Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Proctor SE-CEA - 2

Publicerad 2010-07-13 11:25:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Ibland undrar man: Varför kan vi inte få ta hand om våra gamla flygplan här i Sverige? Det där var nog med största sannolikhet den sista Percival Proctor i landet. 1987 såldes Percival Vega Gull SE-ALA till UK och 2007 gick Proctor SE-BTR samma väg. Kanske, kanske finns SE-CDK kvar?

I fallet med SE-CEA - som det i engelsk flygpress raljeras om med uttryck som G-ANVY liberated och bla bla bla  - tycker jag åtminstone att eventuella svenska spekulanter skulle fått chansen även de att ge sina bud. Detta tror jag inte har skett, inte ett skvatt faktiskt, tyvärr. Vi kan ta hand om sådana här mackapärer inom landet, även om vissa engelsmän verksamma inom branschen allt för ofta vill gärna få oss att tro att så inte är fallet.



Det absurda i denna affär är att jag fick förfrågan från en av de gamla ägarnas son (se kommentarerna i inlägget Proctor SE-CEA - 1) i början av maj. Varför fick inte han chansen att lägga ett bud? Vi mailade lite och jag sa som det var - att "hans" gamla Proctor lämnade Svedala för vidare befodran UK i slutet av samma månad. Man får väl anse att det ändå är lite horribelt att det sker just då!



Tack för för din "insats", Papa Lima. Men vad visste du om flygplanets svenska rötter? Ovan ser vi hur SE-CEA såg ut när Proctorn ägdes av Vänerflyg i Trollhättan en bit in på 60-talet. Nedan ser vi hur planet såg ut 1978, bilden är tagen på Torslanda.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-13 23:47:44

Javafan, firar vi 100 år av flyg i SVerige i år så gör vi det med besked.

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-07-14 18:34:58

Var inte denna kärra den som "restaurerad" till RAF:s RM169 kunde beskådas på det "skojiga" flygmuseet i Kåremo i början av 1980-talet?

Jovisst! Mer om kärrans historia kan läsas på sid 145 i Mikael Forslunds bok om S 9 Osprey. En i vissa delar intressant och förklarande historia. Enligt uppgift betalade privatpersonen i Skåne 25 pengar för detta skatbo 1997. Vore intressant att veta vad engelsmannen fick betala? Den siste idioten är inte född än - åtminstone inte i UK.



Visst skall vi fira 100 år av flyg i Sverige! Låt oss samtidigt hurra för alla de som kallar sig seriösa flyghistoriker och verkar för att bevara det svenska flygets historia och dess objekt inom landet....

Är månne "Flyghistoriska Rådet" informerat???

Postat av: F

Publicerad 2010-07-15 10:17:46

Flyghistoriska rådet?! När fungerade det sist, känns som rådet tappade kontakten med den flyghistoriska rörelsen för ett par decenier sedan.



Det är ju lite annan prisbild om man jämför UK och Sverige, även om mycket av flygplanmarknaden i UK har tappat fart pga av nedgången i landets ekonomi. I vilket fall som helst så är 80 000-100 000 kr vad jag gissar CEA kostade Biddulph, dvs mer än vad BTR hamnade på. Men så var nog CEA i bättre skick än BTR....och hade dessutom, som sagt, en mer påtaglig svensk historia....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela