AvArt: Klemm Kl 35DW SE-BHB
Det har ju snackats mycket om Klemm Kl 35 och Sk 15 här på bloggen på senare tid (tänker på SE-AKN, återkommer snart till den kärran). Men jag tror inte att version Kl 35DW har nämnts tidigare, i flygvapnet kallad Sk 15C. Här nedan ser vi en annons för en skapligt "nymuckad" sådan, SE-BHB. Säljare är ju ingen mindre än Albin Ahrenberg.
SE-BHB var tidigare Sk 15C nummer 5068 (W/nr.1903). Efter att ha under kriget använts ömsom med hjul (skidor) och flottörer på stockholmsflottiljerna F 2 Hägernäs och F 8 Barkarby blev även denna Klemm till salu i början av 1947. Sjöversionen var betydligt dyrare än de "normala" Klemm Kl 35D/Sk 15 som flygvapnet "reade" ut vid denna tid. Just 5068 såldes för 10 000 kr till flottiljingenjör Hansson vid F 2 i maj 1947, då inkluderades hjul, skidor och flottörer. Som jämförelse kan nämnas att en "vanlig" Sk 15A brukade kosta 4 000 - 5 000 kr beroende på gångtider etc (och som ytterligare jämförelse: En "Ahrenbergs-Cub" gick på 5 850 kr, men då var den grundöversedd, reggad och klar. Flygvapnets Klemm'ar såldes i befintligt skick.).
Denne Hansson på F 2 agerade säkerligen som bulvan åt Ahrenberg som ganska omgående efteråt kom att bli ägare till 5068. Den 3 juni sker grundbesiktning och SE-BHB interimregistreras. Flygplanets totala gångtid var då 490 timmar.
Den 29 augusti 1947 registreras SE-BHB officellt. Man kan anta att det är delvis för att Ahrenberg nu tänker sälja flygplanet - annonsen var införd i Flyg 14/1947.
Det tog över ett år att få flygplanet sålt (Samtidigt kanske man bör ha klart för sig att den lätt överoptimistiska tillväxten inom privat- och klubbflyg i Sverige - men även i USA - vände tvärt i slutet av 1947. Tillhör överkursen, men ändå.). I augusti 1948 blir Waldemar Stener i Färila ägare till SE-BHB. Som innehavare listas AB Gösta Forslund Aviation i Gävle. Rörande Waldemar Steners senare flygplansägande finns ett tidigare inlägg att läsa: Steners Proctor - var tog den vägen?
Den 22 november 1948 kraschar SE-BHB på Ljusnans is invid Färila. Det är passageraren som tänkt busa med piloten - han gasar på innan piloten kommit på plats i den bakre sittbrunnen. Planet lättar för tidigt, och viker sig. Den skojfriske slår sig rätt rejält men klarar sig och Klemmens totala flygtid stannade på 525 gångtimmar. Inte mycket. Klicka här för bild på vraket.
Fem stycken Klemm Kl 35DW (Sk 15C) fanns i flygvapnet (FV-nr 5065 t o m 5069) 1940-48. För att illustrera hur en Sk 15C såg ut med flottörer är denna välkända bild medplockad nedan - nummer 64 vid F 2 hade FV-nr 5069 (W/nr. 1904). Annars verkar denna konfiguration inte varit speciellt vanligt förekommande. Allt som oftast användes Sk 15C på hjul och skidor, trots allt. 5069 blev 1948 SE-BHX och flyger än idag, numera "boende" i Holland men tyskregistrerad som D-ECCI.