Piper Comanche SE-CKT
Om man tittar på bilden från vänster till höger ser man två Lockheed Lodestar, Dragon Aviations Dragon Rapide SE-CBU vid K-grinden och framför den stora hangar A; en SAS DC-6 samt en Vickers Viscount från ett annat bolag (Air France?). Och längst fram ser vi alltså en Piper Comanche...
"ANA-Aero" står det på Comanche SE-CKT - kanske just det namnet användes under en övergångsperiod? Innan hette man ANA-Flyg och 1960 blev företaget officellt Nyge Aero (ANAs bilmontering av Chrysler och Ford etc försvann samtidigt och återförsäljarnätet övertogs av Saabs bilförsäljning.). VD Göthe Johansson och AB Nygeverken hade egentligen redan 1958 tagit över ANAs flygavdelning och därmed Piper-agenturen. Läs gärna inlägget AvArt: Comanche.
Jag tror att dessa bilder är tagna 1959...
Piper PA-24-250 Comanche (c/n 24-759) tillverkades 1959 och inregistrerades först en kort stund i USA som N5687P. Den 5 juli 1959 registrerades SE-CKT, detta på AB ANA-Aero, Nyköping, sedermera ändrat till AB Nyge-Aero den 31 juli 1961. På vårvintern 1963 säljs Nyges Comanche-demonstrator till Bröderna Hagenfeldt i Örebro, SE-CKT behålls av ekiperingsfirman till hösten 1965 då man bytte in kärran hos Travelair Scandinavia AB i Norrköping (ersatt av Beech Travelair SE-EKA). Beechcraft-handlarna i Norrköping säljer Comanche'n till Danmark i februari året därpå.
I vårt södra grannland blev just denna Comanche OY-DMZ och är vad jag kan se alltjämt i dansk ägo. Av och till har man ute på webben sett flygplanet till salu under senare år.
Apropå Danmark och Piper-agentur: Ett rekonstruerat Air Alpha är tydligen på benen igen.