Så var det dags igen!
Jaha, så var det alltså dags igen. I nästa utgåvorna av de engelska flygtidningarna FlyPast och Aeroplane Monthly med flera kommer det bland notiserna återigen stå om ett nytt fantastiskt "Swedish Barnfind". Det är bara att göra sig beredd så att man inte sätter kaffet i vrångstrupen. Denna gång har Värmlands flygklubbs (och därefter Halle-Hunnebergs flygklubbs) gamla Sk 12 SE-BRZ lämnat landet efter försäljning till UK.
Det här handlar i grund och botten om att ta hand om vårt nationella kulturarv. Hur gör man det bäst? Tja, i det här fallet kan man börja med att fråga sig om man sett denna - sista kvarvarande orginaltillverkade - Focke Wulf Fw 44J Stieglitz (svensk militär beteckning Sk 12) från 1936 annonserad i svensk flygpress? Jag har nämligen inte gjort det.
Borde det inte vara betydligt mer renhårigt att först ta reda på intresset i det land som flygplansindividen i fråga har gjort sin "gärning" historiskt sett, innan tanken på export kommer upp? Allra helst om man anser sig kunna- och vurma för svensk flyghistoria? Det svenska kulturarvet utarmas numera med uppskattningsvis två-tre icke-flygande veteranflygplan per år...
Tack för kaffet!