Proctor SE-CEA - 2
Ibland undrar man: Varför kan vi inte få ta hand om våra gamla flygplan här i Sverige? Det där var nog med största sannolikhet den sista Percival Proctor i landet. 1987 såldes Percival Vega Gull SE-ALA till UK och 2007 gick Proctor SE-BTR samma väg. Kanske, kanske finns SE-CDK kvar?
I fallet med SE-CEA - som det i engelsk flygpress raljeras om med uttryck som G-ANVY liberated och bla bla bla - tycker jag åtminstone att eventuella svenska spekulanter skulle fått chansen även de att ge sina bud. Detta tror jag inte har skett, inte ett skvatt faktiskt, tyvärr. Vi kan ta hand om sådana här mackapärer inom landet, även om vissa engelsmän verksamma inom branschen allt för ofta vill gärna få oss att tro att så inte är fallet.
Det absurda i denna affär är att jag fick förfrågan från en av de gamla ägarnas son (se kommentarerna i inlägget Proctor SE-CEA - 1) i början av maj. Varför fick inte han chansen att lägga ett bud? Vi mailade lite och jag sa som det var - att "hans" gamla Proctor lämnade Svedala för vidare befodran UK i slutet av samma månad. Man får väl anse att det ändå är lite horribelt att det sker just då!
Tack för för din "insats", Papa Lima. Men vad visste du om flygplanets svenska rötter? Ovan ser vi hur SE-CEA såg ut när Proctorn ägdes av Vänerflyg i Trollhättan en bit in på 60-talet. Nedan ser vi hur planet såg ut 1978, bilden är tagen på Torslanda.