Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Steners Proctor- var tog den vägen? - 2

Publicerad 2012-04-01 08:49:00 i Propulärkultur,



...eller ska rubriken vara Pahlms Proctor - var tog den vägen? Bilden ovan togs av Ulf Nylöf på Bromma på vårvintern 1965. Att jag tror mig kunna datera den till just det beror på att i orginalutförande (ja, bilden är beskuren) ser man på bilden amerikanska ambassadens Convair T-29B ute i kanten. Den har tidigaste utseendet, eller hur man ska uttrycka det.

  
Dags att sätta ihop historiken om SE-CDK, det gör jag nu med tack till Benny Karlsson. Denna Percival P.31 Proctor Mk. IV var en av de cirka 800 av samma typ som F. Hills & Sons Ltd. i Trafford Park tillverkade under andra världskriget, flygplanet fick constructors number (c/n) H.622 och levererades till Royal Air Force som serial NP278.

Proctorn såldes som surplus och i mitten av 50-talet gjordes iordning av Vendair på Croydon för en isländsk kund. Den fick registreringen TF-OSK men av allt att döma blev det ingen levererans, men engelsk luftvärdighetsbevis hanns att utfärdas i november 1955.

Den 17 april 1956 köptes Proctorn av Kristanstads flygklubb för 400 pund. Flygplanets totala gångtid angavs då till 1 017 timmar.

Den 8 juni 1956 infördes Kristianstads flygklubbs nyförvärv på civilregistret som SE-CDK (hade interimregistrerats en månad tidigare), ny hangaradress blev Rinkaby.



Under de närmaste åren kom dock inte planet utnyttjas som man kanske räknat med. Klubben loggar cirka 400 timmar under fyra år med SE-CDK. På valborgsmässoafton 1960 köptes SE-CDK av Gerhard Pahlm, Mästerby, Gotland, för 5 000 kr och flygs till öin samma dag.

Jag var inte säker på att den röda Percival Proctor som syns på Ulfs bild var SE-CDK. Därför visade jag för gotlänningen Bosse Forsberg som direkt mindes Proctorn:

Tjusig bild på tjusigt flygplan, tänk att Proctor SE-CDK blev så snygg efter om- (på-)målning, gjord ca 1962. Minns ej vem som målade flygplanet, men det blev några kilo tyngre (kan ha varit någon av Jerrys kompisar inom billackerarbranschen??).

Man ser toppen på den PALM som målades bak på sidrodret/fenan och om jag inte minns fel var det Ardy Strüver eller någon annan kändis som målade den. Jerry hade en förmåga att bli kompis med den tidens kändisar vid besök på Snäckgärdsbadens barer etc. Dagen efter kom han ut till fältet för att flyga med dessa ”nybekantingar”……. och vi ynglingar ”passade upp” eftersom vi då fick en sväng nå´n gång då han hade soppa……


Jerry Pahlm sålde SE-CDK i början av 1962 till Karl-Erik Lundgren i Vällingby, priset var denna gång 3 500 kr. Pahlm kom några år senare förvärva en Miles Gemini, SE-CMX, kanske återkommer jag till det vid något tillfälle? (Dessutom har Pahlm för övrigt ägt fler intressanta flygplan tidigare, till exempel Raab Katzenstein Tigerschwalbe SE-ADK och Cirrus Moth SE-ADZ.) Hursom, Lundgren noterades i registret som ägare den 10 maj detta år, men redan den siste i samma månad utgår luftvärdighetsbeviset - det kom aldrig att åter bli förnyat!



KSAK-Nytt 4/1963 kan man läsa en annons:

Percival Proctor Mk IV SE-CDK

4-sits. obesiktigad, c:a 200 tim till grundöversyn, säljes till

högstbjudande. Flpl är parkerat på Bromma och kan beses där.
Skriftliga anbud till K-E Lundgren, Enspännaregatan 66, Vällingby.
Fri prövningsrätt förbehålles.


Lundgren sålde i september Proctorn till Waldemar Stener i Ljusdal och detta noteras i registret den 11 november. Dock lär Stener sälja redan i mars 1964 SE-CDK vidare till Tore Broström. Den sista juni 1965 avfördes SE-CDK ur registret som "Ej luftvärdig sedan mer än tre år".

Stener har ägt flera flygplan, förutom denna Proctor så minns jag på rak arm Miles Gemini SE-AYA och Klemm Kl 35DW SE-BHB.

Hösten 2007 skrev jag i inlägget Steners Proctor - var tog den vägen? följande:

Den framgångsrike affärsmannen, äventyraren, racerföraren med mera, Waldermar Stener i Ljusdal köpte i början av 60-talet en Percival Proctor, SE-CDK. Antagligen var flygplanet då inte luftvärdigt - dess LVB hade gått ut utan att bli förnyat i maj 1962. SE-CDK ströks sedan ur registret 1965 som "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år".

Frågan är nu vad som hände med denna Proctor, en uppgift säger att Stener sålde den vidare. Ett tips är att den hamnade hos hans affärskontakt Tore Bjurström, som också hade Ferrari-agenturen.

1954 fixade  Bjurström en Ferrari 375MM Spider (chassinummer 0366 AM) till Walle Stener - han kom att kvadda den vid Helsingfors Grand Prix 1956.
Bilen finns kvar idag och är uppbyggd på nytt - var finns flygplanet?

Ja, var finns flygplanet? Om det - mot förmodan - finns kvar är SE-CDK det sista Percival-flygplanet av sitt slag i Sverige. Jag har skrivit om flera sentida exporter till UK, det har handlat om Vega Gull SE-ALA och Proctor's SE-BTR, SE-CEA och nu senast Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BRZ. Det är lätt att bli bitter över detta, men faktum är att jag tycker vi är dåliga att ta hand om våra gamla flygplan här i Svedala. Måste vi servera engelsmännen "barnfind" efter "barnfind"? Vår kulturhistoria får vingar...men inte i Sverige. Varför är folk här i landet inte stolta att få förvalta en del av vår historia? 

Läs även gärna de tidigare inläggen Flyg är kultur! och Ett haveri och annat.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: pålle

Publicerad 2012-04-01 14:41:47

Fredric har sagt det många gånger förut. Varför försvinner vårat kultur ar bestående av flygplan utomlands.

Enkelt. Veteranflyg har ingen status i Sverige. Vi entusiaster jobbar i det tysta och var och en för sig. Är vi för stolta eller finns det en räddsla oss emellan??

Jag har fört fram frågan ett otal gånger och intresset har varit ganska kallt.

Våre veteranflygplan är kulturarv precis som gamla bilar, cycklar, tavlor och allt annat som fyller våra museum. Nu är det så att flyget går att hållas som ett levande museum. Vi ställer så gärna upp på flygevenemang och visar upp oss.

Mitt förslag är att starta ett AUB där vi sköter det hela på liknande vilkor som EAA bygger och underhåller sina flygplan. De flesta finns idag innom EAA men det är fel organisation. Våra veteranflygplan måste kunna få leva kvar som "normalklass" "AnnexII" och flyga på ett EASA Permit to Fly. Kultur arvet är inte bara flygplanet i sig utan även den sfär det befinner sig i.

Vem ställer upp och jobbar för en sådan organisation???? Jag vet redan vem som kommer att stå som "sekreterare" eller hur Fredrik.

Postat av: F

Publicerad 2012-04-02 10:04:38

Sekreterare?! Voine, voine... ;)



Statusen för flyg måste höjas. För mig är det obegripligt att man kan k-märka ett fartyg och inte ett luftfartyg. Om det ena går, varför går inte det andra? Det brådskar med en inventering av beståndet av gamla flygplan i Sverige....

Postat av: Idra Mohnét

Publicerad 2013-08-07 09:42:43

"...vårat kultur ar bestående..."
Voine, voine ännu en gång!

Postat av: arne wallén

Publicerad 2019-11-12 10:58:46

Du nämde Raab-Kazenstein Tigerschwalbe SE-ADK tidigare SE-ACO om jag förstår rätt och att Pahlm ägt planet.Enligt F19 krönikan skulle planet förolyckats 23 juni 1940.Hittar en tidningsnotis att en zlin 12 skulle denna dag kört i berget på Bromma å med samma register.Hur ligger det till.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela