Liknande inlägg
Kommentarer
Postat av: Per
Ja det gäller verkligen inte att glömma den flyghistoria som finns under näsan på oss. SE-CZH minns jag från tiden i V-ås, jag reagerade på C-reg men tänkte inte närmare på det där och då.
Postat av: Per
Den naturliga följdfrågan är: var hittar man de numera äldsta PA-28 respektive C172 i Sverige? Och vad finns det mer av historiskt värde hos tekniska skolor eller i flygklubbarnas förråd som är värt att spara för eftervärlden?
Postat av: Håkan Buffal-O.
Civil flyghistoria är ohyggligt nedproriterat i Sverige inom de flyghistoriska kretsarna så jag beundrar Arlandagänget som har gjort det de gjort.
Proriteringsordningen på vad som är flyghistoriskt intressant ser väl ut ungefär så här:
1: Militärt flyg
2: Plastmodeller av ovanstående
3: Militära fortifikationer
4: Militära uniformer
5: Militära klistermärken och annat........
6: .............?
7: .............?
8: .............?
9: Tung civil luftfart
10: ............?
11: ............?
12: Lätt civil luftfart, så kallat allmänflyg
Jo men visst raljerar jag men är jag så väldigt långt från sanningen egentligen?
Postat av: Kjell
Hej
Kanske dax att införa en "F" märkning av dessa flyghistoriskt viktiga individer. Jag vet om ägarna till dessa alltid inser vad de egentligen innehar så att de helst inte skrotas eller exporteras.
Postat av: Andreas
Först och främst; stort tack för att söndan är räddad. En artikel om Pa-28.
Jag tror att färre och färre rynkar på näsan åt dessa gammla trotjänare.
Det är som med volvo 140, först finns dom överallt, men en vacker dag börjar man titta lite extra var gång man ser en. Då vet man att de börjar bli lite färre.
Alla vi som har stort flygintresse (sedan barnsben tom) men inte blev drakenpilot eller jumboförare, fick ju faktiskt möjligheten att lära sig flyga i dessa kärror.
De har verkligen sin plats i svensk flyghistoria (precis som rubriken anger)
Många är vi som ägnat sina tidiga år att cyckla ut till flygfältet/flygplatsen på sommarlovet och där fått sitt livs första flygtur i en liten kärra.
Håller med detta borde k-märkas.
Postat av: Andreas
Jag måste även kommentera bilden på den totalt söndersågade SE-CZH.
Min första tanke var; Är det verkligen lagligt att förstöra ett flygplan på det sättet? och dessutom lägger man delarna i en container utomhus!
... suck
Postat av: F
@Per - den nu äldsta PA-28:an i landet bör vara SE-ECT som finns i Karlskoga.
Den äldsta Cessna 172 som finns i landet är SE-CPY från 1956. CPY var tidigare undervisningsobjekt i Linköping men har räddats av Mr Waterbomber.
Det är hög tid att komma till skott med en F-märkning, som Kjell uttrycker det.