Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tiger Moth SE-CWG

Publicerad 2025-06-01 19:35:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

Här kommer en uppföljare till ESMC 120529, där vi såg bilder på Pär Cederqvist och hans Tiger Moth SE-CWG. Då var den i det mycket välkända utseendet med den gul-röda Sk 11-målningen från mitten av 30-talet. Men hur såg SE-CWG ut tidigare?

Dessa färgbilder tog Kalle Flaps vid en flygdag på Kungsängen i augusti 1974. Notera Tiger Club-märket på cowlingen ovan.
De Havilland DH.82a Tiger Moth SE-CWG är klarröd med vita vingspetsar och dito små registreringsbokstäver på fenan. På kroppen står det - lite svårläst - "Tiger Moth Flyers".

Tiger Mothens historia lite mer i detalj. Tillverkningsnummer 3364, byggd i Hatfield och registrerad G-ADLV (UK reg.bevis nr 6071) den 6 augusti 1935. Luftvärdighet utfärdad den 12 augusti samma år.  Ägare: The De Havilland Aircraft Co Ltd., och använd av DH Reserve School. Senare överförd till 13 ERFTS baserad White Waltham. Ändring av förbandsnamnet till No 13 EFTS i september 1939. G-ADLV avregisterades den 30 oktober 1940 efter blivit överförd till militärt register som BB750.

Fortsatt använd av No.13 EFTS fram till den 9 januari 1941 då Tiger Mothen överfördes till No. 4 EFTS, Brough. BB750 kvar vid RAF Brough till den 8 augusti 1945 då flygplanet förrådställdes vid No. 9 MU, Cosford. Tilldelad 9 RFS, Doncaster, den 11 juni 1951 och vidare till 18 RFS, Fairoaks, den 9 september samma år. Överförd till 62 Group Comm Flight, Colerne, den 15 maj 1952 och därefter till 81 Group Comm Flight/Colerne Comm Squadron den 15 augusti 1952. Återigen avställd vid 9 MU i Cosford den 25 mars 1953.

Den 2 oktober 1953 såldes Tiger Mothen till Association of British Aero Clubs och hade leverats till Luton månaden innan. Transporterad till Luton-Stapleford för översyn i augusti 1955. 
Registrerad G-AORA (Registreringsbevis R5359) den 17 maj 1956 på Luton Flying Club Ltd, Luton, och luftvärdighetsbevis utfärdad den 6 juni samma år. Bilden är tagen den 21 juli 1956 i Coventry.

I slutet av 1956 såld till William LM O'Connor och Ernest E Chick, t/a North London Aero Club, Panshanger. Ytterligare några ägarbyten skedde de närmaste åren, men G-AORA var fortsatt baserad Panshanger. Nedan bild är dock gissningsvis tagen på Elstree.

Den 23 november 1962 blev Shackleton Aviation Ltd, London W1, ägare till G-AORA. Den 30 april 1963 överfördes ägarskapet till Rollason Aircraft & Engines Ltd, Croydon, där nu Tiger Mothen genomgick ny översyn för vidare försäljning ( job no 788). G-AORA avregistrerades den 21 maj 1963 som såld till Sverige.   
SE-CWG på Redhill den 25 juli 1963. För övrigt samma dag som flygplanet interimsregistreras och påbörjar levereransflygningen till Sverige.

Från Tiger Moth i Sverige 75 år - en kronologi publicerad i SFT 2007: 

Den 25 juli 1963: SE-CWG lämnar Redhill för att flyga till Sverige. Detta är det sista året som det förekommer import av Rollason-översedda Tiger Moth. SE-CWG den 16:e av typen och den sista från Rollason Aircraft & Engines Ltd..

Har för övrigt genom åren skrivit om flera svenska Tiger Moth med Rollason-bakgrund. Se Tiger Moth SE-CGDTiger Moth SE-CGE,  Tiger Moth SE-CHH och Mer Dubbel-Olle - 1.

Den 22 augusti 1963 registrerades SE-CWG officiellt på Evert Svensson, Asarum. Som användare noterades den 17 oktober 1967 Blekinge Flygklubb/Tiger Moth Flyers, Kallinge, och den 11 maj 1973 blev Blekinge Flygklubb registrerad ägare. (Evert Svensson äger även Zlin Z326 SE-CWK 1966-68 och Zlin Z526 SE-CWM 1969-70.)
SE-CWG på Kronobergshed cirka 1974. BPA-märke på kroppen

Den 20 februari 1974 överfördes ägandet till ett partnerskap bestående av R Eriksson, Pär Cederqvist och Lars-Ake Henrysson - SE-CWG var fortsatt baserad Kallinge. 

Den 17 januari 1980 noterades det i luftfartygsregistret förändringar i partnerskapet som ägde SE-CWG: Pär Cederqvist, B Bengtsson och P samt T Ellerstrand, Angelholm. I slutet av 1981 utgår luftvärdigheten och det är dags för en renovering. EAA Chapter 222 byggtilstånd nummer 120 utfärdas till Pär Cederqvist

Renoveringen av SE-CWG blev klar på våren 1985 och Tiger Mothen kom att ståta med Flygvapnets röd-gula skolflygplansfärger från mitten av 30-talet, märkt F 5-22. Den 17 december 1990 noterades Pär Cederqvist som ensam ägare i luftfartygsregistret.

Här syns SE-CWG på en flygdag i Borås i september 2007

Luftvärdigheten för SE-CWG utgick den sista maj 2014. 

Att notera är tillverkningsnumret som anges hos transportstyrelsen är BB750-120. De tre sista siffrorna är EAAs projektnummer men BB750 är Royal Air Force serial number. Från Angående identiteten på en Tiger Moth :

Som tidigare nämnt angavs RAF id-nummer som flygplanets serienummer. Därför inregistrerades Rollason-översedda Tiger Moth i Sverige på 50- och 60-talet med detta nummer angivet som (motsvarande) tillverkningsnumret. För det var ju det som angavs i dokumentationen. 

Ett antal Rollason-översedda Tiger Moth importerades till Sverige 1957-63. Vid inregistreringen angavs RAF serial som tillverkningsnummer.


Avslutande bild + bildtext kommer från ett bildreportage från Airborne '76, som arrangerades på Säve våren detta år.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela