Tiger Moth SE-CWG

Här kommer en uppföljare till ESMC 120529, där vi såg bilder på Pär Cederqvist och hans Tiger Moth SE-CWG. Då var den i det mycket välkända utseendet med den gul-röda Sk 11-målningen från mitten av 30-talet. Men hur såg SE-CWG ut tidigare?
Dessa färgbilder tog Kalle Flaps vid en flygdag på Kungsängen i augusti 1974. Notera Tiger Club-märket på cowlingen ovan.
I slutet av 1956 såld till William LM O'Connor och Ernest E Chick, t/a North London Aero Club, Panshanger. Ytterligare några ägarbyten skedde de närmaste åren, men G-AORA var fortsatt baserad Panshanger. Nedan bild är dock gissningsvis tagen på Elstree.

Den 23 november 1962 blev Shackleton Aviation Ltd, London W1, ägare till G-AORA. Den 30 april 1963 överfördes ägarskapet till Rollason Aircraft & Engines Ltd, Croydon, där nu Tiger Mothen genomgick ny översyn för vidare försäljning ( job no 788). G-AORA avregistrerades den 21 maj 1963 som såld till Sverige.
Den 20 februari 1974 överfördes ägandet till ett partnerskap bestående av R Eriksson, Pär Cederqvist och Lars-Ake Henrysson - SE-CWG var fortsatt baserad Kallinge.
Den 17 januari 1980 noterades det i luftfartygsregistret förändringar i partnerskapet som ägde SE-CWG: Pär Cederqvist, B Bengtsson och P samt T Ellerstrand, Angelholm. I slutet av 1981 utgår luftvärdigheten och det är dags för en renovering. EAA Chapter 222 byggtilstånd nummer 120 utfärdas till Pär Cederqvist

Renoveringen av SE-CWG blev klar på våren 1985 och Tiger Mothen kom att ståta med Flygvapnets röd-gula skolflygplansfärger från mitten av 30-talet, märkt F 5-22. Den 17 december 1990 noterades Pär Cederqvist som ensam ägare i luftfartygsregistret.

Här syns SE-CWG på en flygdag i Borås i september 2007.
Luftvärdigheten för SE-CWG utgick den sista maj 2014.
Att notera är tillverkningsnumret som anges hos transportstyrelsen är BB750-120. De tre sista siffrorna är EAAs projektnummer men BB750 är Royal Air Force serial number. Från Angående identiteten på en Tiger Moth :
Som tidigare nämnt angavs RAF id-nummer som flygplanets serienummer. Därför inregistrerades Rollason-översedda Tiger Moth i Sverige på 50- och 60-talet med detta nummer angivet som (motsvarande) tillverkningsnumret. För det var ju det som angavs i dokumentationen.
Ett antal Rollason-översedda Tiger Moth importerades till Sverige 1957-63. Vid inregistreringen angavs RAF serial som tillverkningsnummer.
Avslutande bild + bildtext kommer från ett bildreportage från Airborne '76, som arrangerades på Säve våren detta år.
Dessa färgbilder tog Kalle Flaps vid en flygdag på Kungsängen i augusti 1974. Notera Tiger Club-märket på cowlingen ovan.

De Havilland DH.82a Tiger Moth SE-CWG är klarröd med vita vingspetsar och dito små registreringsbokstäver på fenan. På kroppen står det - lite svårläst - "Tiger Moth Flyers".
Tiger Mothens historia lite mer i detalj. Tillverkningsnummer 3364, byggd i Hatfield och registrerad G-ADLV (UK reg.bevis nr 6071) den 6 augusti 1935. Luftvärdighet utfärdad den 12 augusti samma år. Ägare: The De Havilland Aircraft Co Ltd., och använd av DH Reserve School. Senare överförd till 13 ERFTS baserad White Waltham. Ändring av förbandsnamnet till No 13 EFTS i september 1939. G-ADLV avregisterades den 30 oktober 1940 efter blivit överförd till militärt register som BB750.
Fortsatt använd av No.13 EFTS fram till den 9 januari 1941 då Tiger Mothen överfördes till No. 4 EFTS, Brough. BB750 kvar vid RAF Brough till den 8 augusti 1945 då flygplanet förrådställdes vid No. 9 MU, Cosford. Tilldelad 9 RFS, Doncaster, den 11 juni 1951 och vidare till 18 RFS, Fairoaks, den 9 september samma år. Överförd till 62 Group Comm Flight, Colerne, den 15 maj 1952 och därefter till 81 Group Comm Flight/Colerne Comm Squadron den 15 augusti 1952. Återigen avställd vid 9 MU i Cosford den 25 mars 1953.
Den 2 oktober 1953 såldes Tiger Mothen till Association of British Aero Clubs och hade leverats till Luton månaden innan. Transporterad till Luton-Stapleford för översyn i augusti 1955.
Tiger Mothens historia lite mer i detalj. Tillverkningsnummer 3364, byggd i Hatfield och registrerad G-ADLV (UK reg.bevis nr 6071) den 6 augusti 1935. Luftvärdighet utfärdad den 12 augusti samma år. Ägare: The De Havilland Aircraft Co Ltd., och använd av DH Reserve School. Senare överförd till 13 ERFTS baserad White Waltham. Ändring av förbandsnamnet till No 13 EFTS i september 1939. G-ADLV avregisterades den 30 oktober 1940 efter blivit överförd till militärt register som BB750.
Fortsatt använd av No.13 EFTS fram till den 9 januari 1941 då Tiger Mothen överfördes till No. 4 EFTS, Brough. BB750 kvar vid RAF Brough till den 8 augusti 1945 då flygplanet förrådställdes vid No. 9 MU, Cosford. Tilldelad 9 RFS, Doncaster, den 11 juni 1951 och vidare till 18 RFS, Fairoaks, den 9 september samma år. Överförd till 62 Group Comm Flight, Colerne, den 15 maj 1952 och därefter till 81 Group Comm Flight/Colerne Comm Squadron den 15 augusti 1952. Återigen avställd vid 9 MU i Cosford den 25 mars 1953.
Den 2 oktober 1953 såldes Tiger Mothen till Association of British Aero Clubs och hade leverats till Luton månaden innan. Transporterad till Luton-Stapleford för översyn i augusti 1955.

Registrerad G-AORA (Registreringsbevis R5359) den 17 maj 1956 på Luton Flying Club Ltd, Luton, och luftvärdighetsbevis utfärdad den 6 juni samma år. Bilden är tagen den 21 juli 1956 i Coventry.
I slutet av 1956 såld till William LM O'Connor och Ernest E Chick, t/a North London Aero Club, Panshanger. Ytterligare några ägarbyten skedde de närmaste åren, men G-AORA var fortsatt baserad Panshanger. Nedan bild är dock gissningsvis tagen på Elstree.

Den 23 november 1962 blev Shackleton Aviation Ltd, London W1, ägare till G-AORA. Den 30 april 1963 överfördes ägarskapet till Rollason Aircraft & Engines Ltd, Croydon, där nu Tiger Mothen genomgick ny översyn för vidare försäljning ( job no 788). G-AORA avregistrerades den 21 maj 1963 som såld till Sverige.

SE-CWG på Redhill den 25 juli 1963. För övrigt samma dag som flygplanet interimsregistreras och påbörjar levereransflygningen till Sverige.
Från Tiger Moth i Sverige 75 år - en kronologi publicerad i SFT 2007:
Den 25 juli 1963: SE-CWG lämnar Redhill för att flyga till Sverige. Detta är det sista året som det förekommer import av Rollason-översedda Tiger Moth. SE-CWG den 16:e av typen och den sista från Rollason Aircraft & Engines Ltd..
Har för övrigt genom åren skrivit om flera svenska Tiger Moth med Rollason-bakgrund. Se Tiger Moth SE-CGD, Tiger Moth SE-CGE, Tiger Moth SE-CHH och Mer Dubbel-Olle - 1.
Den 22 augusti 1963 registrerades SE-CWG officiellt på Evert Svensson, Asarum. Som användare noterades den 17 oktober 1967 Blekinge Flygklubb/Tiger Moth Flyers, Kallinge, och den 11 maj 1973 blev Blekinge Flygklubb registrerad ägare. (Evert Svensson äger även Zlin Z326 SE-CWK 1966-68 och Zlin Z526 SE-CWM 1969-70.)Från Tiger Moth i Sverige 75 år - en kronologi publicerad i SFT 2007:
Den 25 juli 1963: SE-CWG lämnar Redhill för att flyga till Sverige. Detta är det sista året som det förekommer import av Rollason-översedda Tiger Moth. SE-CWG den 16:e av typen och den sista från Rollason Aircraft & Engines Ltd..
Har för övrigt genom åren skrivit om flera svenska Tiger Moth med Rollason-bakgrund. Se Tiger Moth SE-CGD, Tiger Moth SE-CGE, Tiger Moth SE-CHH och Mer Dubbel-Olle - 1.

SE-CWG på Kronobergshed cirka 1974. BPA-märke på kroppen
Den 20 februari 1974 överfördes ägandet till ett partnerskap bestående av R Eriksson, Pär Cederqvist och Lars-Ake Henrysson - SE-CWG var fortsatt baserad Kallinge.
Den 17 januari 1980 noterades det i luftfartygsregistret förändringar i partnerskapet som ägde SE-CWG: Pär Cederqvist, B Bengtsson och P samt T Ellerstrand, Angelholm. I slutet av 1981 utgår luftvärdigheten och det är dags för en renovering. EAA Chapter 222 byggtilstånd nummer 120 utfärdas till Pär Cederqvist

Renoveringen av SE-CWG blev klar på våren 1985 och Tiger Mothen kom att ståta med Flygvapnets röd-gula skolflygplansfärger från mitten av 30-talet, märkt F 5-22. Den 17 december 1990 noterades Pär Cederqvist som ensam ägare i luftfartygsregistret.

Här syns SE-CWG på en flygdag i Borås i september 2007.
Luftvärdigheten för SE-CWG utgick den sista maj 2014.
Att notera är tillverkningsnumret som anges hos transportstyrelsen är BB750-120. De tre sista siffrorna är EAAs projektnummer men BB750 är Royal Air Force serial number. Från Angående identiteten på en Tiger Moth :
Som tidigare nämnt angavs RAF id-nummer som flygplanets serienummer. Därför inregistrerades Rollason-översedda Tiger Moth i Sverige på 50- och 60-talet med detta nummer angivet som (motsvarande) tillverkningsnumret. För det var ju det som angavs i dokumentationen.
Ett antal Rollason-översedda Tiger Moth importerades till Sverige 1957-63. Vid inregistreringen angavs RAF serial som tillverkningsnummer.
Avslutande bild + bildtext kommer från ett bildreportage från Airborne '76, som arrangerades på Säve våren detta år.
