Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Piper Comanche SE-CKT

Publicerad 2009-11-26 10:45:00 i Piper, Propulärkultur,

Den första Piper PA-24 Comanche i svensk ägo var SE-CKT. LIA hittade dessa bilder tagna på Bromma av salig Pej Kristofferson och skickade över dem till mig. Underbara foton! Den översta är klickbar...



Om man tittar på bilden från vänster till höger ser man två Lockheed Lodestar, Dragon Aviations Dragon Rapide SE-CBU vid K-grinden och framför den stora hangar A; en SAS DC-6 samt en Vickers Viscount från ett annat bolag (Air France?). Och längst fram ser vi alltså en Piper Comanche...

"ANA-Aero" står det på Comanche SE-CKT - kanske just det namnet användes under en övergångsperiod? Innan hette man ANA-Flyg och 1960 blev företaget officellt Nyge Aero (ANAs bilmontering av Chrysler och Ford etc försvann samtidigt och återförsäljarnätet övertogs av Saabs bilförsäljning.). VD Göthe Johansson och AB Nygeverken hade egentligen redan 1958 tagit över ANAs flygavdelning och därmed Piper-agenturen. Läs gärna inlägget AvArt: Comanche.

Jag tror att dessa bilder är tagna 1959...



Piper PA-24-250 Comanche (c/n 24-759) tillverkades 1959 och inregistrerades först en kort stund i USA som N5687P. Den 5 juli 1959 registrerades SE-CKT, detta på AB ANA-Aero, Nyköping, sedermera ändrat till AB Nyge-Aero den 31 juli 1961. På vårvintern 1963 säljs Nyges Comanche-demonstrator till Bröderna Hagenfeldt i Örebro, SE-CKT behålls av ekiperingsfirman till hösten 1965 då man bytte in kärran hos Travelair Scandinavia AB i Norrköping (ersatt av Beech Travelair SE-EKA). Beechcraft-handlarna i Norrköping säljer Comanche'n till Danmark i februari året därpå.

I vårt södra grannland blev just denna Comanche OY-DMZ och är vad jag kan se alltjämt i dansk ägo. Av och till har man ute på webben sett flygplanet till salu under senare år. 


Apropå Danmark och Piper-agentur: Ett rekonstruerat Air Alpha är tydligen på benen igen.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2009-11-26 11:52:02

Tack för en liten nostalgi tripp Fred.



Mer sådant enligt önskan.



/HANS/

Postat av: Per

Publicerad 2009-11-26 12:41:47

Fantastiska bilder måste jag säga. Bonanza i all ära men den hade inte samma fast och fläkt över sig som Comanche, just de här tidiga exemplaren var otroligt eleganta. Annars är ja lite svag för den 8-cylindriga värstingen från 60-talet...det ljudet går inte av för hackor! Hur är det med Comanche-beståndet i Norden just nu förresten?



Väst att notera är hur snyggt och prydligt Bromma framträder på bilderna, utan synliga svackor och betydligt mindre rörigt än idag.



/Per

Postat av: F

Publicerad 2009-11-26 18:40:52

Just Comanche 400 vore mycket intressant att se och höra...man har ju skrivit om besten av och till, t ex här: http://lae.blogg.se/2009/june/comanche-400-till-salu.html



Bra fråga hur många PA-24 som nu finns i Norden. Jag kan säga att ett dussin har genom åren figurerat i Sverige och f n tror jag bara D-EPMM är flygbar. Sedan finns det två till som inte är luftvärdiga; SE-CTD och -IKF.

Totalt i Norden har det nog funnits 20-25 stycken, men idag kanske ett halvdussin flyger (?). Minst en vardera i Finland och Danmark, men sen?

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-11-27 02:17:31

hallå kära bloggare



de va nån som sa ctd, va de inte den kärran som sonen ringstrand flög ??



M V H janne

Postat av: F

Publicerad 2009-11-27 05:43:18

Janne - Olle Ringstrand kan ha flugit SE-CTD men mest känd blev han som knapp nittionåring ferryflög PA-24-250 N7766P över pölen runt nyår 1961/62. Se www.lookandlearn.com/childrens-newspaper/CN620623.pdf



N7766P blev SE-EDF och flögs även av Ringstrand vid en uppmärksammad runda över polartrakterna i maj 1963. Mer om Olle Ringstrand här: http://lae.blogg.se/2008/october/olle-ringstrand-sasongens-meste-atlantfly.html



2009-11-27 @ 05:42:31

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2009-11-27 07:56:27

Hur är det med OH-PUL är den kvar i Finland?



Se länk.



http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-24-...-Comanche/0448630/L/



/HANS/

Postat av: F

Publicerad 2009-11-27 08:42:10

PUL var den finska Comanche'n jag tänkte på ;) Den fanns kvar i alla fall i somras: http://www.flickr.com/photos/saminkuvat/3755060884/in/set-72157614968601294/

Postat av: Gert

Publicerad 2009-11-27 23:24:45

Hej alla

Jag har flugit många timmar i Comancher, jag har kanske 150 tim på SE-IKF, runt 700-800 på SE-GAR och ett antal på SE-FHA, dom två sista är TwinComancher. SE-IKF ska i luften igen, SE-GAR (30-1848) är exporterat (N104TX) och SE-FHA (30-1844)flyger efter haveriet på Säve, i USA med reg N2235W.Det fanns kanske 10 PA24 och PA30 på åttiotalet, men jag vet inte riktigt idag. OY-DMZ var väl med om ett haveri i Sverige för nåt år sen, men flyger kanske idag? En härlig maskin, denna Piper!

Postat av: F

Publicerad 2009-11-28 01:02:19

Hej Gert,



PA-24 är i mitt tycke ett Piper-fullblod. PA-30 når väl inte riktigt lika mycket fram i mina ögon...även om det är en svårt snygg twin. Kommer väl ihåg Segar'en på den tiden kärran ägdes av Holmström-Flyg. Har för mig att den blev N104TX i samband med försäljning till Axel Ahlegren och söner, var (är?) baserad i Frankrike. Sett N104TX i Visby på sommrarna, men det var nog 6-7 år sedan den senaste gången.



Man minns med en tår i ögat Bernard Fejmerts babyblåa PA-24 SE-EOU på Säve...vilket kärra, såå snygg!..och vilket tragiskt slut.



Se till att få Kalle Filip i luften igen - Piper Comanche är den bästa kombinationen stil och grace som Piper plåtat till, "äver" :D Det var ju inte för inte som dåvarande Piper-ägaren Stuart Millar på allvar tänkte plocka fram PA-24-jiggarna igen in the late 80s. Tänk om.......

Postat av: Hans

Publicerad 2009-11-28 10:53:09

SE-FHA var ju Dansk ett tag som OY-RYS.



http://www.oy-reg.dk/register/3736.html



/HANS/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela