Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ett haveri och ett annat

Publicerad 2012-03-20 12:55:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Fig. 1 Luftfartyget av typen PA-18A-150 (Foto SHK).

 

I inlägget International West Coast Air-Rally in Sweden 1959 skrev jag:

 

Numera anses sport- och allmänflygare som något konstigt, på sätt och vis ibland till och med litegranna "outlaw". Och åt det hållet verkar det mer och mer röra sig - jag avser återkomma till den "spaningen".

 

Dags för återkoppling alltså. För ett par veckor sedan publicerade SHK sin utredning gjord efter haveriet med Piper Super Cub SE-CKC den 8 juli 2011 i Undrom, Västernorrlands län. Det hade en tragisk utgång: Piloten, ensam ombord, omkom.

 

Men det är inte om själva haveriet som det nu ska handla om, det kan ni läsa om i utredningen. Nej, på grund av denna händelse flyter nämligen ytterligare en dimension upp till ytan och det just den biten jag tänker skriva om nu. Här följer mina reflektioner.

 

I utredningen framkommer nämligen följande fakta: Luftvärdigheten utgick 1987 på  den havererade Super Cuben och den avregistrerades (därför) av luftis 2006. Piloten hade ett gällande cert senast gången 1993.

 

Med andra ord, detta handlade om en person som valde att stå utanför systemet, att - som vi säger på ren flygsvenska - "flyga svart". Det ska sägas att flygplanet - förutom frontrutan - verkar varit i rätt bra skick: Super Cuben hade till exempel dukats om på senare år.

 

Man undrar lite stilla hur många fler svartflygare som finns därute? Detta haveri är även en yttring som tyder på att det föreligger ett systemfel någonstans. Jag misstänker att det finns "ett gäng" som flyger svart i vårt avlånga land och jag tror att antalet är på uppåtgående. Anledningen heter kort och gott Transportstyrelsen. Från att varit en myndighet som skapligt haft kontakt med sina rötter, bejakat småflyget/allmänflyget, så har man totalt bytt skepnad och vuxit till en byråkratisk koloss utan vidare förståelse för det klientel man ska ta hand om.




"Riv pyramiderna" sa en gång SAS-Carlzon och avsåg den klassiska organisationsmodellen. Ja tack, men först måste vi vända denna pyramid rätt, för numera är spetsen nedåtriktad i pyramiden flyg-Sverige. Tyngden ovanifrån är enorm. Fråga er gärna hur många som arbetade på dåvarande luftfartsverket 1993 - det år som piloten på den havererade Super Cuben sist hade gällande cert - jämfört med 2012? Räcker det med att säga att antalet har fördubblats? Från cirka 130 till cirka 260 personer? Tänk sedan på hur dessa anställda finansieras. Där har vi den grundläggande anledningen till avgiftshöjningar som inte sällan är absurt stora med tresiffrigt antal procent. Lägg sedan på bränsleskatten som kom för fyra år sedan så har vi enkelt beskrivit den svarta ram som finns runtom det svenska allmänflyget av idag.

Att antalet personer med cert blir snabbt färre och färre, vilket i sin tur gör fördelningen på kostnaderna från Transportstyrelsen på de kvarvarande ökar. Jag gissar att antalet A-cert/PPL i princip har halverats under de senaste 20 åren. Och spiralen fortsätter neråt. En fågel viskade något om införandet av ett nytt certifikatssystem...och det där med ett nytt LAPL-cert (Light Aircraft Private Licence) kan vi nog fortsätta drömma om i ytterligare några år. Under den tiden fortsätter allmänflyget att förtvina.

Om då somliga av oss medvetet ställer sig utanför pyramiden, fortsätter att flyga och låtsas som det bara regnar, så är det inte alls konstigt. Vad vet flygplanet om nya regler, om CAMO, ARC eller EASA Part M etc? Eller omvänt, vad vet somliga på Transportstyrelsen om flygplan? För något år sedan fick en bekant ett brev där man återkallade ARC:en på hans flygplan, detta på grund av att ett skiftligt avtal med CAMO-verkstaden saknades och därmed var luftvärdigheten indragen med omedelbar verkan (det var verkstaden som hade missat detta). En dag senare ringde man från transportstyrelsen för att få det bekräftat att meddelandet gått fram (brevet var inte rekomenderat). Svaret som handläggaren fick var då att "kärran står ju i Frankrike och kommer inte hem på en vecka, hur gör vi nu?". "Eh, jag ringer tillbaka".

Detta ger en bra illustration på hur man byråkratiserat denna process så pass mycket att man på vägen har missat att flygplan faktiskt kan vara ute och flyga, inte bara vara saker som enkom står i hangaren, för dyra för att kunna användas av ägaren. För det är i allt för stor utsträckning just denna situation som svensk luftfartspolitik på senare år har skapat; en massa hangardrottningar. Att det knappast heller är direkt flygsäkerhetsfrämjande behöver man inte vara ett snille att förstå...om man ändå någongång ska unna sig några fattiga studsar med en personlig flygtrim som kunde varit bättre...

Man kan då slutligen fråga sig vilket haveri som är det värsta? "Pyramidhaveriet" Transportstyrelsen eller den svartflugna Super Cuben? Helt klart finns det ett starkt samband. Undrar bara om budskapet om detta faktum går fram till våra politiker och makthavare? Det är ju tack vare deras beslut som vi har landat i den rådande situationen. Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring. Denna mycket grundläggande insikt verkar man helt ha missat.
 


Kommentarer

Postat av: Mattias Jönsson

Publicerad 2012-03-20 13:29:13

Mycket väl skrivet, Fredric!

Postat av: Mikael Svensson

Publicerad 2012-03-20 13:49:44

Som pricken över i....Fredric !

Själv tillhör jag nu mer de som lägger flygandet på hatthyllan.

Postat av: Filip Gerhardt

Publicerad 2012-03-20 13:58:03

Välskrivit som vanligt Fredric.

Du har så rätt så rätt!

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-20 15:03:23

Nu är det ett faktum. Har sett denna maskin mer än en gång. Vem kunde drömma att denna sympatiska farbror var en representant av civil olydnad?? När jag läste rapporten bev avundsjuk. Jag är nog för feg. Vad skulle han med alla regler i ett luftrum som är i praktiken oändligt??? Privatflyget lider under yrkesluftfartens tunga ok. Myndighetskompetensen törs inget annat. Att flyga sin maskin måste bli lika enkelt som att ta bilen runt kvarteret. Vad är det för märkligt vi håller på med. En vän har köpt en motorcykel som gör 320 km/h. noll till 100 på 21 meter!!!!!!!!!!!!! Detta på ett vanligt körkort. Samma körkort jag har sedan urtidens begynnelse. Där har transportstyrelsen inga inlägg.

Vi byter Transportstyrelse. Låt luftfart pyssla med de stora och vi faller under transportstyrelsen för väg. Ändring måste till. Nivån har nåt en dummhet som snart inte går att mäta.

Jag körde förbi en busshållplats där det stod ett tjugotal och väntade. Vad förhindrade att jag inte styred in i det hela....... Regler??? Nej!! Min kunskap som bilförare. Bilen vet ju inget...... Eller????

Transportstyrelsen luftfart tror just det flygplanet vet..............Och måste därmed underhållas och läras.....

Postat av: Per Lindquist

Publicerad 2012-03-20 16:45:55

Trots att jag på sätt och vis representerar lag- och regelsidan så måste jag ge dej rätt i din analys... Huvudet på spiken! Tyvärr ser vi denna tendens på fler håll i samhället. Den fria tanken och sunda förnuftet trängs ut av nya bestämmelser och tajtare regelverk.

Postat av: Cederqvist JR

Publicerad 2012-03-20 17:15:10

Mycket bra skrivet Fredrik.

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-03-20 17:45:14

Skall man flyga svart, om inte Transportstyrelsens byråkrater annat bestämmer,måste man själv se till att man är bra på "lyset"...

Postat av: Jan sundin

Publicerad 2012-03-20 18:07:52

Det är väll inte så konstigt med svartflyg, man spar en massa pengar för papper som man kan köpa bensin för i stället. Cert är det ju ingen som kollar så vitt jag vet så är det bara på Sturup när man ska in å ut. Men om man inte flyger till Sturup behöver man inget cert. Har men eget plan behövs inga papper på det heller för det har aldrig någon tittat på. Så flyg svart om myndigheten blir för dyr.

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2012-03-20 18:38:53

Hear, hear!

Postat av: Biggles

Publicerad 2012-03-20 20:01:33

Bra skrivet!!!

flyg svart! Det har jag gjort i 30år utan något problem

Postat av: Göran Rosén

Publicerad 2012-03-20 21:01:10

Bra Fredric!

En gång i tiden var det roligt att flyga och jag flög så mycket jag kunde tillsammans med goda vänner runt om i Sverige. Så småningom blev bestämmelserna allting för djävla kvävande med alla pådyvlade bestämmelser och glädjen försvann för gott. Visst var det skönt att flyga men man tog till slut ifrån mig glädjen. Då sålde jag min Pitts och snart slutade jag att flyga för gott. Har inte varit uppe på 20 år, men jag förstår att man i vissa fall försöker flyga svart för att undvika alla knöligheter med styrelser.

Postat av: Sten Svensson

Publicerad 2012-03-21 00:28:10

Fredrik,



Jag har med stor behållning läst din blogg i åratal, men detta överträffar nog allt du tidigare författat! Det är så mitt i prick att man bara häpnar!



Någonting har gått väldigt fel i regelverket och dess tillämpning. Den gamla devisen "Vi är till för er som flyger" tycks ha bytts ut till "Ni som flyger är till för oss".



Till exempel har den i sig utmärkta idén att låta marknaden sköta luftvärdighetshanteringen(jfr pilotcertifikaten), istället genom absurda regler gjort kassa-kor av privatflygarna för de få CAMO's vi har...

Postat av: Erik

Publicerad 2012-03-21 08:38:38

Hur kan politiker uppfatta att något är drastiskt fel i denna verksamhet? Jo, när det inkommer JO-anmälningar - ju fler desto bättre. Det är nog den larmklocka som finns tillgängligt. För några år sedan fanns en tilltro och förståelse hos kunden för myndighetsutövandet, men denna detta förskjutits mot skräck. Så ska det inte vara i ett demokratiskt land.



För någon månad sedan genomförde TSL en undersökning om hur man uppfattades bland sina kunder inom småflyget. Undrar vad den kommer att ge för utslag? Det jag reagerade på var att man inte verkade gå ut från TSL's sida på bredare front med denna undersökning - var det verkligen bara KSAK som skulle tillfrågas?

Postat av: ManiYak

Publicerad 2012-03-21 09:42:00

Bra analys Fredrik! När man sitter på möte med TSL och får reda på att de inte orkar att införa ett nytt certifikatsystem förrän 2014, beroende på bristande resurser, så får man nästan spel.Det hjälper inte att föredragande tjänsteman skäms som en hund. Man till och med ber oss att kontakta politiker för att påtala problemet som i grunden är ett internt problem på TSL. Förtroendet befinner sig därför långt under nollstrecket.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-21 10:51:03

BRA skrivet!

Visst flygs det svart här o var uti tassemarkerna. En o annan försöker säkert ”övervintra” i väntan på att sjukdomen hos myndigheten ska gå över,man håller sina flygplan i ordning till denna dag. (Lite som Gustav wasa i dalskogarna) Frågan är kanske när näste ”svartfarbror” går i backen ?

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-21 11:29:37

Glimrande Fredrik!

Stora journalist priset!! Men det krävdes kanske inte så mycket grävande den här gången?...

Det är ju ganska uppenbart att TS jobbar hårt på att bli flygets och flygsäkerhetens fiende nr1.

Kan det kanske till och med vara så att TS inkompetens kan ses som bidragande orsak till fler haverier? OBS det saknas iinte fler regler, avgifter eller jurister!!

Bristande förtoende, kunskap, avsaknad av kontakt med verkligheten och med paragrafpiskan vinande över huvudena på flygplankramarna är bara några av felen.

Kejsarens nya kläder dyker osökt upp i bakhuvudet...

"svartflyg" är inget problem så länge det görs säkert. Låt bara bli att försöka flyga utan bränsle i en sjuk maskin som ni inte behärskar i dåligt väder så kommer det att gå bra!

Vill man undvika alla former av okontrollerad verksamhet måste man göra det attraktivt att ha kontakt med myndigheten. Så är inte fallet med TS.

Även om det var långt från perfekt förr fanns det i alla fall en förståelse och dialog som numera är så gott som väck.

Tips till TS om ni vill göra något för att ändra situationen, är att ta bort de "muppar" som ni vet skapar problem, var rädda om den kvarvarande personal som besitter kunskap och fortfarande åtnjuter "kundernas" förtroende och börja arbeta aktivt och konstruktivt med EASA (Europe Against Small Aircraft) för att skapa en ENKEL, säker och fungerande organisation.

Tack för ditt fina inlägg och alla klarsynta kommentarer, det kanske finns hopp iallafall!



Riv pyramiden!!

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-21 12:25:25

Haverikommisionens rapport är som vanligt intressant och lärorik.

En slutsats som kan dras är att man kan flyga i decennier utan certifikat eller luftvärdighetsbevis och ändå inte haverera. den mänskliga faktorn dras vi med oavsett behörighet....

Följdfrågan är uppenbar:

Behövs TS för småflyget? Om ja, i vilken omfattning?

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-03-21 12:56:35

En mycket bra sammanfattning av det vi alla känner.

-Tack F.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-21 14:28:01

Ja. Fredrik har träffat huvudet på spiken och ni övriga åxå. Men genom debatten så knyter vi näven i fickan. Vi kan komma till vilket resultat, ståndpunkt eller annat vi vill men gör vi inget så förblir det hela fortfarande bara synpunkter.

Nu har vår vän i CKC kastat första stenen. Låt oss gå vidare nu och driva det hela till punkt. Vi skall inte behöva frångå regler för att få bedriva vår sport. Vi har flugit sedan 1903 och drömmen är äldre än så.

Vi måste få detta vidare annars tar TS detta med ett leende. I USA kallas vi för "suckers".

I ett privat mail skrev jag till Fredrik att jag kommer att lägga av och med mig är det flera som tänker så.

låt oss hedra CKC och ta upp näven ur fickan.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-21 14:30:21

Glömde. I och med detta måste vi ta avstånd från att flyga onycktert.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-21 19:08:59

Oj, hade inte räknat med ett sådant gensvar på detta inlägget. Men med andra ord känns det som att jag inte är helt ute och cyklar, för det är tydligen många av er som känner igen sig beskrivningen av den svenska luftfartsmyndigheten av idag.



När man håller på med lagar, regler och förordningar är det viktigt att myndigheten uppfattas på ett klart och koncist sätt. ”Undersåten” ska så långt det är möjligt på förhand inse att det här får jag göra versus det här får jag inte göra. Upplevs myndighet på ett skapligt positivt sätt så är man heller inte rädd att ta kontakt, vara utåtagerande, fråga om ditten och datten, och därigenom få en relation med byråkratin som gör massa saker betydligt mer lättarbetade.



Tyvärr har den synen på myndigheten försvunnit på senare år (ett antal pensionsavgångar har nog också gjort sitt). Nu är det allt fler som uppfattar TSL som rent utsagt oberäkneligt. Man borde fråga, men håller istället käft, för ur en beredning av ett till synes enkelt ärende kan det komma ett mycket märkligt beslut.



Jag tänker även till exempel på en av mina vänner, David (som för övrigt har kommenterat ovan), som har blivit ordentligt tillplattad av TSL, och detta på ett sätt som gör att man som medborgare rent utsagt häpnar. Det är min avsikt att vid ett senare tillfälle följa upp ovanstående inlägg och berätta denna historia, den är inte vacker.



”En oberäknelig statlig myndighet”. Säg det igen, tänk till. Det är ett hot mot demokratin…



Uppdrag Granskning, någon?

Postat av: Gert

Publicerad 2012-03-21 21:12:55

Fredric, det här var det bästa inlägget på länge, och det säger inte lite. Jag har flugit i snart trettio år och upplever hela tiden att det blir besvärligare att hålla ett gammalt flygplan i luften pga av all byråkrati, det har blivit helt absurd dom senaste åren. Vi har haft vår gamla Cherokee tillgänglig för brandflyg via FFK i många år, men nu är den inte godkänd längre då den inte underhålls i "en kontrollerad miljö" Den här mycket väl underhållna PA-28´an har flugit i 48 år utan några större problem, nu är den helt plötsligt inte säker längre! Det är nog som du säger dags att samla lite namnunderskrifter och sluta knyta näven i fickan som en flygande kollega sa ovan. Mycket bra inlägg, du ska få en flygtur i vår andra gamla klenod ;-)Om vi får den godkänd, vill säga......

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2012-03-22 05:55:19

Givetvis håller jag med om allt. Men man bör komma ihåg att den vindlande och minskande antal piloter är en global trend, den är inte unik för Sverige eller ens Europa. Ända sedan 70-talet, som var höjdpunkten, så har det gått nedför. Kostnaden har egentligen inte gått upp om man index-korrigerar, så det är tydligt att det är nåt annat som påverkar. AOPA har i åratal försökt med sitt Young Eagles-program skapa mer intresse, men det har inte lyckats heller. Jag har haft många diskussioner på forum och med andra piloter och det är tydligt att det är svårt att sätta fingret på vad som orsakat detta. Det tragiska är att ju färre vi blir, desto enklare är det för dom att köra över oss. Jag hade i min enfald trott att piloter och flygare kulle hålla ihop, men idag är det tydligt så att kommersiellt flyg motarbetar allmänflyg och tyvärr har dom mer resurser och myndigheters öra. Om vi kunde få alla dom att vara på vår sida och minnas vart dom alla en gång startade, så skulle det bli mkt bättre. Solidaritet, helt enkelt.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-22 08:43:57

Adam har rätt. Nu skall jag skjuta rätt ut i luften. hoppas på reaktion.

Frågan är var är alla entusiastiska flygare? Jo på 60 talet så fanns entusiasmen och pioniärandan. Ungdommar hade inte så mycket ballt att välja emellan. Dessa entusiastiska flygare är idag sura gubbar som drömmer om en svunnen värld. (kanske inte alla). Var finns de entusiastiska idag. Den enda jag vet är Sten Svensson som i Eslöv röjer runt i de förlegade tankesätten. Dom har lyckats med en ungdomsstatsning. Viken politiker bortser från en ungdomssatsning?? Det skulle vara politiskt självmord. Klart är att en flygare i 65 års åldern har svårt att nå femtonåringar. Det är mycket lättare att säga " dom har så mycket att välja mellan". Hörde det igår.

Altså så är flygaren ett utdöende släkte.

Och som jag sade tidigare - det går inte att knyta näven i byxfickan. den måste fram och banka......

Postat av: F

Publicerad 2012-03-22 09:25:38

Du har som jag upplever det många rätt där, Adam. Men jag vill påstå att amerikanskt allmänflyg har avsevärt mycket bättre förutsättningar än de som finns i Europa. Det här ett allt snabbare snurrande ekorrhjul, en stor anledning till minskningen av allmänflyg i Sverige (Europa) är det aldrig sinade trycket av nya regler och system, omorganisationer med absurda avgiftshöjningar etc – man ger aldrig i egentlig mening ett andrum. Regelverken hinner knappt sätta sig innan det är dags igen. Att folk inte orkar, har tid och därför släpper sina cert är inte konstigt.



Dessutom skjuter man myggor med haubits, i mångt och mycket är filosofin som genomsyrar det senaste regelkomplexet inriktat på tung luftfart – inte för dig som har din Cub stående vid köksdörren. Som Pålle nämnde i en kommentar, i den biten borde småflyget snarare sortera under TS Väg snarare än TSL…



Man kan fråga sig om CAMO verkligen är ett steg framåt för flygsäkerheten? Många flygplansägare jag har talat med så upplever faktiskt att fallet är helt klart tvärtom – det har blivit sämre! Fokus är inte längre på flygplanet, det är på dokumentationen. Jobben i planen upplevs som hafsigt gjorda, men dokumenten är det banne mig i ordning på. Man är alltså mer rädd för TSL än för kunden som betalar saftiga stålar för jobbet!



Tyvärr har Adam alltför rätt att allmänflyg och trafikflyg allt oftare kommer i konflikt. Det som nu sker på Bromma vittnar alltför väl om detta. Som jag avslutade inlägget: ”Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring. Denna mycket grundläggande insikt verkar man helt ha missat.”



Kortsiktiga vinster och den ”allmänna fjuttifieringen” i samhället gör sitt…

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-22 10:12:45

För att locka nya utövare behövs det inte bara ett intresse, verksamheten måste vara tillgänglig också, dvs inte vara allt för komplicerad och dyr.

Som det är nu lägger även de mest inbitna flygfantasterna av och odlar andra intressen.

Jag möter ofta 15-20 åringar som är ordentligt flygintresserade och sugna som undrar hur dom kan börja och komma in i "branschen". Jag svarar att -du kan bli allt du vill, det viktigaste är att inte ge upp. Men ibland undrar jag om det räcker....

Kom på mej själv med att titta lite extra på en snipa för ett tag sen...

Postat av: F

Publicerad 2012-03-22 13:28:01

Både Pålle och David pekar på att verksamheten måste finnas exponerad. Det gör den i Skåne på ett helt annat vis än jämfört med i Stockholm (därifrån alltför mycket media styrs i vårt avlånga). Det finns fortfarande rätt många fält och klubbar i söder och det finns en flygkultur som sticker ut om man tittar på Sverige i övrigt. Apropå flygkultur, se även t ex http://lae.blogg.se/2012/february/flyg-ar-kultur.html



Inte konstigt att swesim är den snabbast växande "flygklubben" i Stockholm - vem behöver flyga? Eller, när man tänker efter, det är ju faktiskt i princip det som erbjuds i 08-området numera…



Sedan, om man tar greppet över en tidsaxel, så är det också flygvapnets behov som gjorde skillnad. Förr sponsrade flygvapnet segelcert för ynglingar och ville att man gick med i flygpojkarna. I USA utbildades stort antal under VK2 och fram till krigen i sydostasien på 70-talet. I Sverige hade vi fältflygarsystemet och överintag på krigsflygskolan. Många behövde alltså inte själva betala sitt A-certs fulla kostnad, där finns en slags likhet mellan USA och Sverige. Kort sagt, det fanns fler som kunde introducera dig för flyg och man hade tid på ett helt annat vis än idag. Det var inte samma problem att hinna med familjen OCH sitt intresse. Minns ordet ”hobby”.



Det är alltså en fråga om prioriteringar i högre grad idag. Men om jag ändå trots allt prioriterar min Cub, vad är det då som gör det så mycket svårare idag om man jämför det med för xx antal år sedan? Det är inte flygplanet som blivit mer komplicerat…



Flyget lockade förr och låt det fortsatt göra så! Och det är lite av just denna gammaldags entusiastiska känsla som jag försöker spela på när jag bloggar. Hitta den igen, ge inte upp. Låt inte idiotin i form av byråkratin som jag beskrev i inlägget knäcka dig – säg ifrån! Låt beslutsfattarna få veta! Som det har blivit är det ingen rim och reson längre, myndigheten har tappat kontakten med rötterna och samtidigt ådragit sig ”byråkratisk elefantiasis”.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-22 14:35:59

Fredrik vidrörde kärnpunkten.

Är vi existensberättigade.

Är vår sport en samhällsnytta??

Hur bedöms den??



När man kommer upp i bestämmarleden så lyssnar dom bara på de organisationer som företräder oss. Enskilda finns inte. Vid en tidigare debatt om utsläpp för flyget ansåg jag att hästsporten släpper ut mer än flyget. Vad skulle hända om hästsporten skulle drabbas av det vi utsätts för. Vilken effekt skulle det få??

Jo det skulle bli demonstrationer och folk skulle köra hästskit fram till myndighetens dörr.

Vad gör vi??

Vad gör organisationerna??

Vilken verkan har organisationernas "arbete".???



Detta är frågor vi måste bena ut först.



Sedan kan jag jobba för att veteranflyg blir kultur.



Hoppas nu att ni gubbar inte blir förbannade. Vi gubbar kan inte vara dom som exponerar flyget för ungdommar. Vi pratar inte samma språk. I Eslöv var majoriteten yngre och det märktes vilken svung det blev. Vi äldre skall stå för dom kloka orden. Sedan skall de yngre släppas/tvingas fram och vi äldre måste stå tillbaka. Jag har alldrig hört så ofta"så har vi alltid gjort" som när jag tog jobbet som TC i EAA

Eslöv är ett föredömme. Låt oss försöka kopiera det.

Detta borde vara en punkt till EAA flyinnet. Det besöker ju olika regioner och vad vore bättre än att ha "young eagels". Per Viding jobbar med vår reklamvagn och med dessa båda verksamheterna tro jag på en framtid. Även för mig som är 62 år.

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-24 09:50:27



Det vore mycket intressant om någon representant från TS kunde/ ville/ vågade kommentera.

Det cirkulerar ju trots allt endel synpunkter på deras utövande.

Är man helt oförstående?

Är kritiken orättvis eller rent av felaktig?

Då vore det viktigt med ett tillrättaläggande.

Är den berättigad, i så fall vad har man för handlingsplan för att komma tillrätta med problemen som finns och vad gör man för att förhindra att det blir värre?

Lever man upp till Transportstyrelsens värdegrund; engagerad, begriplig och pålitlig?

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-24 20:09:27

Ja du David. Du är ju en som fått känna på TS bett.

Ingen kommer från TS att kommentera detta. Det vore ett karriär självmord. Är man inte lojal i deras korrridorer så blir man lätt medlen i föreningen Exudos. Ensam och utfusen.

Jag vet ett flertal TS tjänstemän som läser detta.

Det finns en innre järnhand som styr i det dolda. Jag vet inte hur många gånger jag hör kamrater och medarbetare säga. "Vi måste ändå leva med dom" hört detta detta i minst tjugo år. Detta har skapat nuvarande situation.

Igen säger jag det. Inte fan talar du om för skatteverket att du blåst dom på några mil på resor till och från jobbet??? Låt dom vara i sin vita boning. Allt det vi trott på suddas ut. T.ex. Jag tänker på H50P och dess arbete som fått sportflyget till den nivå det varit på fram till för några år sedan. Skall vi fula ut oss. Nej, givetvis inte. Men dialogen kommer att vara i en annan nivå. Mest besviken är jag på våra organiszationer som utåt kämpar för vår sak men sitter ganska nöjda i de korridorer den ömsesidiga beundran florerar. Tänk igen, gubbar och åter gubbar. Klart att dom är nöjda så länge deras värld inte störs. När jag i julas var nere i Italien och Tyskland så blev jag varse hur dom hanterar sin myndighet. Precis på samma sätt som när du kör för fort på vägen. Chansen att åka dit är liten. Ser du någon som åkt dit så känner du medlidande samtidigt som du tänker. "När lejonen äter på savannen går zebrorna tryggt omkring.

Låt dom nu få äta i fred.....................

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-24 20:22:48

Glömde.

Hör eller ser jag uttrycket allmänflyg igen så kommer jag att krevera. Vadå allmän!!!!!!!!!!!!!!!.

Inte heter det allmän-rida, allmän-båtåka eller allmän-golf eller vad det nu kan vara. Sportflyg och punkt. Det vi bedriver är en underbar sport som förverkligar våra drömmar där vi med cert och alla som flyger med oss får den rekreation vi behöver för att funka på övrig tid. Vi är minst 30 000 som direkt och indirekt drar nöje ur denna sport.

Respektera detta.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-25 11:16:49

Ska passa på att klargöra enkla fakta. Flyget är uppdelat olika kategorier, först delar man ju på civilt och militärt. Civilflyget delar man sedan i två underkategorier: trafikflyg och allmänflyg (eng. General Aviation). Det vi håller på att diskutera om här är det senares möjligheter till överlevnad i en byråkratisk värld numera anpassad för trafikflyg.



Uttrycket allmänflyg är vedertaget, Pålle. Det har funnits i svenskan i gott och väl 50 år, kanske mer. Jag kommer fortsätta använda termen, jag tycker den är bra och rättvisande. Det jag skriver om ovan handlar inte bara om sportflyg, det kan även gälla till exempel firmaflyg. Det är ett bredare och mer ”allmänt” grepp…därav det som är bra med ordet allmänflyg. I det tas absolut inga drömmar bort, Pålle.



Det här är uppenbara saker i mina ögon. Det som är riktigt oroväckande är när statliga myndigheter säger vad som är allmänflyg och vad som inte är allmänflyg. För någon vecka sedan läste jag på SR Jönköpings web att helikopterflygskolans verksamhet på Axamo hade klassats av Mark- och miljödomstolen som ”icke-allmänflyg”. Då tog jag mig för pannan! Man kan säga vad man vill och tycka vad man vill om firman, men visst är det allmänflyg! I så fall kan inte domstolen skilja på äpplen och bananer, om SR Jönköpings tolkar utslaget åt oss…

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-26 08:32:09

Vet Fredrik och håller med dig. Men! tycker allmänflyg uttrycket är förlegat. Den saknar idag struktur. General aviation-allmännflyg är uttryck som är minst 50 åt gamla. Det regelverk och synsätt vi har idag är tio år max.

Det finns två kategorier av flyg. Kommersiellt och icke kommerciellt. Firma flyg är ett vitt begrepp som diskuterats i många år.

Att ett flygplan ägs av ett företag och flyger sina anställda är regelmässigt kommersiellt.

Altså tillhör vi den icke kommersiella delen och vi betalar ur egen ficka. Skattade pengar. Där skall skilnaden ligga.

Att någon tar ett klubbflygplan för att fliga i jobbet är icke kommersiellt. Än så länge.

Vi diskuterar ju här om vil skall leva med de gamla värderingarna eller inte. Själv tycker jag att det är hög tid att modernisera vår egen syn på vår sport.Dom som bestämmer har gjort det för länge sedan. Den knutna näven i fickan. Ser vi oss själva på ett modernt sätt så tror jag att vi har en framtid. dialogen moste bli enligt 2012. Så det som var för 50 år sedan är historia. Av den skall vi lära inte upprepa.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-26 10:22:06

Det kanske finns ett ljus i tunneln? Frågan är bara hur fort det kommer så att vi kan se ljusare på saker och ting inom allmänflyget. Pålle skickade en länk till nyheter på AOPA UKs website: http://www.aopa.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=600:aopa-reports-easa-changes-are-in-the-air&catid=1:latest-news



Läs detta! Begrunda...det är knappt man tror att det är sant. Snacka om kovändning.



"Afterwards Martin Robinson said: “To see the whole Board of Management moving unanimously in our direction was quite refreshing, after all the years we have spent lobbying on these issues. This could herald a new age for GA in Europe, and one that delivers a sustainable future and a growing GA sector, which has got to be good for everyone – Europe, EASA, and industry."

Postat av: Danne

Publicerad 2012-03-26 11:01:41

Även TS var tydligen med på noterna.

Märkligt egentligen, det är ju TS som stått för de allra värsta dumheterna. De har ju gått långt utöver pt-M, tänk på 30-dagars dörrlistsmörningen på PA28.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-26 16:41:00

Bra att Danne är med i diskussionen även här. Han vet vad han snackar om :)



TSLs fantastiska påhitt om dörrlisten på PA-28 vittnar om precis det jag försökt berätta. Det är en annan variant på frågan "...vad vet somliga på Transportstyrelsen om flygplan?"

Postat av: Danne

Publicerad 2012-03-26 19:29:02

Den där dörrlisten ska de aldrig få en chans att glömma bort. Den kommer att förfölja TS i evärdliga tider.

Med all rätt.

Postat av: 156hp

Publicerad 2012-03-27 15:45:16

Hurra för Pålle! Så många bra inlägg på en gång var det länge sen jag såg.

Postat av: Jan Sundin

Publicerad 2012-03-27 22:56:19

Trevlig och uppfriskande läsning. Man kunde alldrig tro att "svartflyg" skulle locka fram sådana kännslor.

Svartflyg är ju inte någon lösning på det minskande flygandet. Inte heller är det troligt att luftfartsmyndigheten har hela ansvaret för det minskande flygandet. Att stödja verksamhet typ "Young eagels" är naturligtvis en bra verksamhet. All undomsverksamhet är bra och politiskt korrekt, den går inte att angripa. Men sen då när undommarna växer upp och får familj, kommer man då att fortsätta flygandet. Många som slutat flyga som jag talat med slutar för andra hälfen (frun) inte tycker det är så kula att gubben tar en tusenlapp varje helg för att flyga ett varv runt stan. Det går för oss gamla gubbar för vi har fruar av den gamla modellen som accepterar våra tilltag.

Pålle bekräftar en misstanke som jag har haft en längre tid beträffande vår övervakande myndighet och det är att det innom myndigheten finns en oskriven plan att allt småflyg ska bort. Denna plan har funnits länge. Man försvårar lite hela tiden. Som att öka kraven på utrustning i planen så som byta ELT till en 406 ELT, byta com-radio från 25 khz kanalindelning till 8,33 khz C-mod transponder till S-mod och till sist så slår man till med TCAS i alla plan och samtidigt säger man att småflyg får hålla sig under 5.000 fot. Då har man plattat till allt. Man kan faktiskt gå tillbaka i tiden till då vi hade VOR fyrar hela vägen från Stockholm till Malmö. När de försvann började avvecklingen.

H50P måste ha varit ett skämt, tanken att studera var bra men att repetera det man en gång lärt sig under A-cert kursen verkar konstigt. Samtidigt föreslår man ett enklare "A" cert. Va..nu rå om det gamla A-certet inte räckte till hur blir det då med ett enklare cert. Då har man sagt mig .."Vi kan då skola på lättare flygplan". Bra tänkte jag och frågade runt lite. Vad får jag reda på .. Jo att det flygplan som man skolar på, om man är 2 personer i planet inte kan ta med någon bensin. Jag frågade vederbörande flyglärare hur dett går till och får höra att vi bryr oss inte i detta vi tankar fullt och flyger ändå. Men vad säger myndigheten då, frågar jag och får till svar "De vet om problemet men bryr sig inte". Jo pyttsan, Man väntar till så många flygklubbar som möjligt har köpt den här plaststruten som kostar strax under miljonen. Sen slår man till.

Postat av: Micke Å

Publicerad 2012-03-28 02:49:01

Hej alla flygarvänner. Ni har alla träffat spikens huvud med alla bra inlägg.

TS/ EASA vill att General aviation/ privatflyget/allmänflyget ska vara så säkert att det säkraste är att allt står på backen. Hoppas nu att den länken jag fick häromdagen, där EASA ger GA en ny möjlighet att starta med ett vitt papper avseende regelverk osv kan skapa något nytt. Det bästa måste vara att GA frånkopplas kolossen TS. Vad jag ser framöver är likt det som någon skrev tidigare, att haverierna kommer att öka p g a för lite flygträning. Jag förstår inte att byråkraterna i EASA så ända in i h-ete fokuserat sig på regler och avgifter. Varför havererar flygplan idag? -Jo p g a att han / hon den ellr de som kör flygplanet gör fel. Kommer human factors att minska med ökande avgifter och orimliga regelverk. Knappast!. EASA/TS borde istället göra det enklare och billigare samt skapa attitydutbildningar för att öka och göra flygandet mer säkert. Som det görs nu är det rena avrättningen av Privatflyget. En sista fundering: Hur många kronor har inkommit till staten sedan bensinskatten infördes? Kan någon ge besked om det? När alla inkommande kronor och alla andra kostnader för personal osv räknats bort borde inte det hela vara speciellt inkomstbringande. Så var det inte heller i mitten av 80-talet när skatten togs bort för att den helt enkelt inte inbringade några kronor eller..............är det en princip att det ska vara dyrt att utöva sin hobby.

Snart båtägare.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-28 08:35:23

Hej

Micke A pratar om attityd. Det är faktiskt kärnpunkten. Yrkesluftfarten började i början av 90 talet med ett progran där attityd var centrum. Utan attitydförändring insåg man att man inte skulle nå målet. Just då sade statistiken att ett stort flygplan i veckan skulle haverera. Otänkbart. Man analyserade flygbransken och kom med insikten att utbildning var det starkaste verktyget. På tjugo år gich dödssiffrorna ner från, i snitt, 2400 till 450 per år. Samma siffra som 1946. Attitydförändring sker idag hos GA flyget men i motsats riktning. Då jag påtalat detta för en luftfartsinspektör sade han kallt - följer man inte reglerna så kan man bli straffad -. Han ryckte på axlarna och sade det är fördjävligt pålle-.

Av detta förstår ni att vi måste ta tag i det själva. Varken myndigheten eller våra kära organisationer tar tag i det. Jag anser att H50P hade nått det lilla skara flygare som hade attitydproblem. Man hade på klubbarna fått tag i dessa. Hur skall dom kämpa imot en tillbakagång nu när alla argument är borta.

Jag och Mattias debatterade kraftigt då man shock höjde avgifterna för ett antal år sedan. Det gjick så långt att en representatnt för luftis tog kontakt med mig och bad mig hålla tyst!!!!! Argumentet var att jag inte visste vad jag pratade om!!!!

Jag anser att TS misskyckats i sitt uppdrag. Man har skött sina intressen och målet måste ha varit att glänsa i EASA korridorerna. Dom själva skyller på att det kommer uppifrån. Vad har vi då myndigheten till. Då skulle vi väl gå direkt till "uppifrån". Säkert billigare och effektivare.



Med detta säger jag att kostnaderna är direkt orsak till den negativa attityden. Har man spenderat nästan 100 000 för ett cert så har man faktiskt en hel del att försvara. Ser man sedan att pengarna kastas in i ett stort svart hål så blir ju saken inte bättre. Jag som äger ett flygplan vet vad kostnadsökningarna har gjort. Sedan 2001 har dom ökat med över 250%.

Flygsporten kommer att bli en lyxsport. Borta är den folkrörelse som startade för femtio år sedan.

Tänk om hästsporten skulle få samma höjning eller korpfotbollen. Vad skulle hända då??????



Ut med näven ur byxfickan........

Postat av: Danne

Publicerad 2012-03-28 08:56:26

En annan sak som myndigheten gärna slår i skallen på oss är alla dessa luftrumsintrång som vi tydligen står för.

Jag har privat och även inom AOPA har vi försökt få en lista över alla intrång för att möjligen se om det är några speciella platser eller situationer som ger upphov till till dessa misstag.

Det har inte myndigheten tänkt på, visade det sig. De tyckte det räckte med att klaga på GA i allmänhet, någon analys av hur och var och varför var inte aktuell.

Det hela kändes lite konstruerat, och någon analys eller åtgärder blev det inte.

Men intrången är väl bra att ha när man vill sänka nåt TMA eller utöka nåt CTR eller vad det nu kan vara för inskränkning man vill åstadkomma.

Postat av: F

Publicerad 2012-03-28 09:19:44

Micke Å skrev "Som det görs nu är det rena avrättningen av Privatflyget." Med tanke på vad Pålle förtydligar runt detta med attityder så skulle man faktiskt kunna, på sätt och vis, påstå att myndigheten då har ett ansvar att allmänflygare dör i haverier. Och då är vi tillbaka där jag började, jag menar med inläggets utgångspunkt: Haveriet med SE-CKC...



Mycket uppfriskande diskussion mina vänner - fortsätt kommentera, sprid blogglänken :)

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-29 10:46:17

Då har vi nått punkten där frågan kommer automatiskt.

Vem representerar TS?? EASA eller oss i Sverige.

Var finns patriotismen.

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-29 13:00:43

Lite osäker på hur det funkar men har TS någon del i hur regelverket skapas/möjlighet att delta i utformningen av nya regler/ komma med åsikter om remisser innan man sätts att genomdriva regelverk som uppenbart är felaktiga.

Det vore ju rimligt att en ny regel föregås av en behovs- och konsekvensanalys innan den testas på "patienten" eller klubbas den först och testas innan den "dras in"?



Haveriet med CKC bevisar att det går utmärkt att flyga utan både certifikat, luftvärdighetsbevis, försäkring mm.

Det faktum kan ligga till grund för en kraftig avregleringen av den icke kommersiella luftfarten. Det är snarast ett krav!



Vi skulle åter kunna fokusera på att hålla våra flygmaskiner i bra skick, våran egna flygtrim på en bra nivå, ser vi sedan bara till att flyga i bra väder och med tillräckligt mycket bränsle så kan vi också hålla oss ur statistiken. Med rätt attityd hos utövarna behövs bara ett minimum av regler.

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-03-29 13:09:25

BTW. Att låta vikten styra hur en maskin klassas kan ju tänkas göra att man tvingas göra bättre och lättare konstruktioner.... Men det gör också att man tvingas välja onödigt klena dimensioner, låg effekt mm för att kvala in.

Passa på att ta bort sånt trams när ni en dag kommer igång med att rensa i regel röran. Det är ett enkelt sätt att öka säkerheten!

Postat av: F

Publicerad 2012-03-29 13:16:30

Förklara för mig varför våra makthavare tycker att Sverige ska vara "testbana", först ut med implementeringar av nya regler? Istället för att ta fasta på våra egna nationella förutsättningar, inse att det är värden som vi rätt ofta behöver myndighet/(folkvalda)makthavare till för att slå vakt om, så skjuter vi oss i foten. Och det tragiska är detta inte sker en gång - nej, det återkommer, igen och återigen. Det är ett veritabelt späkande av ett slag som saknar motstycke.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-03-31 10:35:04

Hej

Mycket enkelt. Det ligger i bestämmarnas intresse att hela tiden vara VÄRST och BÄST (stavas BEST). Kollar man på alla små samhällstrukturer i EU så liknar det Sverige. Skulle påstå att Sweiz är värst. Allt skall vara perfekt.

Samma med TS. Med tanke på hur litet svenska flyget är så behöver vi inte en myndighet i Sverige av denna storlek. Deras enda chans om att ha jobbet kvar är att driva saker till vansinne. Att det sedan driver allt till ett slut märker man inte. Framtiden löser alltid "deras" problem. Att lösa ett regelproblem med nya regler är typiskt för samhällstrukturer på nedgång. Flyget är på nedgång.

Allt regelarbete måste ha utgångspunkten att inga regler skall finnas........

Det som inte är förbjudet är tillåtet......

Nåt har gått väldigt snett i EU.

TS överlevnad är baserad på att konstruera problem.

Med mitt synsätt så skulle TS bestå av max 120 personer. Då skulle dom ha focus på sitt arbete och uppdrag. Den nya regelstrukturen är ju uppbyggd på att den som "idkar" har allt ansvar.

Detta ser TS endast som ett incitament till att skapa problem för sin egen överlevnad som myndighet. Det är makt.

Detta har man skyddat i en feudalistiskt organisation. Den som inte tycker som organisationen är illoial oavsett tyckande.

Då har jag sagt det fula ordet två gånger idag. TYCKANDE. Just det. Man tycker enda in i helvettet.

Under trettiofem år i flyget har jag alldrig hört annat än tyckande. Nästa gång du ser på nyheterna så räkna orden "jag tyckker".

Sedan har vi ordet "lagom" . Det finns inte i andra språk. Varför?? Självklart - vad är lagom?? Jo ett tyckande.

Nu skall jag pyssla med mina flygplan för nåt annat har jag inte råd med och det finns säkert en regel mot det åxå.

Tänk på att TS läser denna blogg.

Postat av: Jan Sundin

Publicerad 2012-03-31 15:10:19

Vilket hat vilken ilska? EU och EASA kom till efter en politisk process i Sverige som avslutades i en folkomröstning. Anledningen till folkomröstningen var att de politiska partiena var splittrade i åsikten om det var bra eller dåligt för Sverige med EU. Det slutade med att man valde att gå med i EU, alltså ett demokratiskt beslut. Det är bara att att gilla det läget. Det komm att medföra att EASA bildades och TS fått en underordnad roll. I princip bara att genomföra de regelverket som EASA skapar.

I ett litet land som Sverige är det lättare att införa nya eller förändrade regler därför kan man tycka att Sverie alltid är först men riktigt så är det inte. I Tyskland och nedåt i Europa har man S-mode transponder krav, det har inte vi. Man har också kravet på 8,33 khz kanalindelning tidigare än vi bland annat.

Det kan inte vara TS som är hela orsaken till att det är dyrt att flyga. Med ett plan som flyger ca 100 timmar per år är bränslekostnaden ca 70.000 kr och försäkringen ca 15.000 kr beroende på flygplansvärdet sen kommer avskrivning till detta minst 30.000 kr. TS kostnader i jämförelse är då ganska små. Så det är inte TS man ska börja angripa, börja med bensinbolaget och fortsätt sedan med de som säljer delar (motorer och propellrar)där de stora kostnaderna finns.

Man kan inte heller åja sig över att någon blir knäppt på näsan efter att ha gjort något fel som till exempel flugit in kontrollerad luft utan klarering. Det är fel och vad gör det att det blir större TMA'n och kontrollzoner, det är ju bara att begära klarering så får man det. Får du inte klarering så är det bara att stå på sig.

Jag känner inte till hur bra eller dåligt som de Svenska organisationerna som representerar privatflyget är i relation till TS. Där finns andra som vet bättre.

Du har det bra du Pålle som kan pyssla om ditt flygplan. Mina blev kvar i Sverige för att det inte fanns AVGAS på Cap Verde men det är inte TS fel i alla fall.

Hälsningar från ett soligt Brasilien

Postat av: Danne

Publicerad 2012-04-01 09:29:48

Jan Sundin:

En god vän till mig hade underhållskostnader på dryga 600.000 på sin PA28 förra året tack vare att TS inte förstod pt. M. Inga skador, bara vanligt underhåll.

Ett annat flygplan har varit groundat i ett år efter en annat missuppfattning hos TS. Ligger hos förvaltningsrätten för avgörande nu.

Bara ett par små exempel.



Dessutom, bara för att inträdet i EU bestämdes i en folkomröstning betyder det inte att allt som följt därav är bra och självförvållat.

Tack vare organisationernas påtryckningar är numera alla NAA och EASA rörande eniga att pt. M måste skrivas om för GA, vilket också håller på att ske.

Gå in på AOPA-S hemsida och se vad vi skrivit under de senaste åren till EASA m.fl. för att bli uppdaterad.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-04-01 10:46:05

Hej Jan. Det är inte hat eller ilska och som du säger så är inte TS ansvariga för hela kostnaden. Men dom har faktiskt lagt sista droppen i bägaren som fick den att rinna över.

Precis som du antyder så är det ingen som angriper Shell eller annat bensinbolag eller sjkatteverket för bensinskatten. Jag tror att många tar kostnadssmällen. Det vi reagerar över är att man krånglar till det i onödan, nästan på ett bekvämt sätt. Som Dan säger så är det på gång förändringar och dom kommer av debatter som denna. Utgångspunkten måste vara att det inte finns behov av regler.

Ingen avgas på Cap Verde. Det finns STC för bilbensin för nästan alla flygplan och motorer.

PS pysslar idag igen för att flyga har jag inte råd med idag. 22.70 för en liter bensin!!! Var av det mesta är skatt.

Sedan vill jag understryka att i allt elände så måste vi se till att få valuta för vårt flygande. Därför satsar jag på långa turer till vänner i stället för sjärtsvängar runt fältet. Borta är dom mysiga kvällsturerna i solnedgång.

TS hotar med kraftiga avgiftshöjningar för att få sin ekonomi att gå runt. med tanke på vad dom tillför GA så är avgiftshöjningarna kollosala. Genom protester så har man sett över dessa. men vd det innebär konkret vet jag inte i skrivande stund.

Ex. Till CAMO och TS betalar jag ca. 10-12000 om året.

För vad?? jo regler som inte behövs.

Postat av: dykarn

Publicerad 2012-04-01 11:29:34

Väldigt intressant o visst brinner det till i huvet att vilja släppa ut handen från byxan,tack för det.

jag önskar att min hjärna vore större så jag kunde argumentera och protestera mot EASA och TS på ett konstruktivt sätt.Jag gillar EU och vill väldigt gärna ge det en chans att lyckas, men protestera mot vansinnigheter i en myndighet måste alla medborgare få göra annars är det ingen demokrati ( o EASA o TS känns lite diktatoriska i sitt tankesätt).

Jag hoppas att denna bäck blir en flod...

Postat av: E. Risberg

Publicerad 2012-04-01 12:36:38

Det kom till min kännedom i går kväll över några pilsner att Transportstyrelsen skall införa skärpningar för klassen Single Engine Piston. Eftersom flygtidsuttaget per certifikat sjunker så kommer det att införas krav på en obligatorisk Proficiency Check var sjätte månad för att öka flygsäkerheten. Kostnaden beräknas till SEK 1500 i administrativ kostnad + ersättning till kontrollanten.

Postat av: Danne

Publicerad 2012-04-01 13:45:53

Risberg:

Det ska införas på dagen om ett år, va?

Postat av: F

Publicerad 2012-04-01 15:59:53

Om vi säger så här, hr Risberg - hade det inte varit det datum som det nu är så hade jag nog varit benägen att tro dig ;)



Och det säger ju i sin tur en hel del om problematiken som vi diskuterar, eller hur?

Postat av: E. Risberg

Publicerad 2012-04-01 18:46:42

Jag erkänner att dagens datum har något med det hela att göra.;)

Postat av: Jan

Publicerad 2012-04-01 21:52:16

Hmm ... Jorå jag läste igenom AOPA SPAF's hemsida. Brukar faktiskt läsa den i bland om det hänt nått. Det var inget som jag inte läst tidigare men observerade "dörrlisten" och att det fanns ett förslag på att slippa kontrollen på transpondern. Hmm jag trodde det var encodern vi kollade inte transpondern. Jag brukar kolla min samtidigt som man kollar statiskt och dynamiskt då blir det ingen extragrej men det är klart om man kunde göra som Dan föreslår så kan man ju kolla höjdmätaren också så slipper man det också. Oj jag glömde fartmätarn, då måste man till verkstad i alla fall.

Dan? Har verkligen TS förorsakat att underhållet på en pa28 blivit 600.000 kr? Jag menar vad har de gjort då? även om de debiterar hög timkostnad för besiktningar så verkar det lite överdrivet att det är TS som har förorsakat denna kostnad. Var det inte så att det var många grejer på planet som var dåligt dokumenterade och med tveksamt underhåll. För det finns knappt grejer på en pa 28 för 600.000 kr (beror förståss på ålder på planet). Det kan knappast vara den berömda dörrlisten. Begriper inte varför dörrlisten blivit en så stor grej. Det har ju bara varit att upprätta ett komponentkort på listen som meken fått pricka i för det gångna året när han gör 100-timmars eller vid tillfälle.Fast jag håller med om att det var en knasig regel. Beträffande AVGAS på Cap Verde så tror jag inte det är att rekomendera tanka bilbensin söder om europa, man vet aldrig vad man kan få i tankarna då. Dessutom behövde jag tanka ca 200 liter å det blir ett väldigt skvättande med dunkar om man kan hitta några på det lokala BilTema där. Sen vet jag inte om Lyc IO360A1B6 gillar lågoktanig bilbensin, Lycoming gör det inte i alla fall.

Varje gång man skapar en ny myndighet så blir det nya/fler regler. Om man till exempel skulle inrätta en Husdjursmyndighet i Sverige så skulle vi få en uppsjö av regler för att ha husdjur. EASA är en ny myndighet och samma förhållande råder. Utöver detta så finns TS, en Svensk myndighet men de behöver inte skapa regler eller bestämmelser för det ska EASA göra men eftersom TS har sin bakgrund i den Svenska myndigheten Luftfartsverket så känner man sig lite försvagad och gärna vill visa sina tänder med att skapa egna regler eller tolkningar av EASA regler. Jag är dock ganska säker på att Lfv och nu TS under lång tid är ganska trötta på småflyget. Den tunga luftfarten tycker att vi är ivägen och TS lyssnar. Den tunga luftfarten genererar mer pengar än småflyget så det är inte konstigt att vi kommer i kläm. Men det är väll därför SPAF KSAK och EAA finns till för att ge småflyget en röst, men hörs den verkligen Det kanske vore bättre om varje flygplansägare och pilot gjorde sin röst hörd när han tyckte att det berörde honom. Att EASA nu beslutat att se över M avsnittet låter nog bra. Men det är när det kommer tillbaka i en "ny" version som man kan se om det betydde något. Det är ju en ganska vanlig taktik att dra tillbaka sitt förslag om det blir bråkigt för att senare komma med i princip samma förslag igen.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-04-02 08:16:43

Du skriver att LFV och TS skulle vara ganska trötta på småflyget. Dom har ett regeringsuppdrag. Punkt. I det finns luftfart. Så trötta har dom inte rätt att vara.

Postat av: Danne

Publicerad 2012-04-02 08:45:05

Jan,

Transponder-Encoder- det som kontrolleras är överföringen dem emellan. Kalla det vad du vill.

Dessutom kontrolleras den delen med en typ av utrustning, fart och höjd med en annan. F.ö. skärpte TS kraven på just den utrustningen nyligen vilket betyder att verkstäderna fick en ny utgift på 300.000. I onödan för VFR-flygplan.



Vad gäller gammal dokumentation så var det TS i sina tidigare skepnader som satte ribban. Att komma decennier senare och kräva att saker skulle varit gjorda då utan att TS då krävde det är inte ok.

Just den kärran jag tänker på har hela tiden underhållits på stor verkstad, så mycket ordentligare än så blir det inte.

Detta forum medger inte att hela historien om det redovisas, men det är tråkigt att du nedvärderar vårt arbete för att förenkla och förbilliga. Alla är inte så stadda i kassan att de klarar den ena pålagan efter den andra.

Jag tror de flesta flygplanägare i Sverige är glada att något görs, Kap Verde känns väldigt långt bort.

Postat av: Jan

Publicerad 2012-04-02 18:07:53

OK Pålle de har inte rätt att vara trötta enligt regeringsuppdraget, men de kan vara trötta på att effektuera vissa delar av det. Intressant föresten att du kopplar TS regeringsuppdrag till dikussionen. I det demokratiska samhället är det folket som väljer regering och regeringen tillsätter myndigheten. Myndigheten övervakas av dess styrelse som också tillsätter dess administration. Nu vill SPAF och KSAK vara talesorganisationer för privat, allmän eller vad det nu kallas-flyget. Men det går ju formellt inte för i en demokrati ska man gå den demokratiska vägen alltså via politiska partier som folket väljer. Det tror jag är anledningen till att TS inte bryr sig särskillt mycket om vad SPAF och KSAK säger och tycker. Lite kanske för att inte få kritik men bara lite. Barkarbyfrågan och Bromma är samma sak. Om SPAF vore LO skulle ni se på skillnad. SPAF och speciellt KSAK bara smågläfser lite. SPAF är väll i och för sig enbra organisation där alla medlemmar betalar sin avgift frivilligt men KSAK är ju organiserat som fackföreningen var tidigare med kollektivanslutning, fy.

Om 600.000 kr reparationen vet jag inget jag bara antog vad som kunde vara problemet, det borde kunna lösts förhandlingsmässigt eftersom det verkade vara ett enskillt fall. Men jag kan ha fel på den punkten.

Vad gäller Transponder kontrollen eller encoderkontrollen som jag nog vidhåller ett tag till så får jag backa lite. Gamla Kt79 med encoder måste encodern tas ur. Det skulle kunna gå att mäta encodern via koderna i svarspulsen alltså över transpoderns antenn eller antennutgång. Men det låter som en ganska dyr grej (instrument). Billigare är då att montera ur encodern och mäta själva encodern. Det är ganska enkelt och inte alls så dyrt, men då mäter man inte kabelt till transpondern son Dan menar att man ska göra, men man kan mäta kabelt separat med en vanlig multimeter. Jag missade detta lite för jag har en Garmin GTX330 och den visar höjden digitalt i sin display. Så om man slår till transpondern när man testar statiskt och dynamiskt så får man koll på allt.

Slutligen så nedvärderar jag inte ert arbete, tvärt om jag förstår inte att ni orkar som har alla odds emot. Trotts detta anser jag fortfarande att om man ger sig på den största kostnadsposten d.v.s bensinkostnaden så gör man mest skillnad. Börja med Hjelmco och be dem sluta med UL soppan som inte är godkännd i Lycomingmotorerna. Om de kunde sänka så följer säkert de andra efter om det inte finns kartell förståss, men det finns det "säkert" inte.

Postat av: LNK

Publicerad 2012-04-03 11:48:26

Det har nu gått lite drygt tre år sedan vi inom privatflyget, flygklubbar, FFK, flygverkstäder osv påtvingades det nya systemet. Nu är det dags att göra någon form av bokslut. Egentligen räcker det med en frågeställning. Hur har detta påverkat flyget? Kostnader, Flygtidsuttag, nya och förnyade certifikat. Värdeminskning på flygmaskiner och kringutrustning. Jag vill ha en riktig sammanställning från KSAK, FFK och SPAF(Aopa). Alla flygare har i någon mån fått känna på dessa i många fall orimliga krav som myndigheten har ställt på underhållsrutiner och dokumentation. Vi har alla fått betala ett högt pris för detta. Vad blev slutnotan för oss? Verkstäderna har också haft det kämpigt med alla tokiga regler. Den stora skillnaden är att de kan fakturera detta vidare på oss ägare och flygare. Blev flygsäkerheten bättre? Jag vill se en utredning och en eventuell grupptalan mot TS. PS Jag tillhör tyvärr kategorin som nästan gör vad som helst för att få en liten flygtur. Skall man behöva flyga från Kaknästornet och landa minus på Gärdet i fortsättningen. Detta med ökad risk att det blir den sista smörjelsen av en dörrlist.



Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-04-03 19:36:41

Jag gillar ideérna om grupptalan men hur skall man få till det? KSAK är ju en tandlös tiger i sammanhanget som enbart förespråkar UL.

Hoppet står till AOPA. Kanska man kunde få landets klubbar och flygplanägare att agera den vägen. Som det är i dag så är ju de flesta klubbar anslutna till KSAK men til vilken nytta?

Postat av: F

Publicerad 2012-04-03 20:47:44

Nu när det aviseras omtag i ”regelvärket” så är detta helt klart ett mycket tänkvärt förslag från LNK: skaderapportering, sammanställning för vidare befordran eventuell grupptalan mot myndigheten. När denna rapportering görs så kan man ju faktiskt ta och omfamna HELA allmänflyg-Sverige. Minns TSL:s undersökning om hur man som ”kund” såg på dem för någon månad sedan (Hur stor spridning fick den? Var den bara utskickad via KSAK?). Det borde vara rätt lätt via KSAKs kanaler få in underlag från klubbarna, likaså via kanalerna hos AOPA-S och EAA-S m fl.



Denna rapport har även ett eget slags berättigande, den kommer kunna berätta för andra i framtiden vad det var som hände. Om allmänflyget ska ha en fortsatt tillvaro måste vi kunna lära av misstagen, larma i tid och här kanske finns ett underlag att plocka exempel ur när det vankas nya pålagor som är tveksamma. Om man vill kan man säkert jämföra en del kurvor över en del tidsaxlar. Det går säkert att jämföra med äldre siffror. Hur ser det ut över tid, på 50 år, på 25- och 10? När kom den verkliga dippen? Och varför?



Summa summarum: Vad som till slut hände var att myndigheten förlorade greppet, tappade sin trovärdighet, via införandet av huvudlösa regler, och därmed sin auktoritet. Det är just det jag menar med rubrikens ”Ett haveri och ett annat”.

Postat av: pålle

Publicerad 2012-04-04 12:24:23

Skall vi skifta debatten mot bensinpriset och framför all den beskattningspolitik som anses befrämja miljön??

Jag ser det som ett av de största hoten mot flygsäkerheten. Detta av två skäl.

Kostnaderna tvingar folk att flyga mindre och det finns ett incitament som gör att man kan välja att flyga på bilbensin. Idag ca. 6 kronor billigare än 100LL. En TS tjänsteman utgav en utredning om detta för några år sedan som väkte uppståndelse.

I början av debatten pratade jag om attityder och dess påverkan på oss flygare. Att debattera löser inte den attitydförsämring som sker utan det är igen arbete och lobbing som måste till. Våra organisationer gör säkert en del men resultaten låter vänta på sig (milt sagt). Var finns den jävlar-anamma så bryter isen som skapar attityder med framtidstro och därmed positivitism. Ur detta kommer då den attitydförändring som gör vår sport till en fin sådan.

Till slut måste jag även attackera varför GA flyget dras med det stora flygets värderingar. Måste vi verkligen ha det så?? Jag nämde tidigare att man får faktiskt köpa sig ett fordon (motorkyckel)som på långa vägar överskrider ett flygplans verklighet. Händer det nåt där så kanske det blir en notis i en tidning och, ja fult sagt, en axelryckning.

Nä, ändra reglerna till att motsvara vår verksamhet och ändra den beskattningspolitik som satt bojor på vår sport. Mäniskans äldsta dröm ATT KUNNA FLYGA.

Postat av: Danne

Publicerad 2012-04-04 12:41:49

På Hjelmcos hemsida finns en redogörelse i senaste månadsbrevet hur det gått med skattesänkningen för blyfri bensin. Dvs. det har inte gått alls utan den har fastnat i någon myndighetskorridor.

Ser man till hela landets ekonomi är det naturligtvis en sk*tsak, men för oss kunde det betyda en del.

Postat av: F

Publicerad 2012-04-06 14:18:52

Fellow blogger Sven W skrev för några veckor sedan ett bra och tänkvärt inlägg om vad att göra för att - i förlängningen - rädda småflyget. Se http://svenw.wordpress.com/2012/02/28/radda-smaflyget-bli-aktivist/



Funderar på att starta en facebookgrupp (Ja, ytterligare en!) och kalla den något i stil med GA of Sweden. Syftet är inte att ersätta något, snarare se till att få till ett flöde från AOPA, EAA med flera...och samtidigt debattera saker som vi gjort i denna kommentatorsslinga (66 inlägg, värst hittills på lae.blogg.se!). Om tillräckligt många anslöt sig så skulle detta bli en bra plattform och per automatik synliggöra problemen för allmänflyget i Sverige.



Detta med en utredning/bokslut över tiden med Pt 4 "som fan läser Bibeln" måste sjösättas. Grunna på detta mellan påskäggen :)

Postat av: Konny K

Publicerad 2012-04-11 23:23:12

LAE blogg är min favorit och jag läser de allra flesta inläggen men det här är verkligen min favorit och överensstämmer sågott som ordagrant mina egna tankar och uppfattningar om TSL. Bra och sakligt skrivet.

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-04-23 01:08:24

Mycket "god mat" på det här inläget.

Händer det något i praktiken?

/D

Postat av: F

Publicerad 2012-04-23 09:54:41

Bra fråga, David! En utredning/bokslut om dessa år, 2008-2012, måste till. Tycker att AOPA Sverige är sammanhållande. En bra början är att sätta ihop ett antal frågor som kan användas för att få ett statistik underlag. Formuläret kan spridas till alla flyplanägare, och/eller KSAKs motorflygcher...

Postat av: David pajus

Publicerad 2014-06-18 02:16:41

Och det blir bara värre....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela