på vad som är flyghistoriskt intressant ser väl ut ungefär så här:

1: Militärt flyg
2: Plastmodeller av ovanstående
3: Militära fortifikationer
4: Militära uniformer
5: Militära klistermärken och annat........
6: .............?
7: .............?
8: .............?
9: Tung civil luftfart
10: ............?
11: ............?
12: Lätt civil luftfart, så kallat allmänflyg

Jo men visst raljerar jag men är jag så väldigt långt från sanningen egentligen?

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-11-11 10:02:31

Hej
Kanske dax att införa en "F" märkning av dessa flyghistoriskt viktiga individer. Jag vet om ägarna till dessa alltid inser vad de egentligen innehar så att de helst inte skrotas eller exporteras.

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-11-11 11:46:04

Först och främst; stort tack för att söndan är räddad. En artikel om Pa-28.

Jag tror att färre och färre rynkar på näsan åt dessa gammla trotjänare.
Det är som med volvo 140, först finns dom överallt, men en vacker dag börjar man titta lite extra var gång man ser en. Då vet man att de börjar bli lite färre.

Alla vi som har stort flygintresse (sedan barnsben tom) men inte blev drakenpilot eller jumboförare, fick ju faktiskt möjligheten att lära sig flyga i dessa kärror.
De har verkligen sin plats i svensk flyghistoria (precis som rubriken anger)
Många är vi som ägnat sina tidiga år att cyckla ut till flygfältet/flygplatsen på sommarlovet och där fått sitt livs första flygtur i en liten kärra.
Håller med detta borde k-märkas.

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-11-11 12:01:02

Jag måste även kommentera bilden på den totalt söndersågade SE-CZH.
Min första tanke var; Är det verkligen lagligt att förstöra ett flygplan på det sättet? och dessutom lägger man delarna i en container utomhus!
... suck

Postat av: F

Publicerad 2012-11-11 17:07:36

@Per - den nu äldsta PA-28:an i landet bör vara SE-ECT som finns i Karlskoga.

Den äldsta Cessna 172 som finns i landet är SE-CPY från 1956. CPY var tidigare undervisningsobjekt i Linköping men har räddats av Mr Waterbomber.

Det är hög tid att komma till skott med en F-märkning, som Kjell uttrycker det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela