Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Colt - 1

Publicerad 2008-11-24 10:00:00 i Piper, Propulärkultur,


Piper Colt SE-CZT (c/n 22-9109) - den första maskinen i serien som Nyge beställde efter "vinsten" i KSAK-testet 1961. Flygplanet är numera LY-ARO.

Det vore kul att veta mer exakt när KSAKs flygtest skedde på Västerås/Johannisberg, alltså mer än "bara" maj/juni 1961. Segrare var Piper PA-22-108 Colt, vilket Piper-agenten Nyge Aero inte var sen med att låta nationen veta. Läs nedan information från Nyge från sommaren 1961.



Det finns fler liknande skrivelser "i arkivet" rörande lanseringen av Colt på den svenska marknaden. Jag har tänkt att ganska snart lägga ut ytterligare exempel.


PR-foto av 1961 Piper Colt N5088Z (c/n 22-8722).

1994 skrev jag en artikel om Short Wing Piper's och så här löd stycket om PA-22-108 Colt:

För att få fram en billig trainer vid introduktionen av den nya PA-28 Cherokee 1961 tog Piper ett annorlunda grepp. Istället för att montera ner jiggar och verktyg till PA-22 bestämde man sig för att producera en strippad Tri Pacer med en klenare motor. Vid en tid då skolflygplanen varande i produktion hela tiden ökade i motorstyrka, komplexitet och kostnad gick Piper åt andra hållet. Samtidigt rensade man på detta vis hyllorna på PA-22-delar (den nya PA-28 väntade runt hörnet.).

Den nya modellen av PA-22 döptes till Colt, bort plockades baksätet med sin vänsterdörr, klaffen och motorn (tidigare på 150 eller 160 hästar) byttes ut mot en Lycoming O-235-C1B på 108 kusar. En tank på 18 gallon i högervingen var standard, ytterligare en monterad i vänster dito kunde fås på option.

Den första Colt'en med tillverkningsnummer 22-8000 och amerikansk registrering N4500Z var färdig i september 1960. Colt togs upp i certifieringen för PA-22 redan den 21 oktober samma år - att den nya versionen kunde tillverkas under det gamla typcertet sparade åtskilliga slantar för Piper. Intressant är att påpeka det faktum att hållfastheten i flygplansstrukturen hade förbättrats på grund av lägre motorstyrka/vikt. Priset för Colt sattes till $ 4,995.

Produktionen av Colt fortsatte till den 26 mars 1964. Det var då den sista rullade ut från tillverkningslinan i Lock Haven, N5974Z (c/n 22-9848)...och därmed även den sista Short Wing Piper'n. Totalt byggdes 1849 stycken Colt och rollen som Pipers basic trainer övertogs av PA-28 Cherokee 140.

Den första Piper Colt som kom till Sverige var SE-CUL (c/n 22-8197) som inregistrerades i maj 1961. Typen kom att bli vald till KSAKs nya enhetsklubbflygplan och ersatte som sådant den avsevärt ändre Klemm Kl 35, en tysk skönhet vald till detta åren före andra världskriget och som nu var antalsmässigt på snabb tillbakagång. Att Colt fick denna utmärkelse föranledde Piper-agenten Nyge Aero att reservera tillverkningsnummer 22-9109 till och med 22-9136 (28 stycken!) för den svenska marknaden. Dessa levererades från och med december 1961.


Tillsammans med en tidigt tillverkad Piper Cherokee, N5007W (c/n 28-8), genomförde Nyge "Turne-61" land och rike runt med denna Piper Colt, SE-CUT (c/n 22-8455).


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2008-11-25 10:29:42

Hej Fred!



Kul att du plockar fram lite gammal Colt historia.



Man hade ju turen att få flyga med denna Colt

SE-CRW.



http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=18518



När den tillhörde Arboga Flygklubb.



Den såldes senare tyvärr till Örebro Flygklubb.



/HANS/

Postat av: F

Publicerad 2008-11-26 09:00:34

Även jag har små Colt-minnen, återkommer om det :) Om du orkar läsa har jag precis lagt ut en skanning av en rätt underbart taffligt gjord broschyr framtagen för Nyge's Turné-61.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela